Katarzyna Łażewska-Hrycko główny inspektor pracy, pytana była w środę w Programie Pierwszym Polskiego Radia o kontrolę trzeźwości pracowników w miejscu pracy. 21 lutego br. zaczęły bowiem obowiązywać przepisy Kodeksu pracy (Dz.U. z 2023 r., poz. 240), które umożliwiają pracodawcom prowadzenie kontroli pracowników na obecność w ich organizmach alkoholu lub środków działających podobnie do alkoholu.
Zobacz nagranie szkolenia: Badanie trzeźwości pracowników oraz na zawartość narkotyków >
Czytaj również:
Pracodawca nie może obniżyć ustawowej normy obecności alkoholu w organizmie pracownika>>
Prewencyjna kontrola trzeźwości musi być w firmie uregulowana>>
Kiedy kontrola trzeźwości jest możliwa, także prewencyjna
- Przepisy mówią o tym, że skontrolowanie trzeźwości będzie możliwe wtedy, gdy pracodawca w przepisach wewnątrzzakładowych ustali określoną grupę pracowników, którzy będą podlegali kontroli trzeźwości. To nie jest jednostronne wskazanie wszystkich pracowników - powiedziała Łażewska-Hrycko.
Zobacz procedurę w LEX: Sposób przeprowadzania kontroli trzeźwości przez pracodawcę >
Jak podała PAP, główna inspektor pracy przypomniała, że zgodnie z nowym prawem pracodawca może wprowadzić kontrolę trzeźwości pracowników, jeżeli będzie to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia lub ochrony mienia. - To są np. osoby wykonujące pracę w budownictwie, czy na taśmie produkcyjnej - wyjaśniła. I zaznaczyła, że chodzi też o pracowników, którzy np. pracują przy skomplikowanych procesach produkcyjnych. Bo jak mówiła, wciśnięcie przez takiego pracownika będącego pod wpływem alkoholu „nie tego guzika co trzeba” naraziłoby pracodawcę na utratę całego wypracowanego w danym momencie produktu.
Zobacz procedurę w LEX: Badanie trzeźwości pracowników – rodzaje >
GIP podkreśliła, że te grupy muszą być wskazane. - Nie jest tak, że każdy pracownik, który wchodzi na zakład pracy jest objęty kontrolą trzeźwości. Pracodawca ustala te grupy pracowników w porozumieniu ze związkami zawodowymi, a tam, gdzie ich nie ma, w regulacjach wewnątrzzakładowych - powiedziała. I dodała: - Wykonywanie pracy pod wpływem alkoholu czy stawienie się do pracy pod wpływem alkoholu, nawet jeśli pracodawca nie obejmie nas kontrolą profilaktyczną trzeźwości, jest po prostu naruszeniem podstawowych obowiązków pracowniczych.
Czytaj w LEX: Kontrola pracowników na obecność w ich organizmach alkoholu lub środków działających podobnie do alkoholu a RODO >
Czytaj również: Prawnicy chcą wpisania obowiązku trzeźwości w pracy do kodeksu>>
W takim przypadku – jak twierdzi Katarzyna Łażewska-Hrycko - pracodawca nie może sam zbadać pracownika alkomatem, ale może wezwać odpowiednie służby. - Najczęściej będą to funkcjonariusze policji, którzy w takiej sytuacji będą mieli prawo zbadać trzeźwość takiej osoby, która nie podlega kontroli profilaktycznej - wyjaśniła.
Więcej materiałów dotyczących kontroli trzeźwości w pracy znajdziesz w LEX:
-> poradnik: Badanie trzeźwości pracowników - nowe zasady >
-> wzory dokumentów dotyczących kontroli trzeźwości >
-> odpowiedzi ekspertów na pytania:
- Czy jeśli pracodawca nie zamierza badać pracowników w zakresie trzeźwości i środków odurzających, musi zakładać w aktach osobowych część "E"? >
- Jak prawidłowo powinien wdrożyć kontrolę trzeźwości przedsiębiorca niebędący pracodawcą organizujący pracę wykonywaną przez osoby fizyczne na innej podstawie niż stosunek pracy? >
- W jaki sposób wprowadzić do regulaminu pracy zapisy dotyczące badania trzeźwości pracowników? >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.