Eksperci spierają się, czy pokolenia w ogóle istnieją. Niektórzy twierdzą, że tak naprawdę są tylko różne etapy w życiu i to one trafniej definiują grupy ludzi. Niezależnie od tego sporu na rynek pracy wkracza zupełnie nowa generacja - pokolenie Alfa, czyli ludzie urodzeni w XXI wieku. Dziś mają 18-19 lat, decydują o swojej przyszłości zawodowej, a niektórzy już rozpoczęli pracę. Jacy są, czego oczekują, jakimi będą pracownikami i czego mogą spodziewać się ich przyszli szefowie? Na te pytania odpowiadali eksperci w trakcie Śniadania HR, zorganizowanego przez Wolters Kluwer i Leader Sheep.

Trenerzy z Leader Sheep po raz pierwszy podzielili się wynikami badań dotyczących pokolenia Alfa.

Pięć pokoleń w jednym zespole to wyzwanie

Na rynku pracy obecne są dziś już 4 pokolenia metrykalne, piąte właśnie rozpoczyna studia i podejmuje pierwsze prace:

  • baby boomersi - urodzeni w latach 1946-64

To pracownicy nieroszczeniowi, bardzo dokładni, lojalni, ale potrzebują zauważenia, sami raczej nie wychodzą przed szereg. Mają dużą wiedzę praktyczną i umiejętności komunikacyjne, lubi kontakt bezpośredni. Co ważne dla pracodawcy, stosunkowo rzadko biorą zwolnienia chorobowe.

  • generacja X - urodzeni w latach 1965-79

To osoby, które dziś często zajmują wysokoie stanowiska. Wchodzili na rynek pracy, gdy bezrobocie było bardzo wysokie (ponad 20 proc.), dlatego łapali każdą pracę, także bezpłatne staże na poczatku kariery. To pokolenie, które definiuje się poprzez pracę, jest jej bardzo oddane.

Pokolenia baby boomers i X to cyfrowi imigranci. Uczyli się technologii dopiero w dorosłym życiu.

  • generacja Y - urodzeni w latach 1980-89

To pokolenie, które dorastało po wielkich zmianach ustrojowych. Po raz pierwszy miało dostęp do komputerów, internetu, ale jeszcze w ograniczonym zakresie. Rywalizacja była duża, bo to czas wyżu demograficznego. Prawie każdy szedł na studia, więc to pokolenie dobrze wyedukowane, ale niekoniecznie na kierunkach, które dały później dobrą pracę. To ludzie, którzy lubią się uczyć, rozwijać, są efektywni, oczekują samodzielności. Pokolenie pragmatyczne, późno mające dzieci.

  • generacja C/Z - urodzeni w latach 1990-99

To pokolenie rewolucji technologiczno-społecznej. Wychowywali się w świecie internetu, smartfonów, uczą się z Youtube. Nie mają lęku, oporów. Lubią krótkie komunikaty, podsumowania, cenią częstą informację zwrotną. Mają dużą chęć eksperymentowania, często zmieniają pracę, a czas spędzają głównie w internecie. To generacja, która wyznacza wyraźną granicę pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym.

Czytaj też: Młody lider w dojrzałym zespole – 5 rad >

Teraz czas na Alfy

Każde z tych pokoleń wzrastało w innym otoczeniu społeczno-gospodarczo-politycznym. Każde z nich miało inną hierarchię wartości, podejście do pracy. Już teraz zarządzanie tak różnymi ludźmi wymaga od menedżerów sporo wiedzy i umiejętności. Szefowie obawiają się, co będzie, gdy dołączy kolejna generacja, tym bardziej, że pokolenie Z-tek, zyskało opinię trudnych we współpracy, nielojalnych i roszczeniowych. Jakie będą Alfy?

Określenie "pokolenie Alpha/Alfa" stworzył badacz pokoleniowy i konsultant w Australii Mark Mc Crindle w 2005 r. To pierwsza generacja, która urodziła się w XXI w. Wychowani z komputerami, tabletami i smartfonami w ręku, czas spędzają głównie na portalach społecznościowych. Świetnie poruszają się w sieci, nie znoszą nudy. To osoby młode, więc wiele z nich nie ma jeszcze sprecyzowanych planów zawodowych. Zapytane o firmę marzeń, wskazują na takie, które oferują szybkie awanse, szkolenia, podnoszenie kwalifikacji i dobrą atmosferę. To generacja, która nie chce pracować na państwowych posadach. W badaniu Leader Sheep jedna czwarta deklaruje natomiast chęć założenia własnej firmy. Prawie połowa ankietowanych chce pracować w korporacji o rozpoznawalnej marce.

 

Cena promocyjna: 119 zł

|

Cena regularna: 119 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł


Ranking 5 najbardziej prestiżowych zawodów dla pokolenia Alfa:

  1. Prawnik
  2. Lekarz
  3. Bloger, youtuber
  4. Wolny zawód związany z filmem lub sztuką
  5. Menedżer

Jak zostać pracodawcą marzeń?

Z perspektywy osób zarządzających dobrze jest wiedzieć, jakie cechy, według pokolenia Alfa, powinien mieć dobry pracodawca. Zdecydowanie najważniejsze, aby był otwarty na pracownika - na tę cechę wskazała ponad połowa badanych. Kolejne w kolejności to bycie sprawiedliwym, miłym i z dużym doświadczeniem zawodowym.

Obok celów zawodowych, dla młodych ludzi ważna jest rodzina i nie zamierzają odkładać tej decyzji tak długo jak pokolenie Y. Ponad 45 proc. badanych Alf chciałoby pobrać się już w wieku 20-25 lat, a kolejne 39 proc. w wieku 26-30 lat. Tylko 8 proc. deklaruje, że nie chce mieć dzieci.

Obraz młodego pokolenia, który wyłania się z badania Leader Sheep, jest obiecujący, ale trzeba pamiętać, że to tylko deklaracje. Dopiero za kilka lat będzie można je zweryfikować. Natomiast szefowie nie mogą czekać i już dziś muszą przygotować się na przyjęcie do swoich zespołów najmłodszych pracowników. Kluczem do powodzenia i stworzenia miejsca pracy, w którym chce się zostać, jest wsłuchanie się w potrzeby pracowników, bo oni naprawdę powiedzą, czego potrzebują, jeśli tylko da się im na to szansę.