Jak poinformowano w komunikacie, wskazane w dokumencie priorytety polityki zatrudnienia na 2022 r. odpowiadają na obecne wyzwania, wynikające z konieczności wzmocnienia gospodarki i rynku pracy po okresie pandemii oraz w kontekście wojny na Ukrainie. Chodzi także o odpowiedź na długofalowe trendy w gospodarce światowej, m.in. cyfryzację i postęp technologiczny.
Dodatkowymi uwarunkowaniami dla celów i działań polityki zatrudnienia są procesy demograficzne (w tym starzenie się społeczeństwa i migracje zarobkowe), a także nowe podejście do polityki zatrudnienia. Chodzi o nacisk na tworzenie miejsc pracy wysokiej jakości, rozwój umiejętności przez całe życie, łączenie życia zawodowego z rodzinnym oraz na efektywne wsparcie ze strony publicznych służb zatrudnienia.
Cele Krajowego Planu Działań na rzecz Zatrudnienia
- Lepsze dopasowanie umiejętności kadr do wymogów rynku pracy, w tym:
- podnoszenie i dostosowanie umiejętności kadr do potrzeb rynku pracy, ze szczególnym uwzględnieniem zapotrzebowania na umiejętności cyfrowe;
- tworzenie i doskonalenie metod prognozowania zapotrzebowania na zawody, kompetencje i nowe umiejętności w perspektywie długoterminowej (np. 5 i 10 lat);
- rozwijanie mechanizmów współpracy i koordynacji polityki uczenia się przez całe życie na poziomie centralnym (krajowym) i regionalnym (wojewódzkim).
- Podniesienie jakości zatrudnienia oraz wydajności pracy w Polsce, w tym:
- zmniejszanie segmentacji na polskim rynku pracy;
- wzmacnianie dialogu społecznego;
- działania ułatwiające stosowanie elastycznych i jednocześnie stabilnych form zatrudnienia, np. poprzez wprowadzenie do Kodeksu pracy na stałe przepisów umożlwiających świadczenie pracy zdalnej.
- Efektywne i sprawiedliwe wykorzystanie kapitału kadrowego Polski, w tym:
- przygotowanie projektu rozwiązań umożliwiających świadczenie szerokiego zakresu wsparcia osobom biernym zawodowo i poszukującym pracy;
- realizacja pilotaży dotyczących innowacyjnych form wsparcia;
- wspieranie godzenia obowiązków rodzinnych z zawodowymi;
- wdrożenie systemu zachęt do dłuższego pozostawania w aktywności zawodowej;
- kontynuacja działań na rzecz zatrudnienia osób młodych;
- promowanie włączającego rynku pracy oraz ekonomii społecznej;
- rozwój potencjału zawodowego osób z niepełnosprawnościami.
- Modernizacja funkcjonowania Publicznych Służb Zatrudnienia (PSZ) i zwiększenie efektywności aktywnych polityk rynku pracy, w tym:
- opracowanie pakietu nowych ustaw w zakresie rynku pracy;
- opracowanie założeń dla strategii rozwoju PSZ;
- dalszy rozwój systemów informatycznych PSZ oraz usług elektronicznych realizowanych na rzecz klientów PSZ.
- Efektywne i ukierunkowane zarządzanie migracjami zarobkowymi, w tym:
- zarządzanie migracjami zarobkowymi w sposób preferujący pracowników cudzoziemskich o wysokich umiejętnościach oraz rozwój umiejętności pracowników cudzoziemskich;
- ograniczanie migracji krótkoterminowej na rzecz migracji średnio/długoterminowej i ciągłej;
- uwzględnianie migracji zarobkowych w systemach prognozowania zapotrzebowania na zawody;
- zapewnienie bezpieczeństwa i legalności zatrudnienia pracowników cudzoziemskich;
- usprawnienie procedur w zakresie zatrudnienia cudzoziemców;
- wspieranie powrotów osób z emigracji oraz repatriantów;
- realizacja programów aktywizacji i integracji zawodowej pracowników cudzoziemskich, ze szczególnym uwzględnieniem uchodźców z Ukrainy;
- działania na rzecz ułatwienia integracji obywateli Ukrainy na polskim rynku pracy.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.