Branża transportowa od lat boryka się z niedoborem kierowców – Barometr Zawodów 2022 klasyfikuje ich jako zawód trwale deficytowy. Co więcej, jak podaje International Road Transport Union (IRU), zbyt mała liczba kierowców to problem w całej w Euroazji, gdzie nieobsadzonych stanowisk bywało nawet 20 proc. Trudna sytuacja pogłębiła się jeszcze bardziej w wyniku wojny w Ukrainie.
– Dodatkowy problem to ciężki charakter pracy, przyczyniający się do wielu dolegliwości zdrowotnych, skutkujących absencją chorobową czy koniecznością zmiany pracy przez doświadczonych kierowców. Pracodawcy zdają sobie z tego sprawę i przywiązują coraz większą wagę do wyboru świadczeń profilaktycznych oferowanych pracownikom w ramach medycyny pracy oraz benefitów pozapłacowych. Po to, aby zapewnić kierowcom jak najlepsze warunki pracy i utrzymać ich w dobrym zdrowiu – mówi Xenia Kruszewska, dyrektor Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych w SALTUS Ubezpieczenia.
Postępowanie menedżerów branży transportowej wynika również z innego, prozaicznego powodu – czas oczekiwania na realizację świadczeń zdrowotnych w ramach NFZ, z których kierowcy korzystaliby samodzielnie, bez pomocy pracodawcy, nadal pozostawia wiele do życzenia.
Czytaj również: Kierowca podczas tranzytu nie będzie uznawany za delegowanego>>
Jak długo kierowcy czekają na pomoc, gdy idą do NFZ?
Według danych barometru WHC z września 2021 r., do poradni specjalistycznych odpowiadających za leczenie chorób diagnozowanych najczęściej u kierowców czeka się miesiącami. Oto specjaliści, których konsultacje są kluczowe w diagnostyce chorób zawodowych kierowców i innych dolegliwości wynikających z charakteru pracy. Ile się do nich czeka?
- Neurochirurdzy – średni czas oczekiwanie na wizytę w ramach podstawowej opieki zdrowotnej to 9,6 miesięcy;
- Kardiolodzy (5,7 mies.);
- Okuliści (4,4 mies.);
- Ortopedzi (3,5 mies.);
- Reumatolodzy (3,4 mies.);
- Neurolodzy (2,9 mies.).
Jak widać, trzeba zatem uzbroić się w cierpliwość.
Sprawdź również książkę: Kodeks pracy. Wynagrodzenia, urlopy i czas pracy. Pracownicze plany kapitałowe. Ochrona zatrudnienia i świadectwa pracy. Organizacje pracodawców, zwią >>
Problemy zdrowotne kierowców
Tymczasem zawodowi kierowcy narażeni są na szereg negatywnych czynników, zostawiających ślad na ich zdrowiu. Należą do nich szczególnie: długotrwałe przebywanie w pozycji siedzącej, a także długotrwały wysiłek fizyczny. Innymi szkodliwymi czynnikami są też spaliny, hałas, stres czy wibracje. Czynników można wymienić jeszcze więcej, a ich nagromadzenie prowadzi do zwiększonego ryzyka chorób zawodowych.
Do najczęstszych dolegliwości, z którymi zmagają się kierowcy, zaliczamy choroby układu kostno-stawowego, układu krążenia oraz układu nerwowego. Coraz częściej uskarżają się także na problemy ze wzrokiem i słuchem, wynikające z długotrwałego skupiania wzroku w jednym punkcie i nieprzerwanego przebywania w hałasie. Jednak nie wszystkie te problemy klasyfikuje się jako schorzenia zawodowe. Jako takich nie kwalifikuje się np. problemów kardiologicznych oraz nabytych wad postawy.
– Choć wady postawy stopniowo uznaje się za chorobę cywilizacyjną, to charakter pracy ma na to niebagatelny wpływ. To niedobrze, że problemy te nie znajdują się na liście chorób zawodowych i nie są częścią obowiązkowych działań profilaktycznych w ramach medycyny pracy. Zwłaszcza, że są to schorzenia przewlekłe, z którymi od momentu zachorowania można się zmagać nawet do końca życia transportowej – zauważa Xenia Kruszewska. Dlatego, jak twierdzi, przeciwdziałanie nabytym wadom postawy powinno być stałym elementem opieki zdrowotnej zapewnianej przez pracodawcę, niezależnie od przepisów. Szczególnie w branży.
Według eksperta, odpowiednio skonstruowany pakiet świadczeń medycznych dla pracowników powinien uwzględniać wszystkie problemy zdrowotne, wynikające ze specyfiki wykonywanego zawodu i warunków pracy. Drugi, istotny czynnik, to czas oczekiwania na pomoc. Dlatego właśnie pracodawcy coraz częściej decydują się na dodatkową ochronę zatrudnionych w postaci ubezpieczenia zdrowotnego czy pakietu medycznego.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.