Na podstawie art. 7a ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (tekst jedn. Dz.U. z 2024 r., poz. 654), pracownikowi będącemu poszkodowanym na skutek powodzi przysługuje zwolnienie od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia w wymiarze do 20 dni, w celu usuwania skutków powodzi w odniesieniu bezpośrednio do swojego mienia lub mienia osoby spokrewnionej lub niespokrewnionej pozostającej z nim w faktycznym związku, wspólnie zamieszkującej i gospodarującej.

Pracodawca jest obowiązany udzielić omawianego zwolnienia od pracy na wniosek zgłoszony przez pracownika najpóźniej w dniu korzystania z tego zwolnienia, chyba że nie jest to obiektywnie możliwe ze względu na szczególne potrzeby pracodawcy. Ustawodawca zostawił zatem możliwość decyzyjną, ale bardzo ograniczoną.

Ważne! Dosyć często pojawia się w odniesieniu do tego zwolnienia określenie „dodatkowy urlop”. Nie ma ono jednak charakteru urlopu, w żadnym razie nie można traktować tego uprawienia jako zwiększenia „puli” urlopu wypoczynkowego. Całkowicie inny ma także cel - usuwanie skutków powodzi, czego w żaden sposób nie można przecież łączyć z funkcją wypoczynkową.

Czytaj również: Dodatkowe wolne na usuwanie skutków powodzi ma być przedłużone>>

 

Zwrot kosztów dla pracodawcy

Jest to zwolnienie płatne – w jego okresie pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia, obliczonego według zasad obowiązujących przy obliczaniu wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego. Wynagrodzenie za czas zwolnienie wypłaca pracodawca, ale może otrzymać zwrot kosztów w wysokości pełnej lub jej części, co uzależnione jest od zarobków pracownika.

Marszałek województwa na wniosek pracodawcy, złożony za pośrednictwem wojewódzkiego urzędu pracy, właściwego ze względu na miejsce prowadzenia działalności, dokonuje ze środków FGŚP zwrotu poniesionych przez pracodawcę kosztów na wynagrodzenia oraz należne od pracodawcy składki na ubezpieczenia społeczne pracowników, za okres tego zwolnienia z ograniczeniem górnej wysokości zwrotu. Łącznie na jednego pracownika do wysokości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.

Ważne! Górna granica zwrotu dla pracodawcy wyznaczona jest kwotą przeciętnego wynagrodzenia, a nie jako procent zarobków pracownika. 

Przykład: Pracownik zarabia 15.000 zł miesięcznie, wykorzystuje pełne 20 dni zwolnienia. Pracodawca nalicza za czas zwolnienia wynagrodzenie według rozporządzenia  MPiPS z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz.U. Nr 2, poz. 14 ze zm.) od pełnego wynagrodzenia miesięcznego pracownika. Zwrot ograniczony zostanie jednak do kwoty wynagrodzenia przeciętnego, znacznie niższej niż poniesione koszty. Pracodawca nie może ograniczyć do tej wysokości wypłaty dla pracownika.

Drugi pracownik zarabia wynagrodzenie równe wynagrodzeniu minimalnemu. Przy wykorzystaniu całego zwolnienia pracodawca otrzyma pełny zwrot kosztów, gdyż naliczone wynagrodzenie będzie niższe niż wynagrodzenie przeciętne.

Wniosek pracodawcy zawierać ma zawierać ma oświadczenie o poniesionych kosztach na wynagrodzenia oraz składki na ubezpieczenia społeczne. Do wniosku dołącza się wykaz pracowników, których wynagrodzenie będzie podlegało zwrotowi. Wzory wniosku i wykazu zawarto w rozporządzeniu MRPiPS z 22 października 2024 r. (Dz. U. z 2024 r., poz. 1581).

Zobacz w LEX: Wniosek o zwrot kosztów poniesionych na wynagrodzenia oraz składki na ubezpieczenia społeczne pracowników > >

  

Cena promocyjna: 199.2 zł

|

Cena regularna: 249 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 174.3 zł


Niewykorzystane zwolnienie w 2024 r.

Zwolnienie może być wykorzystywane w okresie wynikającym z rozporządzenia RM z 16 września 2024 r. w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r., oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie (Dz.U. z 2024 r., poz. 1371). W tym zakresie nastąpiła w dniu 29 listopada 2024 r. zmiana – okres był zakreślony do końca 2024 r. , po zmianach dzień końcowy to 30 czerwca 2025 r.

Ważne! Zwolnienie to:

  • nie jest przypisane do roku kalendarzowego ale do okresu wynikającego z rozp.RM,
  • niewykorzystane w tym okresie przepada, nie występuje zobowiązanie do wypłaty w takim przypadku żadnego ekwiwalentu pieniężnego.

Jeżeli więc w 2024 r. pracownik nie skorzysta z tego zwolnienia wcale lub nie zrealizuje go w pełnym wymiarze to uprawnienie to przejdzie na rok kolejny i będzie mogło być zrealizowane do końca czerwca.

Sprawdź w LEX: Ustalanie wynagrodzenia urlopowego > >