Platforma Usług Elektronicznych to zestaw najnowocześniejszych usług dla klientów ZUS, umożliwiających załatwienie większości spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi on-line, bez konieczności wizyty w placówce ZUS. Aby w pełni korzystać z możliwości platformy, wystarczy mieć komputer z dostępem do Internetu oraz konto na PUE. Po zalogowaniu się na PUE uzyskujemy dostęp do szczegółowych informacji zgromadzonych na naszym indywidualnym koncie w ZUS, możemy wysłać do ZUS wniosek lub zarezerwować wizytę w wybranej przez siebie jednostce Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Specjalnie dla małych i średnich płatników składek Zakład udostępnił w ramach PUE aplikację ePłatnik. Może z niej korzystać każdy przedsiębiorca rozliczający do 100 ubezpieczonych. ePłatnik umożliwia wypełnianie i przekazywanie dokumentów ubezpieczeniowych przez Internet, z wykorzystaniem danych bezpośrednio z systemu ZUS. Jest bardzo łatwy w obsłudze dzięki zastosowaniu kreatorów, a wykorzystanie funkcji weryfikacji on-line blokuje wysyłanie do ZUS błędnych dokumentów. Za pomocą ePłatnika można również opłacać składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne oraz pozostałe fundusze.

Aplikacja pozwala na podpisywanie dokumentów nie tylko podpisem kwalifikowanym, ale również profilem zaufanym ePUAP, który - w odróżnieniu od podpisu kwalifikowanego - jest całkowicie bezpłatny.

ePłatnik działa na dowolnym systemie operacyjnym z przeglądarką internetową i nie wymaga instalowania żadnych dodatkowych programów, a aktualizacje instalowane są automatycznie i na bieżąco. Aktualnie dostępna nowa wersja uwzględnia więc zmiany w formularzach oraz kodach wykorzystywanych przy ich wypełnianiu, wprowadzone rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 września 2013 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i  imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących, zgłoszeń danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze oraz innych dokumentów (Dz. U. 2013, poz. 1101).

Aplikacja ePłatnik jest całkowicie bezpłatna i aby z niej korzystać, wystarczy posiadać profil na Platformie Usług Elektronicznych. Profil PUE można uzyskać, rejestrując się na portalu pue.zus.pl, a następnie potwierdzając w ciągu 7 dni swoją tożsamość w dowolnej placówce ZUS. Natomiast w przypadku osób, które są właścicielami certyfikatu kwalifikowanego lub profilu zaufanego ePUAP, wizyta w placówce ZUS w celu rejestracji profilu PUE nie jest potrzebna. Z ePłatnika mogą korzystać również osoby działające w imieniu płatników składek, np. pracownicy biur rachunkowych. Muszą jedynie posiadać swój profil na Platformie Usług Elektronicznych, a płatnik składek musi dostarczyć do jednostki ZUS stosowne pełnomocnictwo (wzór pisemnego pełnomocnictwa jest dostępny na stronie http://pue.zus.pl/).