Konkurs „Znak towarowy roku 2023” zorganizował Urząd Patentowy RP, aby wyróżnić najciekawsze i najbardziej innowacyjne znaki towarowe zgłoszone do ochrony. Jak tłumaczy, oprócz docenienia twórców i projektantów zależało mu na promowaniu ochrony własności intelektualnej, kształtowaniu dobrych wzorców oraz zachęcaniu innych do rejestracji swoich znaków towarowych.

W pierwszej edycji wybrano 40 znaków, które walczyły o przejście do finału.

Nagrody główne w kategorii:

Słowny znak towarowy

Chaty na manowcach

Uzasadnienie: wyraziste i estetyczne logo. Prosta, ale intrygująca nazwa, eksponująca walory turystyczne i potencjał regionu. W miejscu zwykle zajmowanym przez imię własne zaskakuje rzeczownikiem pospolitym, który nie kojarzy się z gościnnością, lecz z przygodą. Zapis i brzmienie wyrazów przyciąga uwagę, pobudza wyobraźnię i wzbudza ciekawość.

Znak zgłoszony przez Małgorzatę Gorzenik.

 

Graficzny znak towarowy

Graficzny znak towarowy roku

Uzasadnienie: w klarowny sposób nawiązuje do charakteru prowadzonej działalności. Kolorystyczny minimalizm zapewnia mu wyrazistość, a zestawienie filiżanki i wiecznego pióra uwzględnia specyfikę branży i preferencje docelowych odbiorców. Symbolika i styl znaku ułatwia wprowadzenie konsumenta w świat marki i buduje pierwsze wrażenie i zaufanie do niej.

Znak zgłoszony przez Jakuba Sysło.      

 

Słowno-graficzny znak towarowy

Słowno-graficzny znak towarowy roku

Uzasadnienie: znak jest stylizowanym zapisem trzech pierwszych liter nazwy firmy. Równocześnie naśladuje sylwetkę roweru i w ten sposób nawiązuje do obszaru jej działalności. Czytelny, ale nie natrętny, wyrazisty pod względem graficznym. Dobrze zharmonizowano element graficzny i słowny. Wizualnie znak przyciąga uwagę, pozytywnie wpływa na emocje i skojarzenia z marką. Stwarza to podstawy sukcesu i zaufania do marki na długie lata.

Znak zgłoszony przez Dawida Łącza DLB.   

 

Niekonwencjonalny znak towarowy

Multimdialny znak IP matters

Uzasadnienie: film multimedialny IP matters wyróżnia się na tle pozostałych znaków w tej kategorii. Zbudowany na silnej tożsamości, z użyciem dźwięku oraz charakterystycznego dla marki graficzno-słownego minimalizmu wyrażonego w 4 kolorach: białym, czerwonym, czarnym i odcieniach szarości. 5-sekundowe wideo ma tę przewagę nad innymi znakami, że nie tylko oddziałuje na różne zmysły odbiorców, ale w punkt akcentuje obszar w jakim specjalizuje się marka. Znak multimedialny ukazuje profesjonalizm marki, wyróżnia ją na konkurencyjnym rynku i jest istotnym elementem jej strategii brandingowej. 

Zgłoszony przez Lewandowski Gradek Lewandowska Spółka Partnerska Radców Prawnych

Skład jury

Zwycięzców wybrało interdyscyplinarne jury w składzie:

  • Edyta Demby-Siwek, Prezes Urzędu Patentowego RP
  • dr hab. Mirosław Bańko, prof. Uniwersytetu Warszawskiego, członek Rady Języka Polskiego przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk, leksykograf i redaktor naczelny słowników języka polskiego,
  • prof. Błażej Ostoja Lniski, rektor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie,
  • dr hab. Piotr Wachowiak, rektor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

Nagroda internautów

Dodatkowo, użytkownicy internetu zdecydowali, że znak słowno-graficzny „Hauki”, zgłoszony przez  Hauki sp. z o.o., wygrał plebiscyt publiczności.

Znak słowno-graficzny „Hauki”

Uzasadnienie: wyraziste logo w kreatywny sposób zdaje się nawiązać do szczególnego grona docelowych odbiorców. Słowny element znaku tworzy wyraz dźwiękonaśladowczy złożony z imitacji dźwięków wydawanych przez czworonogi oraz końcówki –ki, nawiązującej do nazwy pod którą występują. Zabieg wykorzystania onomatopei w tym przypadku jest bardzo trafiony. Grafika jest wyrazista i kojarzy się z dobrymi emocjami naszych pupili. W głosowaniu, publiczność oddała 5573 głosy na ten znak.

Przeczytaj także: Używanie znaku towarowego - dla oznaczenia przedsiębiorstwa, czy tylko towarów i usług?

- Bardzo cieszę się z tej inicjatywy i gratuluję laureatom. Mam nadzieję, że promocyjny charakter konkursu zachęci kolejnych przedsiębiorców do rejestracji swoich znaków towarowych. Znaki te są sercem każdej marki, decydują o jej rozpoznawalności i wyjątkowości na rynku. Dobry znak towarowy to klucz do sukcesu – przyciąga klientów i buduje ich lojalność, zarówno w kraju, jak i za granicą – powiedziała prezes Edyta Demby-Siwek podczas gali finałowej, która odbyła się 6 grudnia br.

Czytaj w LEX: Znaki towarowe - wycena i ewidencja >