Komisja Europejska poinfromowała we wtorek 9 lipca, że nałożyła najapońską firmę Sanrio karę w wysokości 6,2 mln EUR za ograniczenie transgranicznej sprzedaży produktów merchandisingowych z postaciami Hello Kitty, a dokładnie za zakazanie przedsiębiorcom sprzedaży licencjonowanych towarów innym krajom w EOG. To ograniczenie dotyczyło nie tylko produktów z Hello Kitty, ale także z innymi postaciami należących do Sanrio. Do tej japonskiej firmy, która projektuje, licencjonuje, produkuje i sprzedaje produkty z Hello Kitty, należą też My Melody, Little Twin Stars, Keroppi lub Chococat.

Poprzez spółkę zależną Mister Men Limited, Sanrio posiada również prawa własności intelektualnej do „Mr. Seria animowanych postaci „Mężczyźni” i „Mała Miss”. Kara dla Sanrio nie jest bardzo wysoka, a i tak KE obniżyła ją o 40 proc., bo uznała, że firma współpracowała z urzędnikami w trakcie postępowania. Warto przypomnieć, że w lipcu 2018 r. KE wymierzyła Google za łamanie praktyk antymonopolowych wymierzyła 4,34 miliarda euro kary. KE nałożyła na Google już trzy kary - ostatnią w marcu 2019 r. - w sumie KE chce od Google 8,25 mld euro.

 


 

Co ustaliła Komisja Europejska

W czerwcu 2017 r. KE wszczęła dochodzenie antymonopolowe w sprawie niektórych praktyk licencyjnych i dystrybucyjnych w Sanrio.   Chciała ustalić, czy firma nielegalnie ograniczyła przedsiębiorców do sprzedaży towarów objętych licencją transgraniczną i internetową na jednolitym rynku UE. Dochodzenie wykazało, że umowy licencyjne Sanrio, które nie są wyłączne, naruszają zasady konkurencji UE prawie przez 11 lat - od stycznia 2018 roku do grudnia 2018 riku.  Firma Sanrio nałożyła bowiem szereg bezpośrednich środków ograniczających sprzedaż przez licencjobiorców. W umowach były stosowane klauzule m.in. wyraźnie zakazujące sprzedaży w innych krajach, zobowiązujące  do kierowania zamówień na sprzedaż poza ich krajem. do Sanrio. Firma również wprowadziła ograniczenia w językach używanych w produktach. Sanrio regularnie sprawdzało, czy licencjobiorcy przestrzegają w praktyce umowne zapisy,  ograniczeń poza terytorium. Komisja doszła do wniosku, że nielegalne praktyki Sanrio podzieliły jednolity rynek i uniemożliwiły licencjobiorcom w Europie sprzedaż produktów transgranicznych, co ostatecznie szkodzi europejskim konsumentom i nałożyła karę.

 

Cena promocyjna: 269 zł

|

Cena regularna: 269 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł



 

Dlaczego ograniczenia dla licencjobiorców szkodzi konsumentom

Komisarz Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji, powiedziała powiedziała, że decyzja potwierdza, że ​​handlowcom, którzy sprzedają licencjonowane produkty, nie można uniemożliwić sprzedaży produktów w innym kraju. Dlaczego? - Prowadzi to do mniejszego wyboru i potencjalnie wyższych cen dla konsumentów i jest sprzeczne z unijnymi przepisami antymonopolowymi - wyjaśnia Margrethe Vestager. za sprawą decyzji KE konsumenci, niezależnie od tego, czy kupują kubek Hello Kitty, czy zabawkę Chococat, mogą teraz w pełni wykorzystać jedną z głównych zalet jednolitego rynku: możliwość robienia zakupów w całej Europie w celu uzyskania najlepszych ofert  - podkreśla Margrethe Vestager.