Jednak decyzja nie może być podejmowana na zasadzie dowolności. Organ powinien przeprowadzić wyczerpujące postępowanie dowodowe w celu wyważenia interesów stron. Wycinka drzew jest bowiem wyjątkiem od reguły zachowania drzew jako elementu przyrody podlegającego ochronie prawnej.
Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 23 października 2014 r., sygn. akt IV SA/Po 358/14.
Spółka wystąpiła z wnioskiem o wycięcie drzew rosnących pod i w sąsiedztwie istniejącej napowietrznej linii elektroenergetycznej na działce należącej do M.S. Otrzymała zezwolenie na wycinkę 15 drzew, ale M.S. - właściciel nieruchomości nie zgodził się z ustaleniami organu. Jego zdaniem nie wszystkie drzewa kolidują z istniejącą linią napowietrzną. Co więcej wystarczy jedynie przyciąć 2 drzewa, dzięki czemu zostanie zachowana bezpieczna odległość między nimi a linią energetyczną. SKO nie przychyliło się do argumentów skarżącego i sprawa trafiła do sądu.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu uwzględnił skargę M.S. Stwierdził, że wydanie zezwolenia na wycinkę drzew lub odmowa jego wydania mają charakter uznania administracyjnego, jednak w rozpatrywanej sprawie organy obu instancji przekroczyły jego granice - decyzja organu I instancji nosiła cechy dowolności, a organ odwoławczy nie uzupełnił materiału dowodowego przez co postąpił wadliwie. Sąd bardzo krytycznie ocenił argumenty, którymi posłużyły się organy w wydanych decyzjach. Przykładowo użyły argumentu zastosowanego w piśmie przez spółkę, która uzasadniła wniosek "koniecznością zachowania Polskich Norm w zakresie szerokości pasów wycinek i utrzymania prawidłowych odległości gałęzi od przewodów elektroenergetycznych linii WN". Żaden z organów nie ustalił o jakie normy chodzi. Sąd negatywnie ocenił również twierdzenie, że "w sezonie wegetacyjnym drzewa podrosną o kilkadziesiąt centymetrów". Podkreślił, że organ powinien precyzyjnie, a nie ogólnikowo ustalić zagrożenia dla linii napowietrznej. Sąd podzielił stanowisko WSA w Olsztynie zawarte w wyroku z dnia 2 października 2014 r., II SA/Ol 742/14, że "zezwolenie na wycięcie drzew jest wyjątkiem od reguły zachowania drzew jako podlegającego ochronie prawnej elementu przyrody" i może zostać wydane tylko pod warunkiem zaistnienia ważnej przyczyny, uzasadniającej rezygnację z ochrony drzew przewidzianej ustawą.
Z tego względu Sąd skierował sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ administracji, zobowiązując go do przeprowadzenia wyczerpującego postępowania dowodowego.
Sygnatura akt: IV SA/Po 358/14