Jedna z mieszkanek gminy złożyła do starosty wniosek o wyrażenie zgody na zmianę użytku z lasu na rolny na należących do niej działkach.

Starosta zobowiązał właścicielkę działek do uzupełnienia wniosku o decyzję środowiskową.

Wnioskodawczyni nie przedłożyła wymaganej od niej decyzji.

W związku z tym organ odmówił udzielenia zezwolenia. Organ wyjaśnił, iż wcześniejszą decyzją zezwolono wnioskodawczyni na zmianę lasu na użytek rolny o powierzchni około 0,90 ha, zaś objęty obecnym postępowaniem wniosek dotyczy powierzchni 0,9135 ha, co łącznie przekracza powierzchnię 1 ha. Przedsięwzięcie wymaga zatem uzyskania decyzji o środowiskowej.

Kobieta poskarżyła się do sądu administracyjnego.

W uzasadnieniu dowodziła, że w sprawie nie miał zastosowania przepis wymagający decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i nie zachodziła dopuszczalność sumowania powierzchni objętej wnioskiem o zmianę charakteru użytku z leśnego na rolny.

WSA nie zgodził się z argumentacją wnioskodawczyni.

Sąd uznał, iż rację mają organy administracyjne, że jako obiekt traktują kompleks leśny geodezyjnie potwierdzony.

Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>

Może on występować jako jedna działka lub kilka geodezyjnie wydzielonych nieruchomości stanowiących las w rozumieniu ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2015 r., poz. 2100).


Nie do przyjęcia pozostaje argumentacja skarżącej, iż "obiektem" w rozumieniu § 3 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko była wyłącznie działka geodezyjna na której ma być realizowane przedsięwzięcie.

Tak rozumiana regulacja prowadziłaby do bardzo łatwego obejścia przepisu, bowiem przy podziale lasu na działki o powierzchni mniejszej niż 1 ha umożliwiałaby zmianę lasu na użytek rolny dla każdej działki odrębnie bez obowiązku uzyskania decyzji środowiskowej, podczas gdy faktycznie taka zmiana dokonywałaby się na powierzchni większej niż 1 ha.

Ewidentnie niweczyłoby to sens i wymóg sumowania powierzchni o którym stanowi rozporządzenie – podkreślił sąd.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Białymstoku z 21 lipca 2016 r., sygn. akt II SA/Bk 323/16, nieprawomocny 

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Prawo Ochrony Środowiska
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów