Prokurator zaskarżył do sądu administracyjnego uchwałę rady gminy ustalającą regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.
Jego zastrzeżenia wzbudziło między innymi, nałożenie w regulaminie na właścicieli dodatkowego obowiązku utrzymania w czystości przez usuwanie z elewacji budynków i ogrodzeń i innych urządzeń służących do użytku publicznego, zanieczyszczeń powodowanych przez ptaki i zwierzęta oraz akty wandalizmu.
WSA zgodził się ze stanowiskiem organu.
Sąd uznał, iż tego typu obowiązki nałożone na właścicieli nieruchomości nie mieszczą się ramach uprawnień rady gminy do ustalania wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości.
W szczególności wymagania dotyczące usuwania określonych rzeczy, zgodnie z ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 391 ze zm.), mogą dotyczyć jedynie uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego.
Zdaniem sądu umieszczane na ścianie budynku lub w innym miejscu plakaty, ogłoszenia i rysunki nie mogą być traktowane jako zanieczyszczenia, które właściciel ma obowiązek usuwać, gdyż jest to kwestia estetyki danej nieruchomości.
Ponadto, obowiązek usuwania jakichkolwiek zanieczyszczeń obejmuje wyłącznie części nieruchomości służące do użytku publicznego.
Natomiast ścian budynku czy też ogrodzenia, nie można w sposób automatyczny kwalifikować jako części nieruchomości służącej do użytku publicznego.
Poza tym rozważane stany faktyczny są częściowo objęte Kodeksem Wykroczeń penalizującym umieszczanie w miejscu publicznym do tego nieprzeznaczonym ogłoszeń, plakatów, afiszy, apeli, ulotek, napisów lub rysunków, bez zgody zarządzającego tym miejscem – podkreślił sąd.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Łodzi z 13 lipca 2015 r., sygn. akt II SA/Łd 515/15, nieprawomocny