W 2023 roku Inspekcja Handlowa skontrolowała 84 parkingi i 125 myjni samochodowych – łącznie 209 przedsiębiorców. Zweryfikowała, czy przedsiębiorcy prawidłowo realizują swoje obowiązki dotyczące informowania o cenie. Okazało się, że blisko 23 proc. z nich nie dba o prawidłowe informowanie konsumentów o cenach świadczonych usług, a główne nieprawidłowości to brak cenników i niejednoznaczne lub nieczytelne ceny dla nadjeżdżających kierowców.

- Podstawowym prawem konsumenta jest prawo do informacji. Przedsiębiorca nie może utrudniać dostępu do cennika usług. Musi być on widoczny, niebudzący wątpliwości, jednoznaczny i umożliwiający porównanie cen. Konsument powinien mieć możliwość ustalenia, ile w rzeczywistości zapłaci za pozostawienie swojego samochodu na parkingu czy jego umycie, a także wybrania najkorzystniejszej dla siebie oferty – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Zobacz też szkolenie online: Nowe uprawnienia Prezesa UOKiK w obszarze ochrony konkurencji i konsumentów >

 

Cena musi być konkretnie określona

Nieprawidłowości dotyczące uwidaczniania cen stwierdzono w przypadku 26 parkingów i 22 myjni – łącznie u 48 przedsiębiorców. Głównym problemem na parkingach jest umieszczanie cen usług w taki sposób, że są one nieczytelne dla wjeżdżających kierowców. Zarówno w myjniach, jak i na parkingach stwierdzono brak cenników lub nieuwzględnienie cen wszystkich usług. Zdarza się również, że przedsiębiorcy prezentują ceny w sposób budzący wątpliwości, np. w formie „od…” lub „od… do…”. Tymczasem cena musi być jednoznaczna dla konsumenta - ma prawo wiedzieć, ile dane usługi kosztują, aby móc świadomie wybrać te, z których chce skorzystać.

Za brak należytego informowania konsumentów o cenach świadczonych usług przedsiębiorcy grozi kara do 20 tys. zł. W efekcie kontroli ponad połowa przedsiębiorców, u których stwierdzono nieprawidłowości podjęła dobrowolne działania naprawcze. Na 32 przedsiębiorców nałożono kary pieniężne na łączną kwotę ok. 40 tys. zł. W 6 przypadkach odstąpiono od nałożenia kary ze względu na znikomą wagę naruszeń oraz fakt, że przedsiębiorcy zaprzestali stosowania zakwestionowanych praktyk.

Czytaj też w LEX: Kontrola działalności handlowej >

 

UOKIK przypomina o prawach konsumenta

  • Wjeżdżając na parking, powinieneś wiedzieć, ile zapłacisz– cena powinna być widoczna, przedstawiona w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości.
  • Masz prawo wiedzieć dokładnie, ile zapłacisz za pozostawienie samochodu na parkingu czy też jego umycie – sprawdzaj cenę za minutę, godzinę.
  • Jeśli przedsiębiorca ogłasza promocję, masz prawo znać najniższą cenę z 30 dni przed obniżką.
  • Nie znalazłeś cennika usług? Poinformuj o tym Inspekcję Handlową w Twoim województwie.

Czytaj też: Samochody przepadają, a kierowcy i tak piją >