Inwestor otrzymał pozwolenie na budowę wiaty stalowej nad istniejącym składowiskiem kompostowania osadu i magazynem komponentów kompostowych. Starosta określił kategorie obiektu XVII oraz zaznaczył, że należy po zakończeniu budowy powiadomić nadzór budowlany o zakończeniu budowy na 21 dni przed przystąpieniem do użytkowania. Zdaniem organu nadzoru budowlanego taki obiekt wymaga pozwolenia na użytkowanie oraz winien być zaliczony do kategorii obiektu XXX.
Co winien uczynić organ nadzoru budowlanego w przypadku otrzymania zawiadomienia o zakończeniu budowy?
Jaka jest właściwa kategoria obiektu budowlanego, tj. ww. wiaty stalowej realizowanej na terenie oczyszczalni ścieków?
Odpowiedź
Przywołana w pytaniu kategoria XVII obiektów budowlanych obejmuje "budynki handlu, gastronomii i usług, jak: sklepy, centra handlowe, domy towarowe, hale targowe, restauracje, bary, kasyna, dyskoteki, warsztaty rzemieślnicze, stacje obsługi pojazdów, myjnie samochodowe, garaże powyżej dwóch stanowisk, budynki dworcowe". Kategoria ta dotyczy więc wyłącznie budynków w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) - dalej pr. bud. czyli obiektów budowlanych trwale związanych z gruntem, wydzielonych z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiadających fundamenty i dach. Analiza powyższego przepisu prowadzi do wniosku, że wiata – jako obiekt o lekkiej konstrukcji, nie posiadający przegród budowlanych, nie jest budynkiem w rozumieniu art. 3 pkt 2 pr. bud. Obiekt ten stanowi natomiast budowlę w rozumieniu art. 3 pkt 3 pr. bud. W konsekwencji wiata stalowa, o której mowa w pytaniu, nie powinna zostać zaliczona do kategorii XVII obejmującej wyłącznie budynki. W zależności od konkretnego stanu faktycznego, obiekt o którym mowa w pytaniu, może w mojej ocenie zostać zaliczony do kategorii VIII – "inne budowle" lub wskazanej w pytaniu kategorii XXX.
Pamiętać jednak należy, że kategorię obiektu budowlanego określa organ administracji architektoniczno-budowlanej wydający pozwolenie na budowę w decyzji o pozwoleniu na budowę, a nie organ nadzoru budowlanego. Przyjąć więc trzeba, że tak długo jak decyzja o pozwoleniu na budowę nie zostanie zmieniona, obiekt budowlany posiada kategorię nadaną mu w pozwoleniu na budowę. Jeśli jednak organ nadzoru budowlanego stwierdzi, że w pozwoleniu na budowę została określona niewłaściwa kategoria obiektu budowlanego może on powiadomić organ wyższego stopnia w stosunku do organu, który wydał decyzję o pozwoleniu na budowę o zaistnieniu przesłanek do stwierdzenia nieważności pozwolenia z powodu rażącego naruszenia prawa na podstawie art. 156 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) – dalej k.p.a., zawieszając jednocześnie postępowanie w sprawie przystąpienia do użytkowania obiektu budowlanego na podstawie art. 97 § 1 pkt 4 k.p.a. do czasu rozstrzygnięcia postępowania nieważnościowego.
Uwagi
W orzecznictwie prezentowany jest pogląd, że wyłączona jest możliwość skutecznego żądania zmiany decyzji o pozwoleniu na budowę w zakresie kategorii obiektu budowlanego na podstawie art. 155 k.p.a. [zob. wyrok NSA z dnia 19 stycznia 2011 r., II OSK 106/10].
Wiata nie jest budynkiem w rozumieniu art. 3 pkt 2 pr. bud
Wiata jako obiekt o lekkiej konstrukcji, nie posiadający przegród budowlanych, nie jest budynkiem w rozumieniu art. 3 pkt 2 pr. bud. Obiekt ten stanowi natomiast budowlę w rozumieniu art. 3 pkt 3 pr. bud.