Pytanie:
Inwestor złożył wniosek o rozbudowę budynku usługowego (rodzaj usługi - gastronomia z obsługą imprez okolicznościowych). Budynek zlokalizowany jest na granicy z sąsiadującymi nieruchomościami. Wnioskodawca otrzymał zgodę na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych, w zakresie usytuowania planowanej inwestycji względem nie zachowania odległości określonych przepisami prawa.
Organ wszczął postępowanie administracyjne. Strony postępowania zgodnie z przysługującym im prawem przybyły do organu zapoznać się z aktami sprawy i pismami wniosły uwagi w przedmiotowej sprawie.
Co w takim przypadku powinien zrobić organ?
W jakiej formie i na jakiej podstawie prawnej, organ ma wezwać inwestora do ustosunkowania się do uwag stron?
Jak powinien postąpić organ, jeśli inwestor nie ustosunkuje się do uwag?
Odpowiedź:
Organ administracji architektoniczno-budowlanej powinien zwrócić się do inwestora o ustosunkowanie się do zgłoszonych uwag. Wezwanie powinno nastąpić w formie postanowienia. Jako podstawę prawną tego postanowienia należy wskazać art. 10 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego – dalej k.p.a. i art. 123 w zw. z art. 7, 8, 9 k.p.a.
Nieustosunkowanie się inwestora do wniesionych uwag powinno zostać wzięte pod uwagę przy ostatecznym załatwieniu sprawy w drodze decyzji i ocenione zgodnie z regułami dowodowymi przewidzianymi w k.p.a.
Uzasadnienie:
W myśl art. 10 § 1 k.p.a. organy administracji publicznej obowiązane są zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.
Zapewnienie stronom czynnego udziału w każdym stadium postępowania realizowane jest m.in. przez umożliwienie stronom zapoznania się z aktami sprawy i złożenia końcowego oświadczenia tzw. ostatniego słowa. WSA w wyroku z dnia 25 października 2013 r., II SA/Kr 1028/13, LEX 1384878 stwierdził, że z uwagi na zakres obowiązków organów administracji publicznej związanych z realizacją zasady czynnego udziału stron w postępowaniu dostrzec można, iż zasada ta skonkretyzowana została w innych przepisach regulujących postępowanie administracyjne.
Stosownie do zasady czynnego udziału stron w postępowaniu na organie prowadzącym postępowanie, ciąży bowiem obowiązek powiadomienia wszystkich stron o wszczęciu postępowania (art. 61 § 4 k.p.a.), umożliwienia im aktywnego uczestnictwa w postępowaniu, tj. m.in. umożliwienia im dostępu do akt sprawy (art. 73 i 74 k.p.a.) oraz zgłoszenia dowodów (art. 78 k.p.a.), zawiadomienia o terminie i miejscu przeprowadzenia dowodu (art. 79 § 1 k.p.a.), jak również umożliwienia wypowiedzenia się na temat zebranego materiału dowodowego przed wydaniem decyzji (art. 81 k.p.a.).
Wniesienie uwag przez strony postępowania w sprawie pozwolenia na budowę, w następstwie zapoznania się z aktami sprawy, związane jest z koniecznością ustosunkowania się do nich przez inwestora. W tym celu organ administracji architektoniczno-budowlanej prowadzący postępowanie powinien wezwać inwestora do zajęcia stanowiska w sprawie zgłoszonych uwag.
Więcje informacji i narzędzi znajdziesz w programie Serwis Budowlany Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów |
Właściwą formą wezwania powinno być postanowienie jako akt rozstrzygający poszczególne kwestie wynikające w toku postępowania. Podstawę prawną wskazanego postanowienia powinny stanowić przepisy art. 10 § 1 k.p.a., regulujący zasadę czynnego udziału strony w postępowaniu i art. 123 k.p.a. przewidujący wydawanie postanowień oraz art. 7-9 k.p.a. formułujące podstawowe zasady prowadzenia postępowania administracyjnego.