Unia Europejska rozważy nowe propozycje podatkowe, które będą miały na celu promowanie czystego paliwa i podważenie przywilejów fiskalnych, dzięki którym cena diesla utrzymuje się na niskim poziomie, informuje EurActiv.com i Reuters.
Komisja Europejska od dawna próbuje zmienić opodatkowanie energii, ale niektóre państwa członkowskie wielokrotnie już krzyżowały te plany. Prawo podatkowe w Unii Europejskiej wymaga zgody wszystkich 27 krajów. Krajem, który generuje swoje dochody poprzez szczególnie niskie opodatkowanie diesla jest Luksemburg.
Próbując obniżyć emisję dwutlenku węgla, Komisja Europejska zapowiedziała, że jest „paliwowo neutralna” w kwestii ustalania minimalnych stawek. Jako że litr diesla zawiera więcej energii i więcej węgla niż litr zwykłej benzyny, zapowiadane zmiany oznaczałyby, że minimalna stawka opodatkowania diesla byłaby wyższa niż w przypadku benzyny.
Obecnie diesel jest tańszy od benzyny w niemal wszystkich krajach członkowskich, za wyjątkiem Wielkiej Brytanii.
Dnia 23 stycznia zaplanowano spotkanie grupy roboczej, która zajmie się kwestią opodatkowania paliw w zależności od emisji dwutlenku węgla i zawartości energii.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WKP
Źródło: www.euractiv.pl, stan z dnia 17 stycznia 2013 roku