Polskie Start Up’y na starcie?
Na początku dyskusji Hubert Lewiński (PARP), wyjaśniał czym tak na prawdę jest Start Up:
- Należy rozgraniczyć Start Up’y i pospolite fimy. Start Up to bardziej przedsięwzięcie, które ma zachęcić ludzi do realizowania swoich pomysłów, do pójścia swoją własną scieżką w opozycji do dołączania do wielkich korporacji.
Na to samo pytanie starał się odpowiedzieć Dimitris Tsigos, Przewodniczący European Confederation of Young Entrepreneurs w Brukseli. – Niektórzy myślą, że to coś związanego z branżą IT, inni uważają, że Start Upy to tylko szalone pomysły. Star Up na pewno musi wnosić jakąś innowację, musi reprezentować coś przełomowego, ale również musi być skoncentrowany na rozwój. Musimy pamiętać, że mimo wszystko jest to firma i nie zależnie jak bardzo innowacyjną i szaloną ideę reprezentuje, musi być prowadzony jak firma. – mówił.
- Porównując polskie i zachodnioeuropejskie Start Up’y możemy zauważyć sporo różnic. Mimo, że środowisko start up’owe w Polsce uznajemy za rozwinięte, to wciąż brakuje nam czegoś na kształt Start Up’owego ekosystemu. Taki ekosystem to sieć połączeń między Start Up’ami a organizacjami, które je wspierają – wyjaśnia Sara Koślińska.
Krzysztof Jedziniak, Investment Director – Central and Eastern Europe, UK Trade & Investment in British Embassy in Poland, nadmienia, że Wielkiej Brytanii młodzi ludzie chcący wystartować ze Start Up’em mogą liczyć na wiele ulg podatkowych i na wsparcie projektów ułatwiających założenie pierwszej firmy. Istnieje również pojęcie “smart money” – odnosi się ono do dóbr nienamacalnych takich jak wiedza czy doświadczenie, które inwestorzy przekazują młodym Start Up’owcom. Polskie startupy mogą liczyć na wsparcie z prywatnych funduszów inwestycyjnych, które wspierają najbardziej perspektywiczne przedsięwzięcia.
Krzysztof Rytel, Prezes Zarządu Avanu Venture Capital Management Sp. z o.o., wyjaśnia, że ważne jest zrozumienie ekosystemu Star Up’ów, którego znakomitym przykładem jest Dolina Krzemowa. Oprócz techników i informatyków, przewijają się tam również marketingowcy, finansiści, przedstawiciele branż kreatywnych – tworzy to idealne środowisko do powstawania Start Up’ów. - W Polsce wciąż brakuje takiego ekosystemu, w którym zespoły kreatywnych ludzi, byłby by gotowe do zakładania Start Up’ów.- podsumował Prezes Krzysztof Rytel.