Agnieszka Majewska, rzecznik małych i średnich przedsiębiorców, skierowała do premiera oraz ministra sprawiedliwości pismo dotyczące planowanej likwidacji instytucji skargi nadzwyczajnej. Wyraża w nim sprzeciw. Według niej rezygnacja z tego środka prawnego może mieć negatywne konsekwencje dla polskich przedsiębiorców.
Czytaj też: Skarga nadzwyczajna do likwidacji
Skarga naprawia krzywdy
Rzecznik podkreśla, że skarga nadzwyczajna jest narzędziem umożliwiającym korektę prawomocnych orzeczeń sądowych, które w rażący sposób naruszają zasady sprawiedliwości społecznej oraz konstytucyjne prawa i wolności obywateli. Mogą ją wnieść: prokurator generalny, rzecznik praw obywatelskich oraz w zakresie swojej właściwości, prezes Prokuratorii Generalnej Rzeczpospolitej Polskiej, rzecznik praw dziecka, rzecznik praw pacjenta, przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego, rzecznik finansowy, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz rzecznik małych i średnich przedsiębiorców.
Od momentu wprowadzenia tej instytucji w 2018 roku rzecznik małych i średnich przedsiębiorców wniósł 73 skargi nadzwyczajne, z czego pierwsza została złożona w 2019 roku.
Sprawy, w których rzecznik mśp wniósł skargi nadzwyczajne, dotyczyły m.in.:
- ustalenia okresów podlegania ubezpieczeniom społecznym oraz podstawy wymiaru składek z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej,
- podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu wspólnika spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, posiadającego 99,5 proc. udziałów i jednocześnie prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą,
- zwrotu nienależnie pobranych świadczeń zasiłkowych przez osoby prowadzące działalność gospodarczą,
- zwrotu środków otrzymanych od urzędu pracy na podjęcie działalności gospodarczej.
W ocenie Agnieszki Majewskiej likwidacja skargi nadzwyczajnej wpłynie negatywnie nie tylko na funkcjonowanie systemu prawnego, ale także na zaufanie przedsiębiorców do instytucji państwowych. Wiele skarg wniesionych przez rzecznika pozwoliło zapobiec tzw. „śmierci ekonomicznej" przedsiębiorców, którzy dzięki uchyleniu niekorzystnych wyroków mogli kontynuować swoją działalność.
- Z perspektywy doświadczeń Biura Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców widać wyraźnie, że skarga nadzwyczajna jest potrzebnym narzędziem. Bez niej wiele wyroków pozostałoby w mocy, a przedsiębiorcy musieliby ponosić konsekwencje błędnych rozstrzygnięć przez wiele lat. Dlatego apeluję do Prezesa Rady Ministrów i Ministra Sprawiedliwości o zaniechanie planów likwidacji tej instytucji - dodaje.
Czytaj w LEX: Skarga nadzwyczajna w praktyce >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.