Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wielokrotnie wskazuje w swoich przepisach, iż odbiorem odpadów od właścicieli nieruchomości zajmuje się przedsiębiorca, wyłoniony w drodze przetargu. Natomiast prowadzenie punktów selektywnego zbierania może się odbywać na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236). Gmina może więc tę działalność prowadzić m.in. poprzez własne jednostki budżetowe.
Eksperci Ministerstwa Środowiska wskazują, że to gmina organizuje system gospodarowania odpadami i w uchwale określa szczegółowy sposób i zakres świadczonych usług. Elementem tej uchwały może być określenie, które odpady są odbierane z terenu nieruchomości, a które przez punkty selektywnego zbierania. Przy czym odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości będzie dotyczył wszystkich odpadów (a więc także odpadów selektywnych) odbieranych od właścicieli nieruchomości. Brak tu jest możliwości pominięcia procedury przetargowej jeśli chodzi o odbiór odpadów selektywnie zebranych.
Opracowanie: Łukasz Matłacz
Źródło: www.mos.gov.pl, stan z dnia 5 lipca 2012 r.