Pytanie pochodzi z programu Serwis Budowlany.
Inwestor dokonał zgłoszenia obiektu tymczasowego (reklamy). Po upływie 120 dni wystąpił z ponownym zgłoszeniem, zmieniając nieznacznie jej lokalizację, oraz informując że poprzednia reklama została rozebrana.
Czy jest możliwe przyjęcie takiego zgłoszenia?
Czy na podstawie obowiązującego prawa można wskazać termin, po jakim ustawienie obiektu tymczasowego w tym samym miejscu jest możliwe?
Odpowiedź
Odpowiadając na zadane pytanie w pierwszej kolejności należy wyjaśnić, że tymczasowy obiekt budowlany postawiony zgodnie z warunkami określonymi w art. 29 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) - pr. bud., jednak nie rozebrany lub nie przeniesiony w inne miejsce przed upływem 120 dni od dnia rozpoczęcia budowy określonego w zgłoszeniu, nie jest obiektem budowlanym, którego budowa została zwolniona przez ustawodawcę z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę.
Przestawienia obiektu tymczasowego w inne miejsce w obrębie tej samej nieruchomości trudno jest w mojej ocenie uznać za wykonanie obowiązku rozbiórki lub przeniesienia, takie przyjęcie prowadziłoby bowiem do próby ominięcia obowiązującej w tym przedmiocie regulacji. Przyjąć w takim przypadku należy, że wskutek braku rozebrania bądź przeniesienia takiego obiektu w inne miejsce przed upływem 120 dni od dnia rozpoczęcia budowy, inwestor pozbawia obiekt cechy uprawniającej do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 29 ust. 1 pkt 12 pr. bud. i prowadzi do przekształcenia takiego obiektu w obiekt, który wymagał uzyskania pozwolenia na budowę. W konsekwencji, taki obiekt należy uznać za wybudowany bez wymaganego pozwolenia na budowę, co stanowi samowolę budowlaną skutkującą obowiązkiem zastosowaniem przepisu art. 48 pr. bud. Organem właściwym do prowadzenia postępowania w sprawie przedmiotowej samowoli budowlanej będzie właściwy organ nadzoru budowlanego (tj. powiatowy inspektor nadzoru budowlanego). Organ ten zobowiązany jest do nakazania rozbiórki przedmiotowego obiektu lub przeprowadzenia postępowania legalizacyjnego, zgodnie z art. 49-49 pr. bud.
Po drugie wskazać trzeba, że zgodnie z art. 30 ust. 6 pkt 3 pr. bud., w postępowaniu w sprawie zgłoszenia robót budowlanych właściwy organ administracji architektoniczno-budowanej wnosi sprzeciw, m.in. jeżeli zgłoszenie dotyczy budowy tymczasowego obiektu budowlanego, o którym mowa w przywołanym art. 29 ust. 1 pkt 12 pr. bud., w miejscu, w którym taki obiekt istnieje. Celem powyższego przepisu jest uniemożliwienie legalizowania poprzez zgłoszenie nielegalnie ustawionych obiektów tymczasowych oraz zagwarantowanie, że tymczasowe obiekty, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 12 pr. bud., wykonywane na podstawie zgłoszenia, będą rozbierane zgodnie z terminem rozbiórki określonym w zgłoszeniu, a więc będą to rzeczywiście obiekty funkcjonujące w danym miejscu nie dłużej niż 120 dni. Jak się wydaje, w przypadku tego rodzaju obiektów sformułowanie "w miejscu, w którym taki obiekt istnieje" należy interpretować przy uwzględnieniu powyższego celu ustawodawcy, tym samym uznać w mojej ocenie należy, że istotna jest okoliczność że obiekt znajduje się na określonej działce, nawet jeżeli jego fizyczne położenie na tej działce uległo zmianie.
Biorąc pod uwagę powyższe, zasadnym wydaje się przyjęcie, że organ właściwy w niniejszej sprawie powinien wnieść sprzeciw od dokonanego zgłoszenia robót budowlanych, o którym mowa w pytaniu.
Pytanie pochodzi z programu Serwis Budowlany.