Pytanie
Od 31 sierpnia br. nastąpi likwidacja placówki przedszkolnej. Jej obecny dyrektor wystąpił o przekształcenie w placówkę niepubliczną przy pełnym poparciu władz miasta. Nie spełnił jednak warunku art. 90 ust. 2b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - dalej u.s.o., tj. nie podał planowanej liczby uczniów do 30 września 2003 r. Jest to jednak usprawiedliwione tym, że nikt do 30 września nie planował likwidacji przedszkola, konieczność taka wyszła dopiero w XII.
1. Czy organ prowadzący może pominąć zapis ww. artykułu u.s.o. i dotować przedszkole już od września 2004 r.? Przecież są to pieniądze samorządowe (nie ma tam subwencji oświatowej), a powstanie niepublicznego przedszkola jest w interesie miasta, pracowników i rodziców.
2. Czy organ prowadzący może ustalić wyższą opłatę stałą za przedszkole dla rodziców dzieci z innych miejscowości zapisanych do publicznych przeszkoli w mieście? Wobec placówek niepublicznych art. 90 ust. 2c u.s.o. brzmi jednoznacznie. Czy w podobny sposób mogą postąpić placówki publiczne?