W 2011 r. weszła w życie ustawa o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców, która wprowadziła do kodeksu spółek handlowych możliwość, by przedsiębiorca będący osobą fizyczną mógł przekształcić formę prowadzenia swojej działalności gospodarczej w spółkę kapitałową.
Obecnie nie ulega wątpliwości, że zgodnie z tym, co stanowi art. 584(2) par. 1 kodeksu spółek handlowych, spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego. Dotyczy to m.in. zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej (art. 584 (2) par. 2 k.s.h.). Pewność ta ma dwa główne źródła: po pierwsze, bardzo jasne przepisy, które wprost mówią o „wszystkich prawach i obowiązkach”. Po drugie, niemal identycznie brzmiące przepisy regulują przekształcenie wszelkich spółek prawa handlowego w inną spółkę, a ponieważ przepisy te istnieją już od przeszło 20 lat, sądy zdążyły już niejednokrotnie wypowiadać się w ich sprawie.
Zobacz procedury:
- Przekształcenie przedsiębiorcy w jednoosobową spółkę kapitałową >
- Przekształcenie przedsiębiorcy w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością >
- Przekształcenie przedsiębiorcy w jednoosobową spółkę akcyjną >
Praktyczne trudnościW praktyce obrotu pojawiły się jednak sytuacje, że spółce powstałej w ten sposób trudno było np. uzyskać wpis do specjalnych rejestrów, do których wpis wymagał posiadania odpowiedniej decyzji administracyjnej, ponieważ nie posiadała fizycznie takiej decyzji, gdzie wymieniona byłaby z nazwy i adresu. Teoretycznie spółka przekształcona powinna – tam, gdzie tego potrzeba – przedkładać odpowiednie decyzje, uzyskane jeszcze na przedsiębiorcę przekształconego, i wskazywać na swoje dane z KRS, w którym widnieje informacja o sposobie powstania spółki.
Wówczas organ, przed którym występuje taka spółka, powinien wiedzieć, że z mocy prawa spółce penitentowi przysługują wymagane decyzje, pomimo że w ich rozstrzygnięciach figuruje jako adresat osoba fizyczna prowadząca wcześniej działalność gospodarczą.
W rzeczywistości jednak urzędnicy nie zawsze tak do tego podchodzą. Jeden z naszych klientów, który był przedsiębiorcą prowadzącym składowisko odpadów, miał właśnie takie trudności. Pomimo że spółka, którą prowadził z przekształcenia swojej poprzedniej działalności, posiadała zezwolenie na zbieranie odpadów niebezpiecznych, było ono wydane w czasie, kiedy jeszcze prowadził działalność jako osoba fizyczna. Na zezwoleniu oznaczony więc był klient z imienia i nazwiska, a nie nazwa spółki przekształconej. Z tego powodu odmówiono jego spółce wpisu do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami, do którego wpis jest niezbędny, żeby prowadzić działalność w branży związanej z odpadami (art. 50 ust. 2 i 3 ustawy o odpadach).
Zobacz też linię orzeczniczą: Prawna charakterystyka przekształcenia na podstawie przepisów kodeksu spółek handlowych >
Cena promocyjna: 185.42 zł
|Cena regularna: 254 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 185.42 zł
Rozwiązanie wygodne w codziennym obrocie
Wystąpiliśmy więc do starosty, który wydawał pierwotne zezwolenie, o wydanie zaświadczenia (w trybie art. 217 kodeksu postępowania administracyjnego) informującego, że adresatem ww. zezwolenia jest spółka przekształcona. Organ może wydać takie zaświadczenie w sytuacji, gdy:
- dana osoba ubiega się o zaświadczenie ze względu na swój interes prawny (art. 217 par. 2 pkt 2 k.p.a.),
- chodzi o potwierdzenie faktów albo stanu prawnego, wynikających z prowadzonej przez organ ewidencji, rejestrów lub z innych danych znajdujących się w jego posiadaniu (art. 218 par. 1 k.p.a.),
- treść zaświadczenia nie wynika z ww. danych organu (bo decyzja nominalnie była wydana osobie fizycznej); organ może przeprowadzić w koniecznym zakresie postępowanie wyjaśniające (art. 218 par. 2), tzn. zestawić dane adresata decyzji z danymi z danymi powszechnie dostępnymi w KRS.
Chociaż początkowo starosta w sprawie naszego klienta odmawiał wydania zaświadczenia, samorządowe kolegium odwoławcze, do którego wnieśliśmy zażalenie, dwukrotnie potwierdziło nasz tok rozumowania. Potwierdzał je zresztą także Naczelny Sąd Administracyjny, stwierdzając, że jednym z celów postępowania o wydanie zaświadczenia jest wyjaśnić, czy dane z ewidencji i rejestrów organu odnoszą się do osoby wnioskodawcy, faktów, stanu prawnego, którego poświadczenia domaga się wnioskodawca (por. wyrok z 25 października 2000 r., V SA 760/00, LEX nr 50109).
Zobacz procedurę: Wydanie zaświadczenia >
Czytaj też: Dr Mariusz Filipek: Chcemy ułatwić prowadzenie biznesu
Prawidłowe działanie organów administracji
Oczywiście, zasadniczo zaświadczenie, które potwierdza stan prawny wynikający z przekształcenia na mocy art. 584 (1) k.s.h., nie powinno być w ogóle potrzebne w codziennym obrocie. Omawiane przepisy k.s.h. zostały wprowadzone po to, żeby właśnie ułatwić i odformalizować zmianę formy prowadzenia działalność gospodarczej. Z kolei art. 220 par. 1 k.p.a. stanowi wyraźnie, że organ administracji publicznej „nie może żądać zaświadczenia ani oświadczenia na potwierdzenie faktów lub stanu prawnego, jeżeli:
- znane są one organowi z urzędu;
- możliwe są do ustalenia przez organ na podstawie: posiadanych przez niego ewidencji, rejestrów lub innych danych, rejestrów publicznych posiadanych przez inne podmioty publiczne (np. KRS), do których organ ma dostęp w drodze elektronicznej na zasadach określonych w przepisach ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Niemniej praktyka pokazuje, że dzięki raz uzyskanemu zaświadczeniu można skrócić sobie drogę dochodzenia do pewnych rozstrzygnięć organów administracji, dlatego że okazany dokument urzędowy rozwiewa wątpliwości i nie zmusza do analizy przepisów przez urzędników.
Czytaj też w LEX: Skutki przekształcenia przedsiębiorcy w kontekście odpowiedzialności za zobowiązania >
Radca prawny Marta Lipińska oraz Jakub Jagiełło z kancelarii GWW
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.