Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.
Firma złożyła wniosek o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów - odzysk poza instalacjami i urządzeniami. Nie zostało wydane jeszcze nowe rozporządzenie dotyczące odzysku odpadów poza instalacjami i urządzeniami. Postępowanie prowadzone na podstawie rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 21 marca 2006 r. w sprawie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów poza instalacjami i urządzeniami (Dz. U. Nr 49, poz. 356) - dalej r.o.u.o.i. w przypadku wydania decyzji pozytywnej wprowadzi do obiegu pozwolenie na 10 lat. Co będzie z tymi decyzjami, które są wydawane w oparciu o przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21) – dalej u.o., ale z uwzględnieniem starego r.o.u.o.i.?
Odpowiedź:
Decyzja wydana na podstawie r.o.u.o.i. będzie ważna przez okres, na jaki została wydana, także po wejściu w życie nowego rozporządzenia regulującego odzysk poza instalacjami i urządzeniami.
Uzasadnienie:
Artykuł 48 u.o. ustala przypadki wygaśnięcia zezwolenia na przetwarzanie odpadów. W art. 48 pkt 1 u.o. zapisano, że wygasa ono po upływie czasu, na jaki zostało wydane. Decyzja ta zostanie wydana już pod rządami u.o., zatem zostaną wszystkie elementy wniosku określone przez art. 42 ust. 2 u.o.
Fakt, że zmieni się rozporządzenie, będzie miał oczywiście wpływ na sposób przetwarzania, jeżeli jakieś rodzaje odpadów nie zostaną dopuszczone do odzysku poza instalacjami. Wtedy beneficjent tego zezwolenia powinien dokonać jego zmiany trybie art. 155 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 267, z późn. zm.), a gdyby nawet tego nie dokonał, to i tak nie będzie mógł ich wykorzystywać wbrew przepisom. Jeżeli nie dostosuje się do wymagań przepisów, wtedy organ wezwie go do zaniechania naruszeń, a jeśli to nie odniesie skutku – cofnie zezwolenie. Wprawdzie istnieje możliwość zmiany decyzji z urzędu, jednakże wtedy przedsiębiorca musi wyrazić zgodę na taką zmianę. Jeśli przedsiębiorca nie wyrazi zgody na zmianę decyzji z urzędu, organ nie będzie miał możliwości dostosowywania zezwolenia z urzędu tylko dlatego, że zmieniły się przepisy.
Natomiast nie ma podstaw do zmiany zezwolenia na transport odpadów. Jeśli we wniosku jako czas obowiązywania zezwolenia jest wpisany okres 10 lat, to bez względu na czas obowiązywania wydanego zezwolenia na transport odpadów przedsiębiorca będzie musiał wpisać się do rejestru, o którym mowa w art. 49 ust. 1 u.o., w ciągu 6 miesięcy od dnia jego utworzenia (art. 234 ust. 2 u.o.).
Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.