Urząd Ochrony Danych Osobowych opublikował zaktualizowaną wersję poradnika, wydanego po raz pierwszy w 2018 r.
Publikację można pobrać ze strony UODO.
Dlaczego poradnik UODO jest taki ważny
Poradnik jest cennym źródłem wiedzy i praktyki dla administratorów oraz inspektorów ochrony danych.
- Najnowsza wersja uwzględnia aktualne przepisy, doświadczenia wynikające z dotychczasowej praktyki stosowania RODO oraz wyniki konsultacji społecznych – informuje UODO.
O planach wydania poradnika i aktualnej praktyce decyzyjnej organu informowaliśmy w tekście: UODO chce, by zgłaszać mu incydenty. Nawet gdy ryzyko jest niewielkie. Eksperci zwracali uwagę na aktualne podejście UODO, według którego nawet niskie lub niewielkie ryzyko może nie zwolnić z obowiązku powiadomienia organu o incydencie.
Szkolenie online: Analiza ryzyka w RODO - od teorii do praktyki - część I >
Co zawiera poradnik
Jak opisuje UODO, nowa wersja uwzględnia najnowsze interpretacje przepisów, orzecznictwo oraz praktyczne wskazówki, które ułatwią administratorom podejmowanie właściwych decyzji w przypadku wystąpienia naruszenia ochrony danych osobowych. Znajdują się w nim m.in.:
- zaktualizowane procedury reagowania na naruszenia (zgłaszania prezesowi UODO);
- praktyczne przykłady i studia przypadków;
- wytyczne dotyczące współpracy z prezesem UODO oraz innymi organami nadzorczymi;
- kluczowe rekomendacje dotyczące oceny ryzyka i zapobiegania naruszeniom.
Aktualizacja poradnika i seminarium
Aktualizacja poradnika to efekt prac pracowników UODO, które poprzedziły konsultacje społeczne. W tworzeniu dokumentu uczestniczył też Społeczny Zespół Ekspertów przy prezesie UODO. Ostateczny kształt nadał publikacji Mirosław Wróblewski, prezes UODO.
Urząd zapowiada, że w najbliższym czasie zorganizuje seminarium, podczas którego eksperci omówią najważniejsze zagadnienia zawarte w poradniku.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.