Wniosek o zajęcie pasa drogowego powinien zawierać:
1. imię i nazwisko oraz adres lub nazwę i siedzibę podmiotu występującego o zajęcie pasa drogowego;
2. cel zajęcia pasa drogowego;
3. lokalizację i powierzchnię zajętego pasa drogowego, a w przypadku reklam powierzchnię reklamy;
4. planowany okres zajęcia pasa drogowego.
Do wniosku, obok zatwierdzonego projektu organizacji ruchu, załącza się
1. szczegółowy plan sytuacyjny w skali 1:1 000 lub 1:500, z zaznaczeniem granic i podaniem wymiarów planowanej powierzchni zajęcia pasa drogowego, a w przypadku umieszczenia reklamy - z podaniem jej wymiarów;
2. ogólny plan orientacyjny w skali 1:10 000 lub 1:25 000 z zaznaczeniem zajmowanego odcinka pasa drogowego oraz informację o sposobie zabezpieczenia robót, jeżeli nie jest wymagany projekt organizacji ruchu;
3. oświadczenie o posiadaniu ważnego pozwolenia na budowę obiektu umieszczanego w pasie drogowym lub o zgłoszeniu budowy lub prowadzonych robót właściwemu organowi administracji architektoniczno-budowlanej.
Zarządca drogi może dla celów rozpatrzenia tego wniosku zażądać dostarczenia dodatkowych dokumentów, a w szczególności: projektu budowlanego obiektu umieszczanego w pasie drogowym oraz harmonogramu robót prowadzonych w pasie drogowym, zwłaszcza w przypadkach etapowego prowadzenia robót.
Projekt organizacji ruchu związany z robotami prowadzonymi w pasie drogowym powinien określać sposób zabezpieczenia tych robót zgodnie z wymogami bezpieczeństwa ruchu drogowego. Projekt organizacji ruchu stanowi podstawę dla określenia sposobu zabezpieczenia zajmowanego pasa drogowego w zezwoleniu na zajęcie pasa drogowego w celu prowadzenia robót.
Warunki organizacji ruchu
Definicja legalna organizacji ruchu zawarta została w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz. U. Nr 177, poz. 1729).
Przez organizację ruchu należy rozumieć mające wpływ na ruch drogowy:
1. geometrię drogi i zakres dostępu do drogi,
2. sposób umieszczania znaków pionowych, poziomych, sygnalizatorów i urządzeń bezpieczeństwa ruchu,
3. zasady i sposób działania sygnalizacji, znaków świetlnych, znaków o zmiennej treści i innych zmiennych elementów;
Przez projekt organizacji ruchu należy rozumieć dokumentację sporządzoną w celu zatwierdzenia organizacji ruchu przez właściwy organ zarządzający ruchem.
Podmioty uprawnione do zarządzania ruchem
Działania w zakresie zarządzania ruchem realizowane są przez:
1. podejmowanie czynności organizacyjno-technicznych, w szczególności:
a. sporządzanie projektów organizacji ruchu,
b. przedstawianie projektów organizacji ruchu do zatwierdzenia,
c. rozpatrywanie projektów organizacji ruchu,
d. zatwierdzanie organizacji ruchu,
e. przekazywanie zatwierdzonej organizacji ruchu do realizacji,
f. nadzór nad zgodnością istniejącej organizacji ruchu z zatwierdzoną organizacją ruchu,
g. nadzór i analizę istniejącej organizacji ruchu w zakresie bezpieczeństwa ruchu i jego efektywności,
h. nadzór nad zarządzaniem ruchem;
2. obsługę systemów sterowania ruchem, sterowanie ruchem za pomocą znaków świetlnych, znaków o zmiennej treści i innych zmiennych elementów;
3. wprowadzanie tymczasowych zakazów lub ograniczeń w ruchu w przypadku zdarzeń, w wyniku których może nastąpić zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Działania w zakresie zarządzania ruchem realizują odpowiednio do kompetencji, organ zarządzający ruchem, zarząd drogi, organ sprawujący nadzór nad zarządzaniem ruchem, Policja, Żandarmeria Wojskowa lub wojskowe organy porządkowe.
Działania polegające na sporządzaniu projektów organizacji ruchu oraz przedstawianiu projektów organizacji ruchu do zatwierdzenia mogą być realizowane przez inne jednostki.
Organ zarządzający ruchem w szczególności:
1. rozpatruje projekty organizacji ruchu oraz wnioski dotyczące zmian organizacji ruchu;
2. opracowuje lub zleca do opracowania projekty organizacji ruchu uwzględniające wnioski wynikające z przeprowadzonych analiz organizacji i bezpieczeństwa ruchu;
3. zatwierdza organizacje ruchu na podstawie złożonych projektów;
4. przekazuje zatwierdzone organizacje ruchu do realizacji;
5. przechowuje projekty organizacji ruchu i prowadzi ich ewidencję;
6. opiniuje geometrię drogi w projektach budowlanych;
7. prowadzi kontrolę prawidłowości zastosowania i funkcjonowania znaków drogowych sygnalizacji świetlnej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ich zgodności z zatwierdzoną organizacją ruchu;
8. współpracuje w zakresie organizacji ruchu i jego bezpieczeństwa z innymi organami zarządzającymi ruchem, zarządami dróg i kolei, Policją oraz innymi jednostkami.
Organ sprawujący nadzór nad zarządzaniem ruchem dokonuje oceny organizacji ruchu w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Nadto, organ ten rozstrzyga w sprawach spornych dotyczących istniejącej lub projektowanej organizacji ruchu, biorąc pod uwagę interes ogólnospołeczny oraz konieczność zapewnienia ruchu tranzytowego.
Zatwierdzenie organizacji ruchu jako integralna część dokumentacji budowy
Podstawą do wprowadzenia zmiany organizacji ruchu na drodze istniejącej jest zatwierdzenie organizacji ruchu przez organ zarządzający ruchem. Zatwierdzona stała organizacja ruchu, związana z budową lub przebudową drogi albo z budową dojazdu do obiektu przy drodze, stanowi integralną część dokumentacji budowy.
Projekt organizacji ruchu może przedstawić do zatwierdzenia:
• zarząd drogi;
• organ zarządzający ruchem;
• inwestor lub jednostka;
• osoba realizująca zamówienie jednostek.
Elementy składowe projektu organizacji dróg
Projekt organizacji ruchu powinien zawierać:
1. plan orientacyjny w skali od 1:10 000 do 1:25 000 z zaznaczeniem drogi lub dróg, których projekt dotyczy;
2. plan sytuacyjny w skali 1:500 lub 1:1 000 (w uzasadnionych przypadkach organ zarządzający ruchem może dopuścić skalę 1:2 000 lub szkic bez skali) zawierający:
• lokalizację istniejących, projektowanych oraz usuwanych znaków drogowych, urządzeń sygnalizacyjnych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu; dla projektów zmian stałej organizacji ruchu dopuszcza się zaznaczenie lokalizacji tylko znaków i urządzeń dla nowej organizacji ruchu,
• parametry geometrii drogi;
1. program sygnalizacji i obliczenia przepustowości drogi - w przypadku projektu zawierającego sygnalizację świetlną;
2. zasady dokonywania zmian oraz sposób ich rejestracji - w przypadku projektu zawierającego znaki świetlne lub znaki o zmiennej treści oraz w przypadku projektu dotyczącego zmiennej organizacji ruchu lub zawierającego inne zmienne elementów mające wpływ na ruch drogowy;
3. opis techniczny zawierający charakterystykę drogi i ruchu na drodze, a w przypadku organizacji ruchu związanej z robotami prowadzonymi w pasie drogowym - opis występujących zagrożeń lub utrudnień; przy robotach prowadzonych w dwóch lub więcej etapach opis powinien zawierać zakres planowanych robót dla każdego etapu i stan pasa drogowego po zrealizowaniu etapu robót;
4. przewidywany termin wprowadzenia czasowej organizacji ruchu oraz termin wprowadzenia nowej stałej organizacji ruchu lub przywrócenia poprzedniej stałej organizacji ruchu - w przypadku projektu dotyczącego wykonywania robót na drodze;
5. nazwisko i podpis projektanta.
W przypadku robót związanych z utrzymaniem drogi niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu wyłącznie w czasie wykonywania czynności, organ zarządzający ruchem może dopuścić wprowadzanie zmian organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego zawierającego:
1. opis techniczny zawierający charakterystykę robót;
2. powtarzalny schemat umieszczenia na drodze znaków drogowych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu;
3. sposób rozmieszczenia i oznakowania pojazdów zabezpieczających lub wykonujących roboty lub czynności wykonywane na drodze; w szczególności dotyczy to robót i czynności przesuwających się wzdłuż drogi.
Organizację ruchu zatwierdza, na podstawie projektu organizacji ruchu, organ zarządzający ruchem właściwy dla danej drogi.
Organizację ruchu na skrzyżowaniu dróg o różnych organach zarządzających ruchem zatwierdza organ zarządzający ruchem właściwy dla drogi wyższej kategorii.
Zamknięcie drogi dla ruchu lub wprowadzenie ograniczenia ruchu na drodze
W przypadku zamknięcia drogi dla ruchu lub wprowadzenia na drodze ograniczenia ruchu powodującego konieczność prowadzenia objazdów drogami różnej kategorii, czasową organizację ruchu zatwierdza organ zarządzający ruchem właściwy dla drogi, na której wprowadzono ograniczenia.
Obowiązek załączania do projektu organizacji ruchu opinii odpowiednich organów
Projekt organizacji ruchu przedstawia się do zatwierdzenia co najmniej w dwóch egzemplarzach. Do przedstawionego do zatwierdzenia projektu organizacji ruchu powinny być dołączone opinie:
1. komendanta wojewódzkiego Policji - w przypadku projektu obejmującego drogę krajową lub wojewódzką,
2. komendanta powiatowego Policji - w przypadku projektu obejmującego drogę powiatową,
3. komendanta miejskiego Policji - w przypadku projektu obejmującego drogę położoną w mieście na prawach powiatu lub w mieście stołecznym Warszawie, z wyjątkiem autostrady i drogi ekspresowej;
4. zarządu drogi, jeżeli nie jest on jednostką składającą projekt;
5. organu zarządzającego ruchem na drodze krzyżującej się lub objętej objazdem.
Opinia Policji nie jest wymagana w przypadku projektu organizacji ruchu obejmującego wyłącznie drogi gminne oraz w przypadku projektu uproszczonego.
Organ zarządzający ruchem może w uzasadnionych przypadkach zażądać:
1) dołączenia do projektu:
a) profilu podłużnego lub przekroju poprzecznego drogi,
b) danych o istniejącym lub prognozowanym natężeniu ruchu, z uwzględnieniem struktury kierunkowej na skrzyżowaniach i struktury rodzajowej;
2) złożenia dodatkowych egzemplarzy projektu.
W celu szczegółowego rozpatrzenia wniesionych opinii lub wątpliwości związanych z projektem organ zarządzający ruchem może:
1) powołać komisję, w której skład wchodzą, w szczególności, przedstawiciel Policji oraz przedstawiciel zarządu drogi;
2) zasięgnąć opinii rzeczoznawcy, audytora lub biegłego w zakresie wpływu planowanej organizacji ruchu na jego bezpieczeństwo;
3) zasięgnąć opinii rzeczoznawcy lub biegłego w zakresie wpływu planowanej organizacji ruchu na środowisko, w szczególności w zakresie hałasu i zanieczyszczenia powietrza.
Po rozpatrzeniu złożonego projektu organizacji ruchu organ zarządzający ruchem może:
1) zatwierdzić organizację ruchu w całości lub w części:
a) bez zmian,
b) po wprowadzeniu zmian lub wpisaniu uwag dotyczących wdrożenia organizacji ruchu;
2) odesłać projekt w celu wprowadzenia poprawek;
3) odrzucić projekt.
W sytuacji, gdy organizację ruchu na skrzyżowaniu dróg o różnych organach zarządzających ruchem zatwierdza organ zarządzający ruchem właściwy dla drogi wyższej kategorii - organ zarządzający ruchem określa:
1) obszar, na którym została zatwierdzona organizacja ruchu, z ewentualnym określeniem lokalizacji znaków drogowych, na drodze niższej kategorii, które są niezbędne dla organizacji ruchu na skrzyżowaniu;
2) znaki drogowe, urządzenia sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego umieszczane na skrzyżowaniu i utrzymywane przez zarząd drogi właściwy dla drogi wyższej kategorii.
W przypadku robót związanych z utrzymaniem drogi niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu wyłącznie w czasie wykonywania czynności organ zarządzający ruchem określa zakres stosowania zatwierdzonej organizacji ruchu; w szczególności dotyczy to odcinków dróg i czasu trwania robót.
Przesłanki odrzucenia projektu organizacji ruchu
Organ zarządzający ruchem obowiązany jest odrzucić projekt organizacji ruchu w przypadku stwierdzenia że projektowana organizacja ruchu zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub w przypadku stwierdzenia niezgodności projektu z przepisami dotyczącymi warunków umieszczania na drogach znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Natomiast może ale nie musi odrzucić projekt w sytuacji, gdy projekt organizacji ruchu zawiera niezgodności projektowanej organizacji ruchu z założeniami polityki transportowej lub potrzebami społeczności lokalnej lub w sytuacji nieefektywności projektowanej organizacji ruchu.
Następnie organ zarządzający ruchem obowiązany jest do określenia terminu, w którym powinna zostać wprowadzona zatwierdzona organizacja ruchu. Po zatwierdzeniu organizacji ruchu organ ten przesyła jeden egzemplarz projektu organizacji ruchu jednostce przedstawiającej projekt do zatwierdzenia.
Ewidencja projektów zatwierdzonych organizacji ruchu
W zakresie obowiązku organu zarządzającego ruchem znajduje się prowadzenie ewidencji projektów zatwierdzonych organizacji ruchu.
Do ewidencji tej wpisuje się:
1) numer kolejny projektu;
2) numer drogi i jej kilometraż lub nazwę ulicy;
3) jednostkę składającą projekt organizacji ruchu;
4) charakter organizacji ruchu (stała, czasowa);
5) datę zatwierdzenia projektu;
6) termin, w którym powinna zostać wprowadzona zatwierdzona organizacja ruchu;
7) rzeczywisty termin wprowadzenia nowej lub zmiany istniejącej organizacji ruchu;
8) przewidywany termin przywrócenia poprzedniej organizacji ruchu - w przypadku czasowych zmian organizacji ruchu.
W sytuacji, gdy mamy do czynienia ze zmianą stałej organizacji ruchu, projekt poprzedniej organizacji ruchu przechowuje się nie krócej niż 2 lata od daty wprowadzenia nowej organizacji ruchu. Natomiast projekty czasowych zmian organizacji ruchu przechowuje się nie krócej niż przez 2 lata od daty przywrócenia stałej organizacji ruchu.
Organy uprawnione do wprowadzania ograniczeń lub zakazów ruchu
Podmiotami uprawnionymi do wprowadzania ograniczeń lub zakazów ruchu są:
1) Policja, Żandarmeria Wojskowa lub wojskowe organy porządkowe - w przypadku zdarzeń, w wyniku których może nastąpić zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, życia lub zdrowia osób lub możliwość wystąpienia szkód materialnych w znacznym rozmiarze;
2) zarząd drogi lub właściwe służby - w nagłym przypadku awarii urządzenia w pasie drogowym lub w jego pobliżu, w wyniku której nastąpiło zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego lub możliwość wystąpienia szkód materialnych.
Wprowadzając tymczasowe ograniczenia lub zakazy, konieczne należy wyznaczyć niezbędne objazdy oraz bezzwłocznie powiadomić właściwy organ lub organy zarządzające ruchem oraz zarząd (zarządy) drogi, przedstawiając:
a) szkic sytuacyjny z zaznaczeniem na nim odcinka drogi o ograniczonym lub zamkniętym ruchu,
b) zmienioną organizację ruchu,
c) przewidywany termin przywrócenia stanu pierwotnego.
Organ zarządzający ruchem w przypadkach może:
1) przyjąć przedstawioną organizację ruchu;
2) zażądać wprowadzenia zmian lub usunięcia wprowadzonej organizacji ruchu;
3) wyznaczyć termin przywrócenia pierwotnej organizacji ruchu.
Zawiadomienie o terminie wprowadzenia zmienionej organizacji ruchu
Jednostka wprowadzająca organizację ruchu zawiadamia organ zarządzający ruchem, zarząd drogi oraz właściwego komendanta Policji o terminie jej wprowadzenia, co najmniej na 7 dni przed dniem wprowadzenia organizacji ruchu. Jednostka wprowadzająca organizację ruchu zawiadamia organ zarządzający ruchem, zarząd drogi oraz właściwego komendanta Policji o planowanym rozpoczęciu prac, podając datę, czas i miejsce ich wykonywania, co najmniej na 24 godziny przed ich rozpoczęciem. Organizacja ruchu może być wprowadzona pod warunkiem braku sprzeciwu ze strony organu zarządzającego ruchem.
Jeżeli organizacja ruchu ma charakter stały, organ zarządzający ruchem, w terminie do 14 dni od dnia wprowadzenia organizacji ruchu, przeprowadza kontrolę wykonania zadań technicznych wynikających z realizacji projektu. Jeżeli w terminie, w którym powinna zostać wprowadzona zatwierdzona organizacja ruchu brak jest zawiadomienia o terminie zmiany organizacji ruchu, organ zarządzający ruchem informuje zarząd drogi o utracie ważności zatwierdzonej organizacji ruchu.
(...)
1. imię i nazwisko oraz adres lub nazwę i siedzibę podmiotu występującego o zajęcie pasa drogowego;
2. cel zajęcia pasa drogowego;
3. lokalizację i powierzchnię zajętego pasa drogowego, a w przypadku reklam powierzchnię reklamy;
4. planowany okres zajęcia pasa drogowego.
Do wniosku, obok zatwierdzonego projektu organizacji ruchu, załącza się
1. szczegółowy plan sytuacyjny w skali 1:1 000 lub 1:500, z zaznaczeniem granic i podaniem wymiarów planowanej powierzchni zajęcia pasa drogowego, a w przypadku umieszczenia reklamy - z podaniem jej wymiarów;
2. ogólny plan orientacyjny w skali 1:10 000 lub 1:25 000 z zaznaczeniem zajmowanego odcinka pasa drogowego oraz informację o sposobie zabezpieczenia robót, jeżeli nie jest wymagany projekt organizacji ruchu;
3. oświadczenie o posiadaniu ważnego pozwolenia na budowę obiektu umieszczanego w pasie drogowym lub o zgłoszeniu budowy lub prowadzonych robót właściwemu organowi administracji architektoniczno-budowlanej.
Zarządca drogi może dla celów rozpatrzenia tego wniosku zażądać dostarczenia dodatkowych dokumentów, a w szczególności: projektu budowlanego obiektu umieszczanego w pasie drogowym oraz harmonogramu robót prowadzonych w pasie drogowym, zwłaszcza w przypadkach etapowego prowadzenia robót.
Projekt organizacji ruchu związany z robotami prowadzonymi w pasie drogowym powinien określać sposób zabezpieczenia tych robót zgodnie z wymogami bezpieczeństwa ruchu drogowego. Projekt organizacji ruchu stanowi podstawę dla określenia sposobu zabezpieczenia zajmowanego pasa drogowego w zezwoleniu na zajęcie pasa drogowego w celu prowadzenia robót.
Warunki organizacji ruchu
Definicja legalna organizacji ruchu zawarta została w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz. U. Nr 177, poz. 1729).
Przez organizację ruchu należy rozumieć mające wpływ na ruch drogowy:
1. geometrię drogi i zakres dostępu do drogi,
2. sposób umieszczania znaków pionowych, poziomych, sygnalizatorów i urządzeń bezpieczeństwa ruchu,
3. zasady i sposób działania sygnalizacji, znaków świetlnych, znaków o zmiennej treści i innych zmiennych elementów;
Przez projekt organizacji ruchu należy rozumieć dokumentację sporządzoną w celu zatwierdzenia organizacji ruchu przez właściwy organ zarządzający ruchem.
Podmioty uprawnione do zarządzania ruchem
Działania w zakresie zarządzania ruchem realizowane są przez:
1. podejmowanie czynności organizacyjno-technicznych, w szczególności:
a. sporządzanie projektów organizacji ruchu,
b. przedstawianie projektów organizacji ruchu do zatwierdzenia,
c. rozpatrywanie projektów organizacji ruchu,
d. zatwierdzanie organizacji ruchu,
e. przekazywanie zatwierdzonej organizacji ruchu do realizacji,
f. nadzór nad zgodnością istniejącej organizacji ruchu z zatwierdzoną organizacją ruchu,
g. nadzór i analizę istniejącej organizacji ruchu w zakresie bezpieczeństwa ruchu i jego efektywności,
h. nadzór nad zarządzaniem ruchem;
2. obsługę systemów sterowania ruchem, sterowanie ruchem za pomocą znaków świetlnych, znaków o zmiennej treści i innych zmiennych elementów;
3. wprowadzanie tymczasowych zakazów lub ograniczeń w ruchu w przypadku zdarzeń, w wyniku których może nastąpić zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Działania w zakresie zarządzania ruchem realizują odpowiednio do kompetencji, organ zarządzający ruchem, zarząd drogi, organ sprawujący nadzór nad zarządzaniem ruchem, Policja, Żandarmeria Wojskowa lub wojskowe organy porządkowe.
Działania polegające na sporządzaniu projektów organizacji ruchu oraz przedstawianiu projektów organizacji ruchu do zatwierdzenia mogą być realizowane przez inne jednostki.
Organ zarządzający ruchem w szczególności:
1. rozpatruje projekty organizacji ruchu oraz wnioski dotyczące zmian organizacji ruchu;
2. opracowuje lub zleca do opracowania projekty organizacji ruchu uwzględniające wnioski wynikające z przeprowadzonych analiz organizacji i bezpieczeństwa ruchu;
3. zatwierdza organizacje ruchu na podstawie złożonych projektów;
4. przekazuje zatwierdzone organizacje ruchu do realizacji;
5. przechowuje projekty organizacji ruchu i prowadzi ich ewidencję;
6. opiniuje geometrię drogi w projektach budowlanych;
7. prowadzi kontrolę prawidłowości zastosowania i funkcjonowania znaków drogowych sygnalizacji świetlnej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ich zgodności z zatwierdzoną organizacją ruchu;
8. współpracuje w zakresie organizacji ruchu i jego bezpieczeństwa z innymi organami zarządzającymi ruchem, zarządami dróg i kolei, Policją oraz innymi jednostkami.
Organ sprawujący nadzór nad zarządzaniem ruchem dokonuje oceny organizacji ruchu w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Nadto, organ ten rozstrzyga w sprawach spornych dotyczących istniejącej lub projektowanej organizacji ruchu, biorąc pod uwagę interes ogólnospołeczny oraz konieczność zapewnienia ruchu tranzytowego.
Zatwierdzenie organizacji ruchu jako integralna część dokumentacji budowy
Podstawą do wprowadzenia zmiany organizacji ruchu na drodze istniejącej jest zatwierdzenie organizacji ruchu przez organ zarządzający ruchem. Zatwierdzona stała organizacja ruchu, związana z budową lub przebudową drogi albo z budową dojazdu do obiektu przy drodze, stanowi integralną część dokumentacji budowy.
Projekt organizacji ruchu może przedstawić do zatwierdzenia:
• zarząd drogi;
• organ zarządzający ruchem;
• inwestor lub jednostka;
• osoba realizująca zamówienie jednostek.
Elementy składowe projektu organizacji dróg
Projekt organizacji ruchu powinien zawierać:
1. plan orientacyjny w skali od 1:10 000 do 1:25 000 z zaznaczeniem drogi lub dróg, których projekt dotyczy;
2. plan sytuacyjny w skali 1:500 lub 1:1 000 (w uzasadnionych przypadkach organ zarządzający ruchem może dopuścić skalę 1:2 000 lub szkic bez skali) zawierający:
• lokalizację istniejących, projektowanych oraz usuwanych znaków drogowych, urządzeń sygnalizacyjnych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu; dla projektów zmian stałej organizacji ruchu dopuszcza się zaznaczenie lokalizacji tylko znaków i urządzeń dla nowej organizacji ruchu,
• parametry geometrii drogi;
1. program sygnalizacji i obliczenia przepustowości drogi - w przypadku projektu zawierającego sygnalizację świetlną;
2. zasady dokonywania zmian oraz sposób ich rejestracji - w przypadku projektu zawierającego znaki świetlne lub znaki o zmiennej treści oraz w przypadku projektu dotyczącego zmiennej organizacji ruchu lub zawierającego inne zmienne elementów mające wpływ na ruch drogowy;
3. opis techniczny zawierający charakterystykę drogi i ruchu na drodze, a w przypadku organizacji ruchu związanej z robotami prowadzonymi w pasie drogowym - opis występujących zagrożeń lub utrudnień; przy robotach prowadzonych w dwóch lub więcej etapach opis powinien zawierać zakres planowanych robót dla każdego etapu i stan pasa drogowego po zrealizowaniu etapu robót;
4. przewidywany termin wprowadzenia czasowej organizacji ruchu oraz termin wprowadzenia nowej stałej organizacji ruchu lub przywrócenia poprzedniej stałej organizacji ruchu - w przypadku projektu dotyczącego wykonywania robót na drodze;
5. nazwisko i podpis projektanta.
W przypadku robót związanych z utrzymaniem drogi niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu wyłącznie w czasie wykonywania czynności, organ zarządzający ruchem może dopuścić wprowadzanie zmian organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego zawierającego:
1. opis techniczny zawierający charakterystykę robót;
2. powtarzalny schemat umieszczenia na drodze znaków drogowych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu;
3. sposób rozmieszczenia i oznakowania pojazdów zabezpieczających lub wykonujących roboty lub czynności wykonywane na drodze; w szczególności dotyczy to robót i czynności przesuwających się wzdłuż drogi.
Organizację ruchu zatwierdza, na podstawie projektu organizacji ruchu, organ zarządzający ruchem właściwy dla danej drogi.
Organizację ruchu na skrzyżowaniu dróg o różnych organach zarządzających ruchem zatwierdza organ zarządzający ruchem właściwy dla drogi wyższej kategorii.
Zamknięcie drogi dla ruchu lub wprowadzenie ograniczenia ruchu na drodze
W przypadku zamknięcia drogi dla ruchu lub wprowadzenia na drodze ograniczenia ruchu powodującego konieczność prowadzenia objazdów drogami różnej kategorii, czasową organizację ruchu zatwierdza organ zarządzający ruchem właściwy dla drogi, na której wprowadzono ograniczenia.
Obowiązek załączania do projektu organizacji ruchu opinii odpowiednich organów
Projekt organizacji ruchu przedstawia się do zatwierdzenia co najmniej w dwóch egzemplarzach. Do przedstawionego do zatwierdzenia projektu organizacji ruchu powinny być dołączone opinie:
1. komendanta wojewódzkiego Policji - w przypadku projektu obejmującego drogę krajową lub wojewódzką,
2. komendanta powiatowego Policji - w przypadku projektu obejmującego drogę powiatową,
3. komendanta miejskiego Policji - w przypadku projektu obejmującego drogę położoną w mieście na prawach powiatu lub w mieście stołecznym Warszawie, z wyjątkiem autostrady i drogi ekspresowej;
4. zarządu drogi, jeżeli nie jest on jednostką składającą projekt;
5. organu zarządzającego ruchem na drodze krzyżującej się lub objętej objazdem.
Opinia Policji nie jest wymagana w przypadku projektu organizacji ruchu obejmującego wyłącznie drogi gminne oraz w przypadku projektu uproszczonego.
Organ zarządzający ruchem może w uzasadnionych przypadkach zażądać:
1) dołączenia do projektu:
a) profilu podłużnego lub przekroju poprzecznego drogi,
b) danych o istniejącym lub prognozowanym natężeniu ruchu, z uwzględnieniem struktury kierunkowej na skrzyżowaniach i struktury rodzajowej;
2) złożenia dodatkowych egzemplarzy projektu.
W celu szczegółowego rozpatrzenia wniesionych opinii lub wątpliwości związanych z projektem organ zarządzający ruchem może:
1) powołać komisję, w której skład wchodzą, w szczególności, przedstawiciel Policji oraz przedstawiciel zarządu drogi;
2) zasięgnąć opinii rzeczoznawcy, audytora lub biegłego w zakresie wpływu planowanej organizacji ruchu na jego bezpieczeństwo;
3) zasięgnąć opinii rzeczoznawcy lub biegłego w zakresie wpływu planowanej organizacji ruchu na środowisko, w szczególności w zakresie hałasu i zanieczyszczenia powietrza.
Po rozpatrzeniu złożonego projektu organizacji ruchu organ zarządzający ruchem może:
1) zatwierdzić organizację ruchu w całości lub w części:
a) bez zmian,
b) po wprowadzeniu zmian lub wpisaniu uwag dotyczących wdrożenia organizacji ruchu;
2) odesłać projekt w celu wprowadzenia poprawek;
3) odrzucić projekt.
W sytuacji, gdy organizację ruchu na skrzyżowaniu dróg o różnych organach zarządzających ruchem zatwierdza organ zarządzający ruchem właściwy dla drogi wyższej kategorii - organ zarządzający ruchem określa:
1) obszar, na którym została zatwierdzona organizacja ruchu, z ewentualnym określeniem lokalizacji znaków drogowych, na drodze niższej kategorii, które są niezbędne dla organizacji ruchu na skrzyżowaniu;
2) znaki drogowe, urządzenia sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego umieszczane na skrzyżowaniu i utrzymywane przez zarząd drogi właściwy dla drogi wyższej kategorii.
W przypadku robót związanych z utrzymaniem drogi niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu wyłącznie w czasie wykonywania czynności organ zarządzający ruchem określa zakres stosowania zatwierdzonej organizacji ruchu; w szczególności dotyczy to odcinków dróg i czasu trwania robót.
Przesłanki odrzucenia projektu organizacji ruchu
Organ zarządzający ruchem obowiązany jest odrzucić projekt organizacji ruchu w przypadku stwierdzenia że projektowana organizacja ruchu zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub w przypadku stwierdzenia niezgodności projektu z przepisami dotyczącymi warunków umieszczania na drogach znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Natomiast może ale nie musi odrzucić projekt w sytuacji, gdy projekt organizacji ruchu zawiera niezgodności projektowanej organizacji ruchu z założeniami polityki transportowej lub potrzebami społeczności lokalnej lub w sytuacji nieefektywności projektowanej organizacji ruchu.
Następnie organ zarządzający ruchem obowiązany jest do określenia terminu, w którym powinna zostać wprowadzona zatwierdzona organizacja ruchu. Po zatwierdzeniu organizacji ruchu organ ten przesyła jeden egzemplarz projektu organizacji ruchu jednostce przedstawiającej projekt do zatwierdzenia.
Ewidencja projektów zatwierdzonych organizacji ruchu
W zakresie obowiązku organu zarządzającego ruchem znajduje się prowadzenie ewidencji projektów zatwierdzonych organizacji ruchu.
Do ewidencji tej wpisuje się:
1) numer kolejny projektu;
2) numer drogi i jej kilometraż lub nazwę ulicy;
3) jednostkę składającą projekt organizacji ruchu;
4) charakter organizacji ruchu (stała, czasowa);
5) datę zatwierdzenia projektu;
6) termin, w którym powinna zostać wprowadzona zatwierdzona organizacja ruchu;
7) rzeczywisty termin wprowadzenia nowej lub zmiany istniejącej organizacji ruchu;
8) przewidywany termin przywrócenia poprzedniej organizacji ruchu - w przypadku czasowych zmian organizacji ruchu.
W sytuacji, gdy mamy do czynienia ze zmianą stałej organizacji ruchu, projekt poprzedniej organizacji ruchu przechowuje się nie krócej niż 2 lata od daty wprowadzenia nowej organizacji ruchu. Natomiast projekty czasowych zmian organizacji ruchu przechowuje się nie krócej niż przez 2 lata od daty przywrócenia stałej organizacji ruchu.
Organy uprawnione do wprowadzania ograniczeń lub zakazów ruchu
Podmiotami uprawnionymi do wprowadzania ograniczeń lub zakazów ruchu są:
1) Policja, Żandarmeria Wojskowa lub wojskowe organy porządkowe - w przypadku zdarzeń, w wyniku których może nastąpić zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, życia lub zdrowia osób lub możliwość wystąpienia szkód materialnych w znacznym rozmiarze;
2) zarząd drogi lub właściwe służby - w nagłym przypadku awarii urządzenia w pasie drogowym lub w jego pobliżu, w wyniku której nastąpiło zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego lub możliwość wystąpienia szkód materialnych.
Wprowadzając tymczasowe ograniczenia lub zakazy, konieczne należy wyznaczyć niezbędne objazdy oraz bezzwłocznie powiadomić właściwy organ lub organy zarządzające ruchem oraz zarząd (zarządy) drogi, przedstawiając:
a) szkic sytuacyjny z zaznaczeniem na nim odcinka drogi o ograniczonym lub zamkniętym ruchu,
b) zmienioną organizację ruchu,
c) przewidywany termin przywrócenia stanu pierwotnego.
Organ zarządzający ruchem w przypadkach może:
1) przyjąć przedstawioną organizację ruchu;
2) zażądać wprowadzenia zmian lub usunięcia wprowadzonej organizacji ruchu;
3) wyznaczyć termin przywrócenia pierwotnej organizacji ruchu.
Zawiadomienie o terminie wprowadzenia zmienionej organizacji ruchu
Jednostka wprowadzająca organizację ruchu zawiadamia organ zarządzający ruchem, zarząd drogi oraz właściwego komendanta Policji o terminie jej wprowadzenia, co najmniej na 7 dni przed dniem wprowadzenia organizacji ruchu. Jednostka wprowadzająca organizację ruchu zawiadamia organ zarządzający ruchem, zarząd drogi oraz właściwego komendanta Policji o planowanym rozpoczęciu prac, podając datę, czas i miejsce ich wykonywania, co najmniej na 24 godziny przed ich rozpoczęciem. Organizacja ruchu może być wprowadzona pod warunkiem braku sprzeciwu ze strony organu zarządzającego ruchem.
Jeżeli organizacja ruchu ma charakter stały, organ zarządzający ruchem, w terminie do 14 dni od dnia wprowadzenia organizacji ruchu, przeprowadza kontrolę wykonania zadań technicznych wynikających z realizacji projektu. Jeżeli w terminie, w którym powinna zostać wprowadzona zatwierdzona organizacja ruchu brak jest zawiadomienia o terminie zmiany organizacji ruchu, organ zarządzający ruchem informuje zarząd drogi o utracie ważności zatwierdzonej organizacji ruchu.
(...)