Zgodnie z postanowieniem rządu Federacji Rosyjskiej wprowadzony zostanie zakaz międzynarodowego przewozu drogowego towarów przez terytorium Federacji Rosyjskiej dla firm transportowych z krajów UE, Ukrainy, Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz Norwegii. Przepisy tego postanowienia wchodzą w życie z dniem 10 października 2022 r. i obowiązują do 31 grudnia 2022 roku.
Zakaz dotyczy realizacji przewozów: dwustronnych, tranzytowych oraz przewozów z lub na terytorium państwa trzeciego. Pojazd należący do przewoźnika z jednego z wymienionych powyżej państw, znajdujący się w dniu wejścia w życie tego postanowienia na terytorium Federacji Rosyjskiej, powinien opuścić terytorium Rosji w terminie nie dłuższym niż 7 dni od dnia wejścia w życie tego postanowienia, to jest najpóźniej 17 października 2022 r.
Od zakazu wprowadzono wyjątki, które dotyczą: przewozów pocztowych; przewozów do i z Obwodu Kaliningradzkiego oraz przewozów towarów określonych w specjalnym wykazie władz rosyjskich.
Przeładunek towarów z pojazdów należących do przewoźników z państw objętych zakazem na pojazdy przewoźników rosyjskich i białoruskich oraz odwrotnie dopuszczony jest w wybranych strefach kontroli celnej znajdujących się na terytorium Federacji Rosyjskiej. Strefy takie mają znajdować się w następujących jednostkach administracyjnych Rosji:
- Obwód Kaliningradzki (wszystkie jednostki terytorialne),
- Obwód leningradzki (rejon miejski Wyborgu, rejon miejski Kingiszepski),
- Obwód murmański (Murmańsk, okręg miejski Pieczeński, okręg Kola, okręg Kandalagski),
- Obwód pskowski (Psków, rejon Siebieżski, rejon Peczorski, rejon Pytałowski),
- Republika Karelii (rejon miasta Kostomukski, rejon Lachdenpoński, rejon Łochski, rejon Sortawalski),
- Miasto Petersburg.
Na terytorium wskazanych powyżej jednostek administracyjnych możliwa będzie także wymiana przyczep lub naczep z pojazdów zagranicznych na pojazdy rosyjskie lub białoruskie i odwrotnie.
Ponadto ilość paliwa znajdującego się zbiornikach pojazdów, przewidzianych konstrukcyjnie dla określonego pojazdu, związanego technologicznie i konstrukcyjnie z układem napędowym silnika oraz zainstalowanego przez producenta, przy wyjeździe z terytorium Federacji Rosyjskiej nie powinna przekraczać 200 litrów.