Wprowadzenie odstępstw od zakazów obowiązujących w stosunku do niektórych gatunków chronionych było konieczne. Przyjęte rozwiązania mogą rodzić jednak wiele trudności w praktyce. Ich wadliwe zastosowanie może zaś doprowadzić do negatywnych następstw na dużych obszarach i zniweczyć pozytywne efekty wypracowane w przeszłości.
Objęcie ochroną gatunkową w przeszłości niektórych gatunków zwierząt przyniosło bardzo pozytywne rezultaty. W wyniku tego w niektórych częściach Polski stały się one stosunkowo powszechne, stwarzając uciążliwości dla mieszkańców oraz podmiotów prowadzących działalność w zakresie rolnictwa, leśnictwa i rybactwa. Dlatego też w celu zminimalizowania tego negatywnego oddziaływania został dodany do ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody art. 56a upoważniający regionalnych dyrektorów do wprowadzenia odstępstw od obowiązujących zakazów.
Przepis ten jest nowym rozwiązaniem, które zostało wprowadzone przez ustawę z dnia 13 lipca 2012 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 985). Z uzasadnienia do projektu proponującego wprowadzenie tego rozwiązania wynika, że zostało ono przyjęte „Ze względu na poważne szkody wyrządzane w gospodarstwach przez niektóre gatunki w sposób powszechny, tj. bobra europejskiego, kormorana czarnego oraz czapli siwej, jak również na zagrożenie zdrowia i bezpieczeństwa powszechnego w wyniku zalewania terenów przez bobra europejskiego, zaproponowano określenie ogólnego odstępstwa od zakazów w stosunku do tych gatunków - w zarządzeniu regionalnego dyrektora ochrony środowiska. W tych przypadkach nie będzie konieczności uzyskiwania indywidualnych zezwoleń na odstępstwo od zakazów.” (Sejm RP VII kadencji nr druku 441). Z przytoczonej argumentacji wynika więc, że przyczyna wprowadzenia komentowanego rozwiązania jest nieomal oczywista i nie wymaga szerszej argumentacji.
Niestety sprawa nie jest taka prosta i oczywista. Przede wszystkim należy zauważyć, że zarządzenia regionalnego dyrektora ochrony środowiska zgodnie z postanowieniami art. 56a ust. 1 ustawy będą miały status przepisów prawa miejscowego. W związku z tym po ich opublikowaniu w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym oraz po ich wejściu w życie będą wywoływały skutki erga omnes, a zatem na wynikające z nich rozwiązania będą mogły powoływać się wszystkie podmioty znajdujące się w sytuacji uzasadniającej zastosowanie odstępstw bez względu na to, czy prowadziły one określony rodzaj działalności w chwili wprowadzania zarządzenia. Jednocześnie rozwiązania te zgodnie z ogólnymi regułami wynikającymi z art. 3 par. 2 pkt 5 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi będą mogły, jak wszystkie inne przepisy prawa miejscowego, stanowić przedmiot sądowej kontroli po wniesieniu skargi przez podmiot mający w tym interes prawny (po wcześniejszym wezwaniu na podstawie art. 52 par. 3 p.p.s.a. do usunięcia stanu naruszenia prawa).
Pełna treść artykułu dostępna jest w serwisie ABC Środowisko>>>www.srodowisko.abc.com.pl/czytaj/-/artykul/odstepstwa-od-zakazow-obowiazujacych-w-stosunku-do-gatunkow-chronionych-nie-moga-byc-naduzywane
Opublikowano: www.srodowisko.ABC.com.pl , stan z dnia 4 listopada 2013 r.