Resort przypomniał, że transport na obszarze Polski odbywa się aktualnie na podstawie zezwolenia na transport (jest to sytuacja przejściowa, do czasu utworzenia rejestru, o którym mowa w art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21). Po utworzeniu rejestru zamiast zezwolenia wymagany będzie wpis do tego rejestru. Obecnie, zgodnie z art. 233 ust. 2 ustawy o odpadach, transportujący są obowiązani do posiadania zezwolenia na transport odpadów na podstawie przepisów dotychczasowych, czyli starej ustawy o odpadach z 2001 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243). Zezwolenie takie wydawane jest przez starostę właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę podmiotu, a w razie braku miejsca zamieszkania lub siedziby w Polsce - organ właściwy dla obszaru dzielnicy Śródmieście w m.st. Warszawie, czyli prezydent stolicy.

Warto podkreślić, że zasady te dotyczą zarówno transportu odpadów niebezpiecznych, jak i innych niż niebezpieczne.

Jeśli odpady są przywożone spoza terytorium Polski, to trzeba pamiętać, że na obszarze kraju nie obowiązują zezwolenia na transport wydane w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej. Nie przewidują tego ani polskie, ani unijne przepisy. Dotyczy to również przywozu odpadów spoza Unii.

Źródło: www.mos.gov.pl, stan z dnia 12 listopada 2015 r.