Podczas pierwszych lat funkcjonowania systemu handlu uprawnieniami do emisji, zgodnie z wytycznymi Decyzji 2004/156/WE, prowadzący instalacje, weryfikatorzy i organy właściwe zdobyli pierwsze doświadczenia w zakresie monitorowania, weryfikowania i sprawozdawczości. W rezultacie przeglądu doświadczeń okazało się, że wytyczne określone w Decyzji 2004/156/WE wymagają szeregu zmian dotyczących relacji pomiędzy kosztami monitoringu oraz osiąganymi efektami oraz doprecyzowania jej postanowień.
Celem stworzenia krajowego systemu monitorowania spójnego ze wspólnotowym należy implementować postanowienia Decyzji do polskiego porządku prawnego. W chwili obecnej w Ministerstwie Środowiska trwają prace nad projektem rozporządzenia dotyczącego sposobu monitorowania wielkości emisji substancji objętych wspólnotowym systemem handlu uprawnieniami do emisji, implementującego Decyzję (dalej: „Rozporządzenie”). Pomimo, że Decyzja została wydana w lipcu 2007 r., Rozporządzenie implementujące nie zostało jeszcze wydane. Prace nad nim są mocno opóźnione. Z informacji uzyskanych i aktualnych na dzień 2 czerwca 2008 r. projekt Rozporządzenia jest po konsultacjach społecznych, w chwili obecnej są do niego wprowadzane zmiany wynikające z ustaleń powyższych konsultacji. Zgodnie z informacją uzyskaną w Ministerstwie Środowiska, projekt Rozporządzenia powinien trafić do uzgodnień międzyresortowych na początku lipca 2008 r., w związku z powyższym w najbardziej
optymistycznym scenariuszu Rozporządzenie zostanie wydane w sierpniu 2008 r.
1. Plan monitorowania oraz metodyka monitorowania
Jedną z największych zmian wprowadzonych na mocy Decyzji jest wyjaśnienie oraz zaostrzenie wymagań odnoszących się do planu monitorowania. Ich dokonanie miało na celu usprawnienie sprawozdawczości oraz uzyskanie jednoznacznych rezultatów weryfikacji.
Na prowadzących instalację nałożono obowiązek przygotowania planu monitorowania. Plan monitorowania podlega zatwierdzeniu przez właściwe organy przed rozpoczęciem okresu sprawozdawczego, a także po każdoczesnej istotnej zmianie dokonanej w metodyce monitorowania stosowanej odnośnie danej instalacji przez prowadzącego instalację.
1.1. Metodyka monitorowania
Jak wskazano powyżej, każdoczesna istotna zmiana metodyki monitorowania wymaga zgody właściwego organu. Istotnymi zmianami w metodyce monitorowania w rozumieniu Decyzji, a tym samym podlegającymi zatwierdzeniu przez właściwy organ są:
1. zmiany zaliczenia instalacji do kategorii ustanowionych w tabeli 1 – wymagania minimalne;
2. zmiany między metodyką obliczeniową a pomiarową stosowaną do ustalania wielkości emisji;
3. podniesienie stopnia niepewności danych dotyczących działalności lub innych parametrów, co skutkuje zmianą poziomu wymagań w zakresie dokładności.
(...)
Monitorowanie emisji CO2 od 1 stycznia 2008 r.
W dniu 1 stycznia 2008 r. weszła w życie decyzja Komisji z dnia 18 lipca 2007 r. ustanawiająca wytyczne dotyczące monitorowania i sprawozdawczości w zakresie emisji gazw cieplarnianych zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (2007/589/WE) (dalej Decyzja), ktra zastąpiła decyzję Komisji z dnia 29 stycznia 2004 roku 2004/156/WE (dalej Decyzja 2004/156/WE). Decyzja oraz Decyzja 2004/156/WE zostały wprowadzone celem implementacji założeń dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazw cieplarnianych we Wsplnocie oraz zmieniającej dyrektywę Rady 96/61/WE (dalej Dyrektywa).