Czy stacja autogazu należy do stacji paliw płynnych?
Czy stacja autogazu należy do stacji paliw płynnych i czy w myśl § 127rozporządzenia Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 21 listopada 2005 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 243, poz. 2063, z późn. zm.) – dalej r.w.t.r.n. do samodzielnej stacji autogazu stosuje się wszystkie warunki wynikające z § 97 ust. 1r.w.t.r.n., a w szczególności wynikające zpkt 1 dot. wyposażenia w instalacje kanalizacyjne i inne urządzenia zabezpieczające przed przenikaniem produktów naftowych do gruntu, wód powierzchniowych i gruntowych tzn. czy stacja ta powinna na etapie projektowania mieć zaprojektowany szczelny system odprowadzania wód opadowych wraz z separatorem do oczyszczania tych wód ze związków ropopochodnych?
Odpowiedź:
Moim zdaniem, jeżeli stacja autogazu znajduje się w kompleksie stacji paliw płynnych, to jako całość traktowana jest jako taka stacja paliw.
Jeżeli jest wydzielona, to stanowi tzw. samodzielną stację gazu płynnego.
Paragraf 127 r.w.t.r.n stanowi, że samodzielne stacje gazu płynnego powinny być budowane i usytuowane zgodnie z warunkami technicznymi jak dla stacji paliw płynnych, jeżeli przepisy rozporządzenia nie stanowią inaczej.
Dlatego, według mnie, dla stacji autogazu ma zastosowanie § 97 ust. 1 pkt 1 r.w.t.r.n (mając oczywiście na uwadze odpowiednio klasę produktów naftowych, gdzie gaz wyłączono z klasyfikacji) stanowiący, że stacje paliw płynnych powinny być wyposażone w instalacje kanalizacyjne i inne urządzenia zabezpieczające przed przenikaniem produktów naftowych do gruntu, wód powierzchniowych i gruntowych.
Stacja LPG już na etapie projektowania powinna mieć zaprojektowany szczelny system odprowadzania wód opadowych wraz z separatorem do oczyszczania tych wód ze związków ropopochodnych.
Ma to sens, ponieważ zanieczyszczenia powierzchni ropopochodnymi, powstające z wycieków tankowanych pojazdów, wyłapywane są w separatorze. Duży wyciek gazu płynnego może natomiast spowodować jego zaleganie przy gruncie i przedostanie się do kanalizacji.