Według badań klient samodzielnie wykańczający mieszkanie poświęca na to średnio 6 miesięcy angażując 1000 godzin własnej pracy i aktywności. Co więcej, wykańczając mieszkanie indywidualnie, klient przez 6 miesięcy musi utrzymywać dotychczasowy lokal. Jarosław Szanajca, prezes Dom Development postanowił przewrócić rynek developerski i wzorem standardów zachodnich zrezygnował ze sprzedaży mieszkań niewykończonych.
Średnio 4 godziny dziennie, poświęcone na samodzielne wykończenie nowego mieszkania, klient traci kosztem rodziny, kariery, wolnego czasu. Według spółki Jarosława Szanajcy na wysoko rozwiniętych światowych rynkach klient kupujący nowe mieszkanie oczekuje pełnowartościowego produktu. Do tej pory klient w Polsce odbierający klucze do upragnionego mieszkania problem jego wykończenia miał na własnej głowie. Jarosław Szanajca zerwał z obowiązującym dotychczas standardem deweloperskim. Teraz wszystkie mieszkania Dom Development oferowane są „pod klucz” i gotowe do wprowadzenia się tuż po zakończeniu budowy. Za kompleksowe wykończenie mieszkania klienci zapłacą od 400 zł za metr kwadratowy To rewolucyjne posunięcie na rynku i jednocześnie marketingowa odpowiedź na załamanie sprzedaży nieruchomości i coraz trudniejszą sytuację deweloperów, w tym samego Dom Development.
Według Jarosława Szanajcy indywidualny projekt jego spółka tworzy wraz z klientem „na miarę”. Szeroki wybór dostępnych materiałów pozwala na stworzenie kilkunastu tysięcy unikalnych kombinacji co stanowi gwarancję, że każde mieszkanie będzie niepowtarzalne, zrealizowane zgodnie z oczekiwaniami i gustami kupującego mieszkanie. Oferowane przez firmę Jarosława Szanajcy programy wykończenia obejmują aranżację łazienek z kompletnym wyposażeniem, szeroką gamę podłóg i drzwi. Jarosław Szanajca uważa, że klienci, którzy poznali komfort korzystania z programu wykończeniowego nie chcą innej jakości. Ale też firma Szanajcy nie ma innego wyjścia, jak po prostu zaskoczyć rynek, nową, ciekawą ofertą.
Dlaczego? Sam Jarosław Szanajca przyznaje, że Dom Development może sprzedać w 2008 roku mniej mieszkań niż w 2007 roku, kiedy firma sprzedała 1.707 mieszkań. - Podtrzymujemy, że w całym roku sprzedamy pomiędzy 1,5 tys. a 2 tys. mieszkań, ale będzie to bliżej 1,5 tys. mieszkań. Nie wykluczamy, że sprzedaż mieszkań może być mniejsza niż w zeszłym roku - powiedział Szanajca.
W 2007 roku Dom Development sprzedał 1.707 mieszkań. Prezes poinformował, że sprzedaż mieszkań w drugim kwartale tego roku była nieco lepsza niż w pierwszym, kiedy to Dom Development sprzedał 328 lokali. Według Jarosława Szanajcy sprzedaż w drugim kwartale była podobna jak w pierwszym, nawet nieco lepsza.
Dom Development bardzo liczy na zwiększenie zainteresowania klientów dzięki wprowadzeniu nowej oferty - możliwości wykończenia mieszkań pod klucz. - Przewidujemy, że w ciągu najbliższych trzech lat na rynku skończy się standard deweloperski, a normą staną się mieszkania sprzedawane pod klucz. My chcemy być jednymi z pierwszych, którzy wprowadzą taką ofertę - powiedział Szanajca. Dodał, że nowa usługa nie zmniejszy marż osiąganych na sprzedaży mieszkań. Według Szanajcy marża na tej usłudze nie jest imponująca, ale firma nie zamierza dokładać do interesu. W pierwszym kwartale 2008 roku Dom Development osiągnął 24,2 proc. marży netto oraz 40 proc. marży brutto.Dom Development zamierzał w 2008 roku sprzedać 2,5 tys. mieszkań, ale po wynikach pierwszego kwartału obniżył swoje przewidywania do ponad 2 tys. lokali, a następnie skorygował je znów do 1,5-2 tys.
(Źródło: KW/DD)