Przepisy regulujące kwestie opodatkowania wydobycia węglowodorów, w tym gazu łupkowego w Polsce znajdują się obecnie na etapie projektu, który z całą pewnością ulegnie jeszcze modyfikacjom w trakcie prac legislacyjnych. Można jednak już na obecnym etapie wskazać podstawowe ramy prawno – podatkowe, które dotyczyć będą działalności związanej z poszukiwaniem i wydobywaniem gazu łupkowego.
W myśl założeń prezentowanych przez Ministerstwo Finansów, ogólny poziom opodatkowania przedsiębiorstw wydobywających gaz łupkowy nie powinien przekroczyć 40% zysku. Taki poziom opodatkowania ma spowodować, że obciążenia podatkowe w Polsce będą niższe niż w innych krajach, w których wydobywany jest gaz z łupków (Norwegia, Wielka Brytania), co powinno z jednej strony przyciągnąć zagranicznych inwestorów, a jednocześnie prawidłowo zabezpieczyć interesy polskiego budżetu.
Zgodnie z najnowszym projektem ustawy o specjalnym podatku węglowodorowymi, zmianie ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin oraz zmianie niektórych innych ustaw, opublikowanym przez Ministerstwo Finansów w dniu 13 czerwca 2013 r., nowe regulacje dotyczące opodatkowania powyższej działalności wejdą w życie w 2015 r.
Co natomiast istotne, nowe podatki, to jest tzw. specjalny podatek węglowodorowy oraz podatek od wydobycia niektórych kopalń w zakresie wydobycia gazu ziemnego i ropy naftowej będzie pobierany dopiero począwszy od roku 2020. Ustawodawca zaniechał więc poboru podatku do czasu, kiedy powinny być znane bardziej wiarygodne dane dotyczące skali zasobów gazu łupkowego w naszym kraju.
System opodatkowania wydobycia węglowodorów, w tym gazu łupkowego, ma opierać się na trzech instrumentach fiskalnych.