Odpowiedź:
Jeżeli inwestycja, o której mowa w pytaniu, wymagała uzyskania pozwolenia na budowę, to wymaga ona także sporządzenia inwentaryzacji geodezyjnej powykonawczej.
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 57 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r. poz. 290) – dalej pr. bud., do zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego lub wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie inwestor jest zobowiązany dołączyć, między innymi, dokumentację geodezyjną, zawierającą wyniki geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej oraz informację o zgodności usytuowania obiektu budowlanego z projektem zagospodarowania działki lub terenu lub odstępstwach od tego projektu, sporządzoną przez osobę wykonującą samodzielne funkcje w dziedzinie geodezji i kartografii oraz posiadającą odpowiednie uprawnienia zawodowe.
W myśl § 12 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 lutego 1995 r. w sprawie rodzaju i zakresu opracowań geodezyjno-kartograficznych oraz czynności geodezyjnych obowiązujących w budownictwie (Dz. U. z 1995 r. Nr 25, poz. 133) – dalej r.z.o.g.k., geodezyjna inwentaryzacja powykonawcza obiektów lub elementów obiektów, o których mowa w art. 43 ust. 3 pr. bud., należy do czynności geodezyjnych podejmowanych w toku budowy. Dokumentacja geodezyjno-kartograficzna, sporządzona w wyniku geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej, powinna zawierać dane umożliwiające wniesienie zmian mapę zasadniczą, do ewidencji gruntów i budynków oraz do ewidencji sieci uzbrojenia terenu.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pr. bud., geodezyjnemu wyznaczeniu w terenie, a po - wybudowaniu - geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej, obejmującej położenie na gruncie, podlegają wszystkie obiekty budowlane wymagające pozwolenia na budowę oraz obiekty, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a, 2b i 19a-20b, pr. bud. Z dyspozycji powyższego przepisu wynika, że, oprócz obiektów wymagających pozwolenia na budowę, ustawodawca przewidział konieczność sporządzenia geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej także w przypadku niektórych obiektów wymagających jedynie zgłoszenia budowy.
Do tej drugiej kategorii należą następujące obiekty: wolno stojące budynki mieszkalne jednorodzinne, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane (art. 29 ust. 1 pkt 1a pr. bud.), wolno stojące parterowe budynki stacji transformatorowych i kontenerowe stacje transformatorowe – o powierzchni zabudowy do 35 m2 (art. 29 ust. 1 pkt 2b pr. bud.), sieci: elektroenergetyczne obejmujące napięcie znamionowe nie wyższe niż 1kV, wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne i telekomunikacyjne (art. 29 ust. 1 pkt 19a pr. bud.), przyłącza: elektroenergetyczne, wodociągowe, kanalizacyjne, gazowe, cieplne i telekomunikacyjne (art. 29 ust. 1 pkt 20 pr. bud.), telekomunikacyjne linie kablowe (art. 29 ust. 1 pkt 20a pr. bud.), kanalizacja kablowa (art. 29 ust. 1 pkt 20b pr. bud.). Właściwy organ może także nałożyć obowiązek stosowania przepisu ust. 1 również w stosunku do innych obiektów budowlanych wymagających zgłoszenia (art. 43 ust. 2 pr. bud.).
Z przytoczonych przepisów wymaga zatem przede wszystkim, że w przypadku obiektów budowlanych wymagających pozwolenia na budowę, należy sporządzić inwentaryzację geodezyjną powykonawczą. Składając następnie zawiadomienie o zakończeniu budowy tego obiektu lub – występując z wnioskiem o pozwolenie na jego użytkowanie, inwestor powinien przedłożyć dokumentację geodezyjną, zawierającą wyniki geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej. W treści pytania wymieniono parking „przy budynku handlowym” oraz roboty budowlane prowadzone w istniejącym obiekcie, nie określając przy tym jednoznacznie, czy wyżej wspomniany „budynek handlowy” i „obiekt istniejący” to ten sam obiekt.
W każdym razie należy wyjaśnić, że inwestycja polegająca na budowie budynku handlowego, bez względu na to, czy w ramach tej inwestycji przewidziano także budowę parkingu, wymaga uzyskania pozwolenia na budowę. Natomiast wymagania dotyczące budowy parkingu terenowego realizowanego w ramach odrębnej inwestycji (chociaż funkcjonalnie związanej z istniejącym budynkiem), są uzależnione od wielkości parkingu (liczby i rodzaju stanowisk postojowych). Należy zauważyć, że zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 10 pr. bud., budowa miejsc postojowych dla samochodów osobowych do 10 stanowisk włącznie została – co do zasady – zwolniona z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę.
Natomiast budowa parkingu terenowego o większej liczbie stanowisk postojowych (lub przeznaczonych dla innych pojazdów niż samochody osobowe) wymaga uzyskania pozwolenia na budowę. Warto przy tym zwrócić uwagę, że w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego O/Z w Katowicach z dnia 3 czerwca 2003 r., sygn. akt II SA/Ka 1741/01, LEX nr 681660, podkreślono, iż parking terenowy – wybetonowany, wyasfaltowany bądź wyłożony warstwą kamienno-żużlową związaną betonem, stanowi budowlę w rozumieniu art. 3 pkt 3 pr. bud. i jako budowla – wymaga uzyskania pozwolenia na budowę.