Czy spółdzielnia mieszkaniowa musi organizować przetarg na roboty budowlane z funduszu remontowego (środki nie są publiczne w formie dotacji z budżetu państwa) w celu wyłonienia najkorzystniejszej oferty?
Co roku roboty budowlane wykonuje ciągle ta sama firma i zachodzi podejrzenie, że roboty są powierzane na zasadzie znajomości.
W jaki sposób można zmienić taki stan rzeczy?

Odpowiedzi na pytanie o to, czy spółdzielnia mieszkaniowa musi organizować przetarg na roboty budowlane przeprowadzane ze środków własnych (tzn. z funduszu remontowego), należy szukać w aktach wewnętrznych regulujących zasady funkcjonowania danej spółdzielni mieszkaniowej. O ile bowiem obowiązek taki nie wynika z przepisów powszechnie obowiązującego prawa, to może on być przewidziany w statucie spółdzielni albo w przyjętym w danej spółdzielni regulaminie.
Jednym z podstawowych obowiązków spółdzielni mieszkaniowej wymienionych w ustawie z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn.: w Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) - dalej u.s.m., jest zarządzanie nieruchomościami stanowiącymi mienie spółdzielni lub nabytym na podstawie ustawy mieniem jej członków. Choć nie wynika to wprost z treści u.s.m., to jednak oczywistym jest, że zarządzanie nieruchomościami spółdzielni i jej członków powinno się odbywać przy poszanowaniu zasady rzetelności i gospodarności. Zasady te odnoszą się też do przeprowadzania remontów. Przypomnijmy, że zgodnie z treścią art. 6 ust. 3 u.s.m. spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych, a odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
Przepisy u.s.m. nie zawierają norm mówiących o tym, w jakim trybie powinno się odbywać zlecanie robót budowlanych przez spółdzielnię mieszkaniową. Co do zasady obowiązuje więc w tym zakresie swoboda. Warto jednak pamiętać, że w praktyce w wielu spółdzielniach mieszkaniowych tego rodzaju kwestie wynikają ze statutu, albo z regulaminu. Niejednokrotnie bowiem spółdzielnie uchwalają taki regulamin, który określa zasady zlecania robót budowlanych lub też dostarczania usług. Dzięki temu członkowie spółdzielni mieszkaniowej mają jasny ogląd reguł, według których odbywa się dysponowanie środkami zgromadzonymi w ramach funduszu remontowego spółdzielni. Jeżeli w danej spółdzielni mieszkaniowej takiego regulaminu nie ma, jej członkowie mogą zwrócić się do właściwych organów spółdzielni z wnioskiem o przyjęcie takie regulaminu.

Uwagi

W spółdzielniach mieszkaniowych, w których brak jest szczególnych regulacji dotyczących zasad zlecania robót budowlanych, zarządy dbają o to, aby pozyskać ofertę co najmniej kilku potencjalnych wykonawców, a następnie dokonują wyboru najkorzystniejszej oferty. Dzięki temu zapewniają nie tylko przestrzeganie zasady rzetelności i gospodarności mieniem spółdzielni, lecz jednocześnie zabezpieczają się przed zarzutami niegospodarności, co z kolei mogłoby skutkować odmową udzielenia zarządowi absolutorium.

Adam Kuźnicki