Pytanie
Co ma zrobić pracodawca, który otrzymał zawiadomienie z ZUS o zbyt wczesnym zaprzestaniu odprowadzania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe pracownika, który w momencie zatrudnienia podał błędną kwotę podstawy ZUS, osiągniętą u poprzednich pracodawców w danym roku kalendarzowym?
Pracownik zatrudniony 1 grudnia 2008 r. dostarczył pracodawcy oświadczenie, że u poprzednich pracodawców w 2008 r., podstawa ZUS, od której zostały odprowadzone składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe wyniosła 80.000 zł. W związku z tym, pracodawca w grudniu odprowadził składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe tylko od kwoty 5290 zł. ZUS powiadomił pracodawcę, że w pracownik nie osiągnął maksymalnej podstawy w 2008 i nakazał odprowadzenie składek od pełnej kwoty 10.000 zł wraz z odsetkami. Pracownik jest już zwolniony i pracodawca nie ma z nim kontaktu - brak telefonu i aktualnego adresu.
Czy pracodawca musi najpierw dopłacić składki ZUS i wysłać korekty deklaracji, a potem ubiegać się o zwrot składek od pracownika?
Jak w tej sytuacji może odzyskać od pracownika niedopłacone składki?
Czy pracownik, jako winny złożenia nieprawdziwego oświadczenia, powinien zwrócić składki wraz z odsetkami?
W wyniku błędu powstała niedopłata składek na ubezpieczenie społeczne, ale nadpłata składek na ubezpieczenie zdrowotne - jak należy to rozliczyć w kontekście PIT-11 za rok, w którym pracownik zwraca pracodawcy niedopłacone składki.