Pytanie
W dniu 15 października 2011 r. została rozwiązana umowa o pracę z pracownikiem. Pracownik był zatrudniony w firmie transportowej, w pełnym wymiarze czasu pracy, z wynagrodzeniem 2500 zł miesięcznie. Wynagrodzenie za 15 dni października otrzymał 10 listopada 2011 r. Od wynagrodzenia zostały potrącone i odprowadzone składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. W dniu 7 lutego 2013 r. firma transportowa otrzymała z ZUS zawiadomienie o błędach. Okazało się, że korekta dotyczy miesiąca listopad 2011 r. Z informacji jaką ZUS posiada pracownik był zatrudniony w firmie transportowej do 15 października 2011 r., a w dniu 18 października 2011 r. nastąpił jego zgon. W związku z powyższym ZUS domaga się do firmy transportowej korekt składek polegające na wyzerowaniu Pana Jana z raportu za listopad 2011 r.
Czy na podstawie informacji telefonicznej uzyskanej od pracownika ZUS firma transportowa ma dokonać korekt, które spowodują nadpłatę składek na koncie płatnika?
Czy po dokonaniu korekt firma transportowa ma prawo zwrócić się do ZUS o zwrot składek wraz z odsetkami?
W dniu 31 stycznia 2013 r. firma transportowa zwróciła się do ZUS o zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek i takie poświadczenie dostała, ale nie wspomniano tam nic o nadpłacie składek.