Odpowiedź:
Planowaną inwestycję należy zakwalifikować jako budowlę sportową, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z 7.07.1994 r. - Prawo budowlane - dalej pr. bud., która wymaga uzyskania pozwolenia na budowę zgodnie z przepisem art. 28 ust. 1 pr. bud.
Uzasadnienie:
Artykuł 28 ust. 1 pr. bud. wprowadza zasadę, iż roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę. Od zasady tej ustawodawca wprowadza wyjątki, jednym z nich jest art. 29 ust. 1 pkt 9 pr. bud., który stanowi, iż pozwolenia na budowę nie wymaga budowa boisk szkolnych. W myśl art. 30 ust. 1 pr. bud. budowa boiska szkolnego wymaga jedynie zgłoszenia organowi architektoniczno-budowlanemu. Wskazać należy, że zwolnienie z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę w stosunku do boisk szkolnych dotyczy jedynie sytuacji, gdy boisko to jest w formie otwartej.
Ustawodawca nie przewiduje natomiast uproszczonej procedury w stosunku do budowy oświetlenia. Zdaniem autorki odpowiedzi budowę boiska szkolnego wraz z oświetleniem traktować należy jako całości techniczno-użytkową, która wymaga uzyskania pozwolenia na budowę, ponieważ nie obejmuje jej zwolnienie przewidziane w art. 29 ust. 1 pkt 9 pr. bud. W wyroku z 28.01.2010 r. sygn. akt II SA/Bk 669/09, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku podkreślił, że art. 29 ust. 1 pkt 9 pr. bud. stanowi wyjątek od zasady i nie można interpretować go rozszerzająco. "Zgodnie z powołanym przepisem ustawy, pozwolenia na budowę nie wymaga budowa boisk szkolnych oraz boisk kortów tenisowych, bieżni służących do rekreacji. Przepis ten jako wyjątek od zasady, iż roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Na podstawie zgłoszenia można wybudować boisko szkolne, czy boisko służące do rekreacji, natomiast zakres zgłaszanych do wykonania obiektów wykracza poza pojęcie boiska." Stan faktyczny, którego dotyczył cytowany wyrok obejmował budowę boiska wraz z zapleczem technicznym i montażem 8 słupów oświetleniowych. W związku z tym, zwolnienie z obowiązku pozwolenia na budowę, nie może obejmować budowy oświetlenia budynku. W dalszej części wyroku WSA w Białymstoku interpretuje również przepis art. 33 ust. 1 pr. bud.: "Przepis ten stanowi, że pozwolenie na budowę dotyczy całego zamierzenia budowlanego. Reguła wyrażona w tym przepisie odniesiona do niniejszej sprawy oznacza, że jeżeli w ramach przedsięwzięcia znajdują się różne elementy, które mogą być wykonane na podstawie pozwolenia lub tylko zgłoszenia, to całość może być wykonana na podstawie pozwolenia, bez obowiązku składania, nadto zgłoszenia co do elementów składowych. Reguła ta nie działa wszakże symetrycznie. Jeżeli zatem w projektowanym przedsięwzięciu obok głównego obiektu, który może być wykonany na podstawie zgłoszenia (boisko szkolne), znajdują się inne obiekty, których wykonanie wymaga uzyskania pozwolenia na budowę (budynek zaplecza), to całość nie może być wykonana jedynie na podstawie zgłoszenia.".
Pojęcie boiska szkolnego zawarte w art. 29 ust. 1 pkt 9 pr. bud. należy interpretować wąsko, jako wydzieloną część terenu o odpowiednim rozmiarze, kształcie i nawierzchni, posiadające niezbędne wyposażenie jak np. bramki, słupki do zawieszenia siatki czy kosze do koszykówki (por. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17.06.2016 r., sygn. akt II OSK 2515/14). Gdy inwestycja obejmuje poza samym boiskiem szkolnym związane z nim konstrukcję czy urządzenia (tu: oświetlenie), inwestycję taką traktować już należy jako budowlę sportową w rozumieniu art. 3 pkt 3 pr. bud.
W związku z powyższym przedmiotowa inwestycja zgodnie z art. 28 ust. 1 pr. bud. będzie wymagała uzyskania pozwolenia na budowę.
Autor: Sylwia Stępień