Budżet GDDKiA składa się z różnych niezależnych pozycji. Pula remontowa to jeden z elementów, drugi to pieniądze na nowe inwestycje, w tym autostrady i drogi ekspresowe. Nie może być zatem mowy, co sugerują media, że efektywna polityka inwestycyjna GDDKiA w zakresie budowy nowych dróg szybkiego ruchu, powoduje konieczność ograniczenia środków na prace remontowe - napisano w oświadczeniu GDDKiA
Będą pieniądze na autostrady
W tym roku zakończyły się już remonty na około 100 km dróg za kwotę 692 mln zł. W tej chwili w trakcie remontów jest 151 odcinków o łącznej długości 814 km, które zostaną zakończone w tym lub w 2010 roku. Z planowanych do ogłoszenia 199 postępowań przetargowych rozstrzygnięto 159. Toczą się postępowania przetargowe na remonty lub przebudowy 18 odcinków o łącznej długości 109 km. Pozostały do wszczęcia 22 postępowania przetargowe na remonty lub przebudowy odcinków o łącznej długości 110 km. GDDKiA w 2009 roku podpisała umowy o wartości 1,6 mld zł na remonty lub przebudowy 790 km dróg, które zakończą się w tym lub w 2010 roku. Koszt realizacji całego planu oszacowany został na 2,3 mld zł.
Rozstrzygnięte przetargi
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła przetargi na projekt i budowę autostrady A2 od Strykowa do Konotopy. Ogólny kosztorys GDDKiA zakładał koszt inwestycji od Strykowa do Konotopy na poziomie 5,7 mld złotych. Po zsumowaniu zwycięskich ofert na poszczególne odcinki, prognozowany koszt inwestycji to 3,2 mld zł. Oszczędność zatem może wynieść 2,5 mld zł. Projektowany fragment autostrady został podzielony na pięć odcinków (od A do E, przy czym A jest najbliżej Łodzi, E – najbliżej Warszawy). Dla każdego odcinka prowadzone było oddzielne postępowanie przetargowe.
Odcinek A zbuduje konsorcjum firm z liderem China Overseas Engineering Group Co. Ltd na czele. Cena to 754,5 mln zł przy kosztorysie 1,7 mld zł. Odcinek B zbuduje konsorcjum pod kierunkiem Mostostalu Warszawa SA. Oferta zakłada wykonanie prac za 843,5 mln zł przy kosztorysie 1,04 mld zł. Odcinek C zostanie zbudowany przez China Overseas Engineering Group Co. Ltd. Oferta to 534,5 mln zł, przy kosztorysie 1,1 mld zł. Kontrakt na odcinek D otrzyma konsorcjum pod kierunkiem firmy Strabag Sp. z o.o. Przy kosztorysie 1 mld zł, oferta zamknęła się kwotą 643,8 mln zł. Natomiast za budowę odcinka E odpowiedzialne będzie konsorcjum pod kierunkiem Budimex-Dromex SA, które otrzyma 425,5 mln zł przy kosztorysie 669 mln zł. Nieważną ofertę na odcinek B złożyło konsorcjum firm z liderem SRB Civil Engineering Ltd (Irlandia) na czele – 706,5 mln zł. Również nieważną - na odcinek E – złożyło także konsorcjum firm z liderem SRB Civil Engineering Ltd na czele – 330,6 mln zł. Oferty SRB Civil Engineering Ltd zostały odrzucone, ponieważ kosztorysy prac projektowych odcinków B i E przekraczały dopuszczalny limit kosztów zawartych w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia dla przetargu na autostradę A2 Stryków - Konotopa.
Projekty mogły kosztować maksymalnie do 5 proc. wartości zamówienia, tymczasem w ofertach SRB Civil Engineering Ltd próg 5 proc. został przekroczony. W związku z tym, w oparciu o art.89 ust.1 pkt 2 ustawy Prawo Zamówień Publicznych, zamawiający, czyli GDDKiA, był zmuszony odrzucić oferty konsorcjum SRB z postępowania przetargowego dla odcinków B i E.
Od chwili rozstrzygnięcia przetargów wykonawcy mają czas na składanie protestów. Mają na to 10 dni. Od chwili złożenia protestów GDDKiA ma również 10 dni na ich rozstrzygnięcie. Następnie wykonawcy mają 10 dni na złożenie odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO). Warunki udziału w postępowaniu, które określiła GDDKiA w ogłoszeniach o zamówieniu zapewniają, iż wykonawcy biorący udział w przetargu posiadają doświadczenie w budowie lub przebudowie dróg klasy A lub S lub GP (autostrad, tras ekspresowych lub dróg głównych ruchu przyspieszonego) oraz budowie lub przebudowie obiektów mostowych, a także dysponują osobami na stanowisko Dyrektora Kontraktu oraz projektantami drogowymi i mostowymi.
Proces projektowania i budowy A2 na odcinku od Strykowa do Konotopy ruszy w 2009 roku. Autostrada zostanie oddana do użytku do końca maja 2012 roku i połączy się z północną obwodnicą Warszawy S8 (obecnie na etapie budowy), a potem z południową obwodnicą S-2 (na etapie przetargu).