2 lutego br. w całej UE zacznie obowiązywać zakaz używania oraz wprowadzania na rynek systemów AI, które zostały uznane za szczególnie niebezpieczne
Systemy zakazane AI
Chodzi o systemy stosujące zakazane praktyki w dziedzinie AI, szczegółowo opisane w art. 5 rozporządzenia 2024/1689.
W dużym uproszczeniu, przepis ten zakazuje systemów sztucznej inteligencji, które:
- stosują techniki podprogowe lub manipulacyjne;
- wykorzystują ludzkie słabości;
- prowadzą tzw. scoring społeczny;
- oceniają ryzyko popełnienia przestępstwa na podstawie profilowania lub cech osobowości;
- tworzą lub rozbudowują bazy danych służące rozpoznawaniu twarzy;
- analizują emocje danej osoby w pracy lub w szkole;
- służą kategoryzacji biometrycznej;
- służą identyfikacji biometrycznej w czasie rzeczywistym (wyjątki dotyczą zwalczania poważnej przestępczości i poszukiwaniu osób zaginionych).
AI Literacy
Również 2 lutego 2025 r. wejdzie w życie art. 4 rozporządzenia, stanowiący obowiązek posiadania kompetencji w zakresie AI (tzw. AI Literacy). Stanowi on, że pracodawcy (dostawcy i podmioty stosujące systemy AI) podejmują środki w celu zapewnienia, w możliwie największym stopniu, odpowiedniego poziomu kompetencji w zakresie AI wśród swojego personelu i innych osób zajmujących się działaniem i wykorzystaniem systemów AI w ich imieniu..
Czytaj także: Gawrońska: Do stosowania sztucznej inteligencji w medycynie niezbędne są precyzyjne przepisy
Kolejne przepisy o AI wkrótce
Przypomnijmy, że cały czas trwają prace legislacyjnie na polską ustawą o systemach sztucznej inteligencji, która ma służyć właściwemu stosowaniu AI Act. Przepisy wchodzące w życie 2 lutego br. zostały jednak umieszczone w rozdziale I (przepisy ogólne) i rozdziale II (zakazane praktyki) rozporządzenia. Ministerstwo Cyfryzacji stoi na stanowisku, że przepisy tych rozdziałów „obowiązują wprost i nie wymagają podjęcia działań legislacyjnych przez państwa członkowskie”.
Kolejne przepisy rozporządzenia o AI wejdą w życie 2 sierpnia 2025 r. i będą dotyczyły m.in. obowiązków dostawców modeli AI ogólnego przeznaczenia (zalicza się do nic duże generatywne modele AI, zdolne do generowania tekstów, obrazów i innych treści), krajowych organów nadzorujących rynek oraz kar.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.