Wytyczne dla obwodowych komisji wyborczych dotyczących sprawdzenia w systemie teleinformatycznym zgodności arytmetycznej danych zawartych w projektach protokołów głosowania i w protokołach głosowania w referendum ogólnokrajowym zarządzonym na dzień 15 października 2023 r.

UCHWAŁA Nr 112/2023
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 28 sierpnia 2023 r.
w sprawie wytycznych dla obwodowych komisji wyborczych dotyczących sprawdzenia w systemie teleinformatycznym zgodności arytmetycznej danych zawartych w projektach protokołów głosowania i w protokołach głosowania w referendum ogólnokrajowym zarządzonym na dzień 15 października 2023 r.

Na podstawie art. 161 § 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1277 i 2418 oraz z 2023 r. poz. 497) w związku z art. 92 ust. 1 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o referendum ogólnokrajowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 851 oraz z 2023 r. poz. 497 i 1628) Państwowa Komisja Wyborcza uchwala, co następuje:
§  1. 
Ustala się wytyczne dla obwodowych komisji wyborczych dotyczące sprawdzenia w systemie teleinformatycznym zgodności arytmetycznej danych zawartych w projektach protokołów głosowania i w protokołach głosowania w referendum ogólnokrajowym zarządzonym na dzień 15 października 2023 r., stanowiące załącznik do uchwały.
§  2. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu.

ZAŁĄCZNIK

WYTYCZNE DLA OBWODOWYCH KOMISJI WYBORCZYCH DOTYCZĄCE SPRAWDZENIA W SYSTEMIE TELEINFORMATYCZNYM ZGODNOŚCI ARYTMETYCZNEJ DANYCH ZAWARTYCH W PROJEKTACH PROTOKOŁÓW GŁOSOWANIA I W PROTOKOŁACH GŁOSOWANIA W REFERENDUM OGÓLNOKRAJOWYM ZARZĄDZONYM NA DZIEŃ 15 PAŹDZIERNIKA 2023 R.

I. 

Warunki poprawności arytmetycznej danych liczbowych w projektach protokołów głosowania i w protokołach głosowania podlegające sprawdzeniu w systemie teleinformatycznym

Warunki arytmetyczne dotyczące danych w projektach protokołów głosowania i w protokołach głosowania podzielono na dwa rodzaje:

1) warunki konieczne, które muszą być spełnione bezwzględnie;

2) warunki dodatkowe, które powinny być spełnione, ale w szczególnych okolicznościach mogą być niezachowane.

Ponadto w systemie teleinformatycznym "Wsparcie Organów Wyborczych (WOW)" zdefiniowano warunki, które służą sprawdzeniu zgodności niektórych danych liczbowych z projektów protokołów głosowania i protokołów głosowania w referendum.

1. Warunki konieczne

1) liczba osób uprawnionych do udziału w referendum, którym wydano karty do głosowania w lokalu komisji oraz w głosowaniu korespondencyjnym, nie może być większa od liczby osób uprawnionych do udziału w referendum w chwili zakończenia głosowania;

2) liczba niewykorzystanych kart do głosowania nie może być większa od liczby kart, które komisja otrzymała;

3) liczba osób uprawnionych do udziału w referendum głosujących przez pełnomocnika musi być równa 0 w obwodach odrębnych, utworzonych za granicą i na polskich statkach morskich;

4) suma liczby osób uprawnionych do udziału w referendum głosujących przez pełnomocnika i liczby osób uprawnionych do udziału w referendum głosujących na podstawie zaświadczenia o prawie do głosowania nie może być większa od liczby osób uprawnionych do udziału w referendum, którym wydano karty do głosowania w lokalu komisji;

5) liczby dotyczące głosowania korespondencyjnego muszą być równe 0 w obwodach, w których do żadnej osoby uprawnionej do udziału w referendum nie wysłano pakietu wyborczego;

6) suma liczby osób uprawnionych do udziału w referendum, którym wydano karty do głosowania w lokalu komisji, i liczby osób uprawnionych do udziału w referendum, którym wysłano pakiety wyborcze, musi być równa liczbie osób uprawnionych do udziału w referendum, którym wydano karty do głosowania w lokalu komisji oraz w głosowaniu korespondencyjnym;

7) liczba otrzymanych kopert zwrotnych nie może być większa od liczby osób uprawnionych do udziału w referendum, którym wysłano pakiety wyborcze;

8) suma liczby kopert zwrotnych, w których nie było oświadczenia o osobistymi tajnym oddaniu głosu, oraz liczby kopert zwrotnych, w których oświadczenie nie było podpisane, nie może być większa od liczby otrzymanych kopert zwrotnych;

9) suma liczby kopert zwrotnych, w których nie było koperty na kartę do głosowania, oraz liczby kopert zwrotnych, w których znajdowała się niezaklejona koperta na kartę do głosowania, nie może być większa od liczby otrzymanych kopert zwrotnych;

10) liczba otrzymanych kopert zwrotnych nie może być większa od sumy liczb kopert z poszczególnymi wadami;

11) liczba kart wyjętych z urny musi być większa niż 0, gdy liczba osób, którym wydano karty do głosowania w lokalu komisji, jest większa niż 0, w obwodach stałych;

12) liczba kart wyjętych z urny musi być równa sumie liczby kart nieważnych i liczby kart ważnych;

13) liczba kart ważnych musi być równa sumie liczby głosów nieważnych i liczby głosów ważnych odrębnie dla każdej sprawy;

14) odrębnie dla każdej sprawy suma liczb głosów pozytywnych "Tak" oraz głosów negatywnych "Nie" musi być równa liczbie głosów ważnych;

15) liczba osób uprawnionych do udziału w referendum musi być równa liczbie wyborców w protokołach głosowania w obwodzie w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i w wyborach do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.

2. Warunki dodatkowe

1) liczba osób uprawnionych do udziału w referendum powinna być większa od 0;

2) liczba osób uprawnionych do udziału w referendum, którym wydano karty do głosowania w lokalu komisji, powinna być większa od 0;

3) suma liczby osób uprawnionych do udziału w referendum, którym wydano karty do głosowania w lokalu komisji, i liczby niewykorzystanych kart do głosowania powinna być równa liczbie kart do głosowania otrzymanych przez komisję;

4) liczba osób uprawnionych do udziału w referendum głosujących przez pełnomocnika powinna być:

a) mniejsza od liczby osób uprawnionych do udziału w referendum, którym wydano karty do głosowania w lokalu komisji, gdy ta jest większa od 0,

b) nie większa niż 10% liczby osób uprawnionych do udziału w referendum, którym wydano karty do głosowania w lokalu komisji;

5) liczba osób uprawnionych do udziału w referendum głosujących na podstawie zaświadczenia o prawie do głosowania powinna być:

a) mniejsza od liczby osób uprawnionych do udziału w referendum, którym wydano karty do głosowania w lokalu komisji, gdy ta jest większa od 0,

b) nie większa niż 10% liczby osób uprawnionych do udziału w referendum, którym wydano karty do głosowania w lokalu komisji, z wyjątkiem obwodów głosowania utworzonych za granicą oraz obwodów odrębnych;

6) liczba kopert na kartę do głosowania wrzuconych do urny nie powinna być większa niż liczba otrzymanych kopert zwrotnych pomniejszona o liczbę kopert zwrotnych niespełniających warunków;

7) liczba kart wyjętych z urny powinna być większa od 0;

8) liczba kart do głosowania wyjętych z kopert na kartę do głosowania nie powinna być większa od liczby osób uprawnionych do udziału w referendum, którym wysłano pakiety wyborcze;

9) liczba kart do głosowania wyjętych z kopert na kartę do głosowania powinna być równa liczbie kopert na kartę do głosowania wrzuconych do urny;

10) liczba kart do głosowania wyjętych z urny pomniejszona o liczbę kart wyjętych z kopert na kartę do głosowania powinna być równa liczbie osób uprawnionych do udziału w referendum, którym wydano karty do głosowania w lokalu komisji;

11) liczba kart ważnych powinna być większa od 0;

12) liczba osób uprawnionych do udziału w referendum nie powinna być mniejsza niż liczba kart ważnych;

13) liczba kart nieważnych nie powinna być większa od 0;

14) liczba kart nieważnych nie powinna być większa od liczby głosów nieważnych z kart ważnych dla każdej sprawy.

II. 

Weryfikacja zgodności danych zawartych w projekcie protokołu głosowania i w protokole głosowania z meldunkiem przedreferendalnym ze spisów osób uprawnionych do udziału w referendum

System teleinformatyczny "Wsparcie Organów Wyborczych (WOW)" weryfikuje również zgodność danych w projekcie protokołu głosowania i w protokole głosowania z meldunkiem przedreferendalnym (przedwyborczym), zwanym dalej "meldunkiem przedreferendalnym", ze spisu osób uprawnionych do udziału w referendum oraz weryfikuje właściwą liczbę członków komisji dla danego obwodu, wraz z wymaganym kworum.

Wymienione niżej warunki powinny być spełnione, jednakże w wyjątkowych okolicznościach mogą być niedotrzymane. W takiej sytuacji do protokołu głosowania musi być dołączony wydrukowany raport ostrzeżeń podpisany przez wszystkie osoby wchodzące w skład komisji obwodowej, uczestniczące w ustalaniu wyników głosowania. Poniższe warunki mają charakter warunków uzupełniających:

1) liczba osób uprawnionych do udziału w referendum pomniejszona o liczbę osób uprawnionych do udziału w referendum głosujących na podstawie zaświadczenia o prawie do głosowania nie powinna być większa od 120% lub mniejsza od 80% szacowanej liczby osób uprawnionych do udziału w referendum (ustalonej w meldunku przedreferendalnym) - w obwodzie stałym w kraju;

2) liczba otrzymanych kart do głosowania nie powinna być mniejsza niż 55% i większa niż 100% od szacowanej liczby osób uprawnionych do udziału w referendum (ustalonej w meldunku przedreferendalnym) - w obwodzie stałym w kraju;

3) liczba osób uprawnionych do udziału w referendum głosujących przez pełnomocnika nie powinna być większa od liczby sporządzonych aktów pełnomocnictwa (ustalonej w meldunku przedreferendalnym);

4) liczba osób uprawnionych do udziału w referendum, którym wysłano pakiety wyborcze, powinna być równa liczbie wysłanych pakietów wyborczych (ustalonej w meldunku przedreferendalnym).

System teleinformatyczny "Wsparcie Organów Wyborczych (WOW)" sprawdza wszystkie warunki arytmetyczne. W przypadku stwierdzenia błędów system "Wsparcie Organów Wyborczych (WOW)" informuje o tym operatora, wymieniając konkretne przekroczone warunki, oraz generuje zestawienie błędów, które jest drukowane. Zestawienie zawiera dokładne informacje identyfikujące protokół oraz szczegółowy opis warunków, które nie zostały dotrzymane.

Jeżeli wystąpiło chociaż jedno naruszenie warunku koniecznego, dane nie zostają zapisane w systemie.

Jeżeli zostały przekroczone jedynie warunki dodatkowe, to dane z protokołu zostają zapisane warunkowo. Właściwa okręgowa komisja wyborcza może w takim przypadku podjąć decyzję o konieczności ponownego ustalenia wyników głosowania przez komisję obwodową, w tym o sporządzeniu nowego protokołu głosowania w obwodzie.

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2023.1011

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Wytyczne dla obwodowych komisji wyborczych dotyczących sprawdzenia w systemie teleinformatycznym zgodności arytmetycznej danych zawartych w projektach protokołów głosowania i w protokołach głosowania w referendum ogólnokrajowym zarządzonym na dzień 15 października 2023 r.
Data aktu: 28/08/2023
Data ogłoszenia: 14/09/2023
Data wejścia w życie: 28/08/2023