united kingdom
ukraine

Utworzenie Instytutu Pokolenia.

ZARZĄDZENIE Nr 325
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 9 grudnia 2021 r.
w sprawie utworzenia Instytutu Pokolenia

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, 1273, 1407, 1429, 1641 i 1693) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Tworzy się jednostkę budżetową - Instytut Pokolenia, zwany dalej "Instytutem".
2. 
Instytut rozpocznie działalność z dniem 1 stycznia 2022 r.
§  2. 
1. 
Instytut jest państwową jednostką budżetową podległą Prezesowi Rady Ministrów.
2. 
Czynności wynikające z podległości Instytutu wykonuje, w imieniu Prezesa Rady Ministrów, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
3. 
Szczegółowy zakres działania Instytutu określa statut stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  3. 
Dyrektor Instytutu jest dysponentem środków budżetu państwa trzeciego stopnia podległym bezpośrednio dysponentowi części 16 - Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
§  4. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT INSTYTUTU POKOLENIA

§  1. 
Instytut Pokolenia, zwany dalej "Instytutem", jest państwową jednostką budżetową podległą Prezesowi Rady Ministrów, prowadzącą działalność opiniującą, badawczą, wydawniczą, popularyzatorską oraz upowszechniającą dobre praktyki.
§  2. 
Siedzibą Instytutu jest Warszawa.
§  3. 
Przedmiotem działalności Instytutu jest:
1)
inicjowanie i wspieranie działań mających na celu wzmacnianie trwałości więzi międzypokoleniowych, międzyludzkich oraz tożsamości budowanej w polskich rodzinach przez kolejne pokolenia;
2)
gromadzenie, opracowywanie oraz udostępnianie organom władzy publicznej informacji o istotnych zjawiskach i procesach demograficznych, społecznych oraz kulturowych w Polsce m.in. przez podejmowanie następujących działań:
a)
inicjowanie i prowadzenie badań,
b)
przygotowywanie analiz, ekspertyz i studiów prognostycznych,
c)
przegląd publikacji naukowych i publicystycznych w Polsce i na świecie,
d)
organizowanie konferencji, spotkań i seminariów,
e)
prowadzenie działalności wydawniczej i dokumentacyjnej;
3)
wyszukiwanie oraz upowszechnianie dobrych praktyk i rozwiązań mających pozytywny wpływ na zjawiska i obszary, o których mowa w pkt 1 i 2, m.in. przez podejmowanie następujących działań:
a)
prowadzenie badań i analiz wpływu rozpoznanych praktyk na rzeczywistość społeczną,
b)
wypracowywanie i upowszechnianie standardów pomocnych w opracowywaniu oraz wdrażaniu polityk publicznych i programów społecznych,
c)
doskonalenie zawodowe kadr wykonujących zadania mające wpływ na procesy społeczne w zakresach, o których mowa w pkt 1 i 2,
d)
prowadzenie warsztatów i szkoleń;
4)
opiniowanie propozycji rozwiązań prawnych i programowych pod względem ich wpływu na zjawiska i obszary, o których mowa w pkt 1 i 2;
5)
aktywne uczestnictwo w debacie publicznej na temat procesów i zjawisk społecznych, w szczególności w zakresie relacji i więzi międzyludzkich, komunikacji międzypokoleniowej, rodziny i tożsamości;
6)
organizowanie konkursów oraz wydarzeń popularyzujących zagadnienia, o których mowa w pkt 1 i 2;
7)
tworzenie przestrzeni wymiany doświadczeń oraz współpracy między podmiotami działającymi w obszarach, o których mowa w pkt 1 i 2;
8)
współpraca z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi instytucjami naukowymi i organizacjami pozarządowymi mającymi w swoim obszarze zainteresowań zakres działań, o którym mowa w pkt 1 i 2.
§  4. 
1. 
Instytutem kieruje dyrektor, który działa przy pomocy nie więcej niż dwóch zastępców dyrektora, głównego księgowego, koordynatorów komórek organizacyjnych oraz pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy.
2. 
Dyrektor ustala zakres czynności osób, o których mowa w ust. 1.
3. 
Dyrektor może upoważnić osoby, o których mowa w ust. 1, a także innych pracowników Instytutu do prowadzenia spraw w jego imieniu w ustalonym zakresie.
§  5. 
Dyrektora i zastępców dyrektora powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów.
§  6. 
1. 
Do zadań dyrektora należy w szczególności:
1)
kierowanie pracami Instytutu;
2)
reprezentowanie Instytutu na zewnątrz, w tym w zakresie zaciągania zobowiązań;
3)
zapewnienie funkcjonowania i ciągłości pracy Instytutu;
4)
realizowanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy;
5)
zarządzanie sprawami i mieniem Instytutu w sposób zapewniający realizację jego zadań statutowych;
6)
opracowywanie rocznego planu działalności Instytutu i rocznego planu finansowego Instytutu;
7)
sporządzanie rocznego sprawozdania z działalności Instytutu i informacji z wykonania planu finansowego Instytutu;
8)
przekazywanie do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w terminie do 30 listopada każdego roku, rocznego planu działalności Instytutu na rok kolejny, zaopiniowanego przez Radę Instytutu;
9)
przekazywanie do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w terminie do 31 stycznia każdego roku, rocznego sprawozdania z działalności Instytutu za rok poprzedni, zaopiniowanego przez Radę Instytutu;
10)
zatwierdzanie regulaminu organizacyjnego Instytutu;
11)
przekazywanie regulaminu organizacyjnego Instytutu i jego zmian do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów;
12)
ustalanie regulaminu pracy, regulaminu wynagradzania członków Rady Instytutu oraz innych regulaminów wewnętrznych, których wydanie przewidują przepisy odrębne lub są one konieczne do zapewnienia funkcjonowania i ciągłości pracy Instytutu.
2. 
Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 6 i 7, powinny uwzględniać w szczególności informacje określone przez Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, o ile zostały przez niego odrębnie wskazane.
§  7. 
1. 
W Instytucie działa Rada Instytutu pełniąca funkcje opiniodawcze i doradcze.
2. 
Do zadań Rady Instytutu należy w szczególności:
1)
opiniowanie propozycji wydawniczych;
2)
opiniowanie projektów rocznych planów działalności Instytutu;
3)
opiniowanie projektu regulaminu organizacyjnego Instytutu;
4)
uchwalanie regulaminu Rady Instytutu.
3. 
Rada Instytutu podejmuje decyzje zwykłą większością głosów.
4. 
Posiedzenia Rady Instytutu zwołuje dyrektor, a w przypadku jego nieobecności przewodniczący Rady Instytutu.
§  8. 
1. 
W skład Rady Instytutu wchodzi od 7 do 20 członków.
2. 
Prezes Rady Ministrów powołuje i odwołuje:
1)
członków Rady Instytutu;
2)
Przewodniczącego Rady Instytutu spośród członków Rady Instytutu.
3. 
(uchylony).
§  9. 
1. 
Struktura organizacyjna Instytutu składa się z komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy.
2. 
W skład Instytutu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Wydział Administracyjny;
2)
Wydział Badań, Analiz i Rekomendacji;
3)
Wydział Finansowo-Księgowy;
4)
Wydział Komunikacji i Projektów Społecznych;
5)
Wydział Popularyzatorski.
3. 
W skład Instytutu wchodzą samodzielne stanowiska pracy:
1)
do spraw audytu wewnętrznego,
2)
do spraw kadr,
3)
głównego księgowego,
4)
radcy prawnego

- podległe bezpośrednio dyrektorowi.

4. 
Organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk pracy określa regulamin organizacyjny Instytutu.
5. 
Regulamin organizacyjny Instytutu zatwierdza dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Instytutu.
§  10. 
Członkom Rady Instytutu za udział w pracach Rady Instytutu przysługują:
1)
miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe w wysokości ustalonej w regulaminie wynagradzania członków Rady Instytutu oraz
2)
zwrot kosztów podróży i zakwaterowania przyznawanych na zasadach określonych w przepisach dotyczących wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju wydanych na podstawie art. 775 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510, 1700 i 2140 oraz z 2023 r. poz. 240 i 641).
§  11. 
1. 
Do osób zatrudnionych w Instytucie stosuje się przepisy dotyczące pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej.
2. 
Zasady wynagradzania pracowników Instytutu regulują przepisy dotyczące wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych państwowych jednostkach budżetowych wydane na podstawie art. 773 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.

Zmiany w prawie

Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - opublikowana

Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.05.2025
Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia opublikowana

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.05.2025
Będzie elektroniczna dokumentacja w zakresie urodzeń i zgonów

Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.

Grażyna J. Leśniak 12.05.2025
Będą zmiany w wydawaniu wiz dla zagranicznych studentów

Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.

kk/pap 10.05.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 09.05.2025
Prezydent Andrzej Duda zawetował ustawę obniżającą składkę zdrowotną dla przedsiębiorców

Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.

Grażyna J. Leśniak 06.05.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2023.911 t.j.

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Utworzenie Instytutu Pokolenia.
Data aktu: 09/12/2021
Data ogłoszenia: 04/09/2023
Data wejścia w życie: 11/12/2021