Sprzedaż dla ludności nowych samochodów osobowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU MASZYNOWEGO
z dnia 11 lutego 1975 r.
w sprawie sprzedaży dla ludności nowych samochodów osobowych.

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 dekretu z dnia 29 października 1952 r. o gospodarowaniu artykułami obrotu towarowego i zaopatrzenia (Dz. U. z 1952 r. Nr 44, poz. 301, z 1956 r. Nr 54, poz. 244 i z 1971 r. Nr 12, poz. 115) oraz § 1 pkt 1 zarządzenia nr 187 Prezesa Rady Ministrów z dnia 12 września 1961 r. w sprawie przekazania Ministrowi Przemysłu Maszynowego uprawnień do wydawania przepisów regulujących obrót rynkowy samochodami osobowymi i częściami zamiennymi oraz o gospodarowaniu ogumieniem (Monitor Polski z 1961 r. Nr 80, poz. 334, z 1968 r. Nr 29, poz. 193 i z 1974 r. Nr 33, poz. 196) zarządza się, co następuje:
§  1. 1
 
1.
Zarządzenie ustala zasady sprzedaży dla ludności nowych samochodów produkcji krajowej oraz pochodzących z importu, objętych przepisami uchwały nr 212 Rady Ministrów z dnia 30 sierpnia 1974 r. w sprawie sprzedaży samochodów osobowych oraz rozwoju zaplecza handlowo-obsługowego samochodów osobowych (Monitor Polski Nr 33, poz. 195) zwanej dalej "uchwałą", przeznaczonych do sprzedaży rynkowej.
2.
Sprzedaż samochodów, o których mowa w ust. 1, prowadzą przedsiębiorstwa państwowe »Polmozbyt«, zgrupowane w Centrali Techniczno-Handlowej Motoryzacji »Polmozbyt«, z zastrzeżeniem przepisów ust. 3 i 4, zwane dalej »sprzedawcami«.
3.
Sprzedaż przyspieszoną (ekspresową) samochodów osobowych, o których mowa w ust. 1, prowadzą przedsiębiorstwa państwowe »Polmozbyt« w: Warszawie, Katowicach, Poznaniu, Rzeszowie, Szczecinie i Wrocławiu oraz fabryczne stacje obsługi Fabryki Samochodów Osobowych »Polmo« w Warszawie i Fabryki Samochodów Małolitrażowych »Polmo« w Bielsku-Białej.
4.
Sprzedaż samochodów na warunkach określonych w § 2 ust. 1 pkt 2 obejmuje:
1)
w przedsiębiorstwach państwowych »Polmozbyt« wymienionych w ust. 3 samochody osobowe produkcji krajowej oraz pochodzące z importu,
2)
w fabrycznych stacjach obsługi, o których mowa w ust. 3, wyłącznie wytworzone w tych przedsiębiorstwach samochody osobowe z dodatkowym wyposażeniem określonym w umowie sprzedaży.
5.
Upoważnia się naczelnego dyrektora Centrali Techniczno-Handlowej Motoryzacji »Polmozbyt« do wprowadzania przyspieszonej (ekspresowej) sprzedaży samochodów osobowych w innych przedsiębiorstwach państwowych »Polmozbyt« niż wymienione w ust. 3.
6.
Sprzedaż samochodów »Polski Fiat 126p« objętych przedpłatami na książeczki oszczędnościowe PKO następuje na zasadach ustalonych w przepisach zarządzenia Ministra Finansów z dnia 14 listopada 1972 r. w sprawie zasad sprzedaży samochodów osobowych »Polski Fiat 126p« w trybie przedpłat przyjmowanych przez Powszechną Kasę Oszczędności (Monitor Polski z 1972 r. Nr 53, poz. 281, z 1973 r. Nr 13, poz. 80, z 1975 r. Nr 4, poz. 21 i Nr 13, poz. 77)..
§  2.
1.
Do nabycia samochodu określonego w § 1 ust. 1 uprawniona jest osoba, zwana dalej "nabywcą", która dokonała przedpłaty na określoną markę (typ) samochodu:
1)
jednorazowo, w wysokości pełnej ceny detalicznej samochodu obowiązującej w dniu przedpłaty,
2) 2
jednorazowo w wysokości pełnej ceny detalicznej samochodu obowiązującej w dniu dokonania przedpłaty wraz z dopłatą do tej ceny z tytułu przyspieszonej (ekspresowej) sprzedaży,
3) 3
w formie częściowej wpłaty:
a)
w wysokości co najmniej 50% ceny detalicznej obowiązującej w dniu dokonania przedpłaty na samochody produkcji krajowej, nie objęte sprzedażą ratalną,
b)
co najmniej w wysokości pierwszej wpłaty ustalonej dla określonej marki (typu) samochodu objętego systemem sprzedaży ratalnej.
2. 4
Sprzedaż samochodu następuje w kolejności dokonanej przedpłaty, z tym że w wypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, sprzedaż następuje w terminie nie dłuższym niż jeden miesiąc od dokonania przez nabywcę przedpłaty wraz z dopłatą.
3.
Przedpłaty na określone marki (typy) samochodów dokonywane są na rachunek przedpłat sprzedawcy w Narodowym Banku Polskim, właściwego dla miejsca zamieszkania nabywcy.
§  3.
1. 5
Przedpłaty, o których mowa w § 2, są przyjmowane na określone marki (typy) samochodów, z tym że przedpłaty określone w § 2 ust. 1 pkt 1 i 3 są przyjmowane zarówno na dany rok kalendarzowy, jak i na lata następne. O terminie przyjmowania przedpłat sprzedawca zawiadamia w drodze ogłoszeń prasowych, podając marki (typy) samochodów, wysokość obowiązujących przedpłat oraz inne warunki sprzedaży samochodów.
2.
W tym samym trybie sprzedawca zawiadamia o terminie zaprzestania przyjmowania przedpłat na samochody określonych marek (typów) produkcji krajowej i pochodzących z importu.
§  4.
1. 6
Nabywcą nowego samochodu produkcji krajowej oraz pochodzącego z importu może być osoba, która przez ostatnie 4 lata nie nabyła samochodu w jednym z przedsiębiorstw wymienionych w § 1 ust. 2 i 3.
2.
Bieg terminu określonego w ust. 1 liczy się od dnia odbioru samochodu.
3.
Przed upływem terminu określonego w ust. 1 nabywcą nowego samochodu może być osoba, której samochód uległ zniszczeniu lub uszkodzeniu w stopniu wykluczającym dalsze jego użytkowanie i z tego powodu został skasowany; okoliczność ta powinna być udokumentowana przez nabywcę.
4.
Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio również do samochodów nabytych w Przedsiębiorstwie Państwowym "Motozbyt" lub Przedsiębiorstwie Techniczno-Handlowym "Polmo-Behamot".
§  5.
Jeżeli nabywca pozostaje z innymi osobami, będącymi na jego wyłącznym utrzymaniu, we wspólnym gospodarstwie domowym, warunki określone w § 4 powinny spełniać odpowiednio również i te osoby.
§  6.
Uprawnienia nabywcy do kupna samochodu stwierdza się na podstawie przedstawionego przez niego oświadczenia.
§  7.
W zależności od sytuacji rynkowej w zakresie podaży samochodów naczelny dyrektor Centrali Techniczno-Handlowej Motoryzacji "Polmozbyt" może - za zgodą ministra Przemysłu Maszynowego - w odniesieniu do określonych marek (typów) samochodów skrócić lub znieść termin określony w § 4 ust. 1; o wprowadzonych w tym zakresie zmianach sprzedawca jest obowiązany powiadomić nabywców w trybie określonym w § 3.
§  8.
1. 7
Sprzedawca zawiadamia nabywcę w terminie 14 dni od daty dokonania przedpłaty, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 i 3, o zajmowanej kolejności na liście przedpłat na daną markę (typ) samochodu. W zawiadomieniu określa się orientacyjny termin sprzedaży samochodu oraz zamieszcza się inne istotne postanowienia umowy sprzedaży, w szczególności stwierdzenie, że ceną sprzedaży będzie cena detaliczna samochodu obowiązująca w dniu wydania samochodu.
2.
Termin, o którym mowa w ust. 1, określa się:
1)
w poszczególnych kwartałach - jeżeli przedpłata dotyczy roku kalendarzowego, w którym została dokonana,
2)
w skali roku - przy przedpłatach na lata następne, z tym że sprzedawca, nie później niż w terminie do dnia 31 marca danego roku, określi termin realizacji w kwartałach.
3.
Określony przez sprzedawcę w zawiadomieniu orientacyjny termin sprzedaży samochodu może być przedłużony o 1 miesiąc w odniesieniu do samochodu produkcji krajowej i o 3 miesiące w odniesieniu do samochodu pochodzącego z importu.
4. 8
W razie sprzedaży przyspieszonej (ekspresowej) sprzedawca zawiadamia nabywcę o dniu odbioru samochodu niezwłocznie, lecz nie później niż w terminie 7 dni od dnia uiszczenia przedpłaty.
§  9.
1.
Przedpłaty dokonane przed dniem 1 października 1974 r. zalicza się jako dokonane w pierwszym dniu przyjmowania przedpłat.
2.
Kolejność sprzedaży samochodów nabywcom, którzy dokonają przedpłat w pierwszym dniu terminu ogłoszonego jako otwarcie przedpłat, będzie ustalona w drodze losowania.
§  10.
W razie zmiany przez nabywcę marki (typu) samochodu, określonej w chwili dokonywania przedpłaty, na inną markę (typ) samochodu objętą przedpłatami obowiązywać będzie kolejność realizacji sprzedaży wynikająca ze stanu przedpłat na ostatnio określoną przez niego markę (typ) samochodu w dniu otrzymania przez sprzedawcę zawiadomienia o zmianie.
§  11.
W razie niemożności sprzedaży samochodu marki (typu) określonej przez nabywcę sprzedawca zaproponuje nabywcy sprzedaż samochodu innej marki (typu), objętej przedpłatami i będącej aktualnie w sprzedaży.
§  12.
Jeżeli sprzedaż nie dochodzi do skutku, następuje zwrot przedpłaty na samochód wraz z oprocentowaniem przypadającym za okres od dnia uiszczenia przedpłaty do dnia jej zwrotu na zasadach określonych w przepisach § 3 ust. 2 uchwały.
§  13.
1.
Ustalenie ilości samochodów osobowych przeznaczonych do sprzedaży na potrzeby określone w § 6 uchwały wraz z określeniem marek (typów) samochodów oraz ich podział następować będzie w uzgodnieniu z Ministrem Handlu Wewnętrznego i Usług, na podstawie planowanych dostaw samochodów osobowych z produkcji krajowej oraz z importu.
2.
Ustalone ilości samochodów osobowych wraz z określeniem marek (typów) samochodów przeznaczonych na potrzeby określone w § 6 ust. 1 pkt 2 uchwały będą przekazywane do dyspozycji ministrów, wojewodów i prezydentów miast wyłączonych z województw, centralnych związków spółdzielni oraz organizacji społecznych i politycznych.
§  14.
Traci moc zarządzenie Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 6 lipca 1968 r. w sprawie sprzedaży dla ludności nowych samochodów osobowych (Monitor Polski z 1968 r. Nr 31, poz. 212 i z 1971 r. Nr 36, poz. 234).
§  15.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 23 czerwca 1977 r. (M.P.77.16.93) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 lipca 1977 r.
2 § 2 ust. 1 pkt 2 dodany przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia z dnia 23 czerwca 1977 r. (M.P.77.16.93) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 lipca 1977 r.
3 § 2 ust. 1 pkt 3 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia z dnia 23 czerwca 1977 r. (M.P.77.16.93) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 lipca 1977 r.
4 § 2 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia z dnia 23 czerwca 1977 r. (M.P.77.16.93) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 lipca 1977 r.
5 § 3 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 23 czerwca 1977 r. (M.P.77.16.93) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 lipca 1977 r.
6 § 4 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 23 czerwca 1977 r. (M.P.77.16.93) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 lipca 1977 r.
7 § 8 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a) zarządzenia z dnia 23 czerwca 1977 r. (M.P.77.16.93) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 lipca 1977 r.
8 § 8 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 5 lit. b) zarządzenia z dnia 23 czerwca 1977 r. (M.P.77.16.93) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 lipca 1977 r.

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1975.5.30

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Sprzedaż dla ludności nowych samochodów osobowych.
Data aktu: 11/02/1975
Data ogłoszenia: 25/02/1975
Data wejścia w życie: 25/02/1975