Zapasy nieprawidłowe podlegające bieżącej przecenie i zasady rozliczania skutków tej przeceny.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 31 marca 1972 r.
w sprawie zapasów nieprawidłowych podlegających bieżącej przecenie i zasad rozliczania skutków tej przeceny.

Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. Nr 22, poz. 188) zarządza się, co następuje:
§  1. 1
Zarządzenie dotyczy zapasów nieprawidłowych podlegających bieżącej przecenie w przedsiębiorstwach państwowych, z wyjątkiem przedsiębiorstw handlu wewnętrznego typu rynkowego i handlu zagranicznego, oraz w organizacjach spółdzielczych prowadzących działalność produkcyjną i w jednostkach badawczych, działających według zasad rozrachunku gospodarczego, zwanych dalej "przedsiębiorstwami".
§  2.
1.
Za zapasy nieprawidłowe podlegające bieżącej przecenie uważa się:
1)
zapasy materiałów nieprzydatnych przedsiębiorstwu do wykonywania bieżących lub planowanych na najbliższe lata zadań gospodarczych,
2)
zapasy półfabrykatów, produkcji w toku i oprzyrządowania, przygotowane do dalszej produkcji, która została zaniechana, jeżeli zapasy te nie mogą być wykorzystane do produkcji wykonywanej lub planowanej na najbliższe lata,
3)
wyroby gotowe i towary, których przedsiębiorstwo nie może sprzedać po obowiązujących cenach wskutek częściowej lub całkowitej utraty pierwotnych właściwości użytkowych lub na które nie ma nabywców.
2.
Przepisy ust. 1 nie dotyczą części zamiennych, które przedsiębiorstwa (producenci i jednostki obrotu zaopatrzeniowego) obowiązane są utrzymywać w ustalonym okresie po zaniechaniu produkcji wyrobów, których te części dotyczą.
§  3.
1.
Przedsiębiorstwa są obowiązane analizować bieżąco stan zapasów i oceniać ich przydatność celem ujawnienia zapasów nieprawidłowych (§ 2 ust. 1); ujawnianie takich zapasów powinno też następować w każdym wypadku w toku inwentaryzacji i kontroli oraz społecznych przeglądów stanu gospodarki zapasami.
2.
Ujawnione zapasy nieprawidłowe powinny być ujęte w ewidencji w sposób umożliwiający ich wyodrębnienie z pozostałych zapasów.
3.
Ujawnione zapasy nieprawidłowe powinny być zagospodarowane w trybie określonym przepisami w sprawie rozporządzania przez państwowe jednostki organizacyjne niektórymi ruchomymi składnikami majątkowymi oraz nieodpłatnego przekazywania takich składników.
4.
Wykaz zapasów zbędnych przeznaczonych na złom powinien być przedłożony do oceny organowi samorządu robotniczego, a jeżeli w przedsiębiorstwie nie powołano samorządu - radzie zakładowej.
5.
Zapasy nie zagospodarowane w ciągu 3 miesięcy od daty ich ujawnienia podlegają przecenie.
§  4.
1.
Wynikiem przeceny zapasów jest różnica:
1)
między pierwotną wartością ewidencyjną zapasów sprzedanych a ich wartością według cen sprzedaży, zmniejszoną o koszty sprzedaży,
2)
między pierwotną wartością ewidencyjną zapasów jeszcze nie sprzedanych a przewidywaną wartością ich sprzedaży, zmniejszoną o przewidywane koszty sprzedaży,
3)
między pierwotną wartością ewidencyjną zapasów przeznaczonych na złom a uzyskaną lub przewidywaną wartością złomu.
2.
Przeceny dokonuje się według zasad i trybu ustalania cen przedmiotów niepełnowartościowych.
3.
W przedsiębiorstwach, w których powstanie zapasów nieprawidłowych stanowi skutek uruchamiania nowej produkcji, wynik przeceny tych zapasów może być rozliczany w ciężar kosztów stopniowo w okresie nie dłuższym niż 3 lata. Przez uruchomienie nowej produkcji należy rozumieć uruchomienie produkcji nowego wyrobu z równoczesnym zaprzestaniem produkcji określonego wyrobu lub grupy wyrobów, wprowadzenie zmian konstrukcyjnych, w których wyniku wyrób w sposób istotny ulega unowocześnieniu albo przekształca się w nowy produkt, wprowadzenie zmian w technologii produkcji powodujących zastosowanie nowych metod wytwarzania, konieczność wykonania nowego oprzyrządowania, wprowadzenie do eksploatacji nowych instalacji itp.
4. 2
Jeżeli zapasy nieprawidłowe powstały wskutek zmiany profilu produkcyjnego, dokonanego na podstawie decyzji jednostki nadrzędnej, wyniki przeceny zapasów nieprawidłowych mogą być rozliczone z funduszem statutowym przedsiębiorstwa i zrefundowane z funduszu rezerwowego jednostki nadrzędnej, jeśli przewiduje to decyzja o zmianie profilu produkcyjnego w wysokości określonej przez tę jednostkę. W organizacjach spółdzielczych wyniki przeceny rozlicza się z funduszem zasobowym lub spółdzielczym funduszem rozwoju.
5.
W przedsiębiorstwach uprawnionych do tworzenia funduszu ryzyka i przecen wynik przeceny nieprawidłowych zapasów wyrobów gotowych obciąża ten fundusz.
6.
W wypadkach nie wymienionych w ust. 3-5 wynik przeceny zapasów nieprawidłowych obciąża rachunek strat i zysków.
§  5. 3
W razie stwierdzenia przez bank lub przez organ kontroli zewnętrznej albo w czasie badania rocznych sprawozdań finansowych, że przedsiębiorstwo nie ujawniło zapasów nieprawidłowych w trakcie inwentaryzacji lub nie przeceniło ujawnionych zapasów nieprawidłowych w terminie 3 miesięcy od daty ich ujawnienia, wynik przeceny obciąża rachunek strat i zysków przedsiębiorstwa. Ponadto rachunek strat i zysków przedsiębiorstwa obciąża się dodatkowo w wysokości 50% równowartości wyniku przeceny. Dodatkowe obciążenie podlega wpłacie do budżetu Państwa a w organizacjach spółdzielczych na spółdzielczy fundusz rozwoju.
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 8 czerwca 1973 r. (M.P.73.27.172) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 czerwca 1973 r.
2 § 4 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 8 czerwca 1973 r. (M.P.73.27.172) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 czerwca 1973 r.
3 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 8 czerwca 1973 r. (M.P.73.27.172) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 czerwca 1973 r.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1972.23.134

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zapasy nieprawidłowe podlegające bieżącej przecenie i zasady rozliczania skutków tej przeceny.
Data aktu: 31/03/1972
Data ogłoszenia: 17/04/1972
Data wejścia w życie: 17/04/1972