Plany rzeczowo-finansowe dla zadań inwestycyjnych.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMISJI PLANOWANIA PRZY RADZIE MINISTRÓW I MINISTRA FINANSÓW
z dnia 24 maja 1968 r.
w sprawie planów rzeczowo-finansowych dla zadań inwestycyjnych.

Na podstawie art. 51 ustawy z dnia 1 lipca 1958 r. o prawie budżetowym (Dz. U. Nr 45, poz. 221) i § 1 pkt 10 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 czerwca 1960 r. w sprawie szczegółowego zakresu i trybu działania Komisji Planowania przy Radzie Ministrów (Dz. U. z 1960 r. Nr 31, poz. 171 i z 1964 r. Nr 18, poz. 104) oraz w związku z uchwałą nr 278 Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie zasad finansowania inwestycji i kapitalnych remontów jednostek państwowych (Monitor Polski Nr 61, poz. 318) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Plan rzeczowo-finansowy dla zadania inwestycyjnego jest wieloletnim dokumentem planistycznym. Podstawą jego opracowania powinna być zatwierdzona dokumentacja projektowa inwestycji (I stadium).
2.
Po zatwierdzeniu narodowego planu gospodarczego i powzięciu decyzji o finansowaniu danego zadania przez bank plan rzeczowo-finansowy jest dokumentem wiążącym inwestora przez cały okres realizacji inwestycji.
§  2.
1.
Plan rzeczowo-finansowy sporządza się dla nowo rozpoczynanych zadań inwestycyjnych, polegających na budownictwie inwestycyjnym, na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik do zarządzenia.
2.
Dla inwestycji nie polegających na budownictwie inwestycyjnym obowiązuje opracowanie planu nakładów zgodnie z wzorem określonym w instrukcjach banków finansujących inwestycje.
3.
Do planów rzeczowo-finansowych należy załączyć oświadczenie o stanie zaopatrzenia w dokumentację techniczno-roboczą zadania inwestycyjnego, zgodnie z załączonym wzorem formularza.
§  3.
1.
Projekty planów rzeczowo-finansowych dla nowo rozpoczynanych zadań inwestycyjnych powinny być opracowane z uzgodnieniem ustaleń koordynacyjnych obowiązujących przy programowaniu i projektowaniu inwestycji, podjętych przez właściwe organy koordynacji branżowej, terenowej i innej. Uwzględnienie ustaleń koordynacyjnych powinno być stwierdzone przez inwestora w formie adnotacji zawartej w części I formularza.
2.
Jeśli z obowiązujących przepisów o koordynacji inwestycji (obok uzgodnień w fazie programowania i projektowania) wynika obowiązek uzgadniania ich również w etapie planowania, wówczas inwestorzy obowiązani są przedstawić projekty planów rzeczowo-finansowych do zaopiniowania właściwym jednostkom koordynacyjnym. Dotyczy to zwłaszcza wypadków określonych w przepisach:
1)
uchwały nr 116 Rady Ministrów z dnia 14 maja 1965 r. w sprawie współpracy i koordynacji gospodarczej (Monitor Polski Nr 33, poz. 178),
2)
uchwały nr 67 Rady Ministrów z dnia 29 stycznia 1963 r. w sprawie terenowej koordynacji inwestycji (Monitor Polski Nr 19, poz. 104),
3)
innych aktów normatywnych, jak np. dotyczących gospodarki wodnej, ochrony powietrza atmosferycznego przed zanieczyszczeniem, opakowań itp.
3.
Opinia właściwego organu koordynacji branżowej, terenowej lub innej, zgłoszona w fazie planowania, powinna być dołączona w formie odpisu lub potwierdzona pisemną adnotacją na formularzu planu rzeczowo-finansowego.
§  4.
1.
Projekty planów rzeczowo-finansowych dla zadań nowo rozpoczynanych powinny być zaopiniowane zarówno przez generalnych wykonawców robót budowlano-montażowych, jak i generalnych dostawców podstawowych maszyn i urządzeń. W zakresie maszyn i urządzeń nie objętych umowami o generalne dostawy inwestor powinien udowodnić realność dostaw podstawowych maszyn oraz urządzeń krajowych i zagranicznych. Opinie generalnych wykonawców robót i generalnych dostawców powinny być potwierdzone w formie klauzuli wpisanej do projektu planu rzeczowo-finansowego.
2.
Opinie, o których mowa w ust. 1, powinny przede wszystkim dotyczyć:
1)
zakresu rzeczowego i podziału planowanych nakładów na poszczególne lata realizacji według ustaleń przyjętych w zatwierdzonej dokumentacji inwestycji, z uwzględnieniem terminów dostaw brakujących części dokumentacji,
2)
możliwości zapewnienia realizacji zadania w ustalonym cyklu dyrektywnym,
3)
zapewnienia podstawowych dostaw maszyn i urządzeń w terminach wynikających z harmonogramu budowy.

Dla inwestycji nowo rozpoczynanych wielkość robót budowlano-montażowych na dany rok należy przyjmować według harmonogramów i cykli budowy, określonych w zatwierdzonej dokumentacji inwestycji.

§  5.
1.
Jeśli realizacja zadania przebiega zgodnie z ustaleniami zawartymi w planie rzeczowo-finansowym, w zakresie inwestycji kontynuowanych nie sporządza się wkładek rocznych.
2.
Wkładki roczne jako uzupełnienie do planów rzeczowo-finansowych dla zadań kontynuowanych sporządza się na formularzu według załączonego wzoru tylko wtedy, gdy w wyniku dokonanej oceny rzeczywistego przebiegu realizacji oraz przewidywanego wykonania w roku przedplanowym zachodzi konieczność weryfikacji i aktualizacji przyjętego pierwotnie rozkładu nakładów i robót na poszczególne lata realizacji.
3.
Wkładki roczne do planów rzeczowo-finansowych powinny być opracowane w ścisłym uzgodnieniu z właściwymi generalnymi wykonawcami robót budowlano-montażowych, a w zakresie dostaw maszyn i urządzeń - z właściwymi generalnymi dostawcami.
4.
Uzgodnienia, o których mowa w ust. 3, powinny przede wszystkim dotyczyć podziału nakładów oraz określenia zakresu rzeczowego na dany rok planowy i lata dalsze. Podstawą uzgodnień w zakresie robót budowlano-montażowych powinny być umowy i uzgodnione w ich ramach cykle dyrektywne, wynikające z zatwierdzonej dokumentacji inwestycji, z uwzględnieniem stanu przygotowania i dostarczania dokumentacji techniczno-roboczej, a w zakresie dostaw maszyn i urządzeń - potwierdzenia przez generalnych dostawców zapewnienia kompletności dostaw przewidzianych w dokumentacji oraz terminów ich realizacji.
5.
Jeśli dotychczasowa realizacja robót budowlano-montażowych odchylała się od ustalonego harmonogramu, należy dążyć do nadrobienia powstałych opóźnień robót, aby ustalone terminy oddania inwestycji do użytku zostały dotrzymane. Jeżeli jednak nie ma technicznych możliwości nadrobienia w planowym roku powstałych opóźnień, wówczas planowany zakres robót na dany rok należy przyjąć zgodnie z realnymi możliwościami wykonawczymi, określając jednocześnie aktualnie przewidywany termin oddania zadania do użytku.
6.
Aktualizacja rocznych zakresów rzeczowych zadań inwestycyjnych nie może stanowić podstawy do zmiany pierwotnie ustalonego terminu dyrektywnego, jak również zmiany zawartej umowy.
7.
Zamienny plan rzeczowo-finansowy należy opracować tylko wtedy, gdy została dokonana zmiana programu rzeczowego lub wyceny kosztów inwestycji, zalegalizowana w obowiązującym trybie.
§  6.
Projekty planów rzeczowo-finansowych dla zadań nowo rozpoczynanych oraz projekty wkładek rocznych dla zadań kontynuowanych powinny być również zaopiniowane przez właściwy oddział banku finansującego inwestycje. Opinia banku powinna być wpisana lub dołączona do planu rzeczowo-finansowego lub wkładki rocznej.
§  7.
W zakresie inwestycji zjednoczeń obowiązują zasady ich planowania i rozpatrywania, ustalone w instrukcji tymczasowej Banku Inwestycyjnego w sprawie zasad finansowania oraz kredytowania inwestycji i kapitalnych remontów jednostek państwowych.
§  8.
W zakresie budownictwa mieszkaniowego obowiązuje wzór planu rzeczowo-finansowego, opracowany i wydany przez Ministerstwo Gospodarki Komunalnej w porozumieniu z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów i Bankiem Inwestycyjnym.
§  9.
Tracą moc:
1)
§ 2 ust. 2 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 26 listopada 1965 r. w sprawie planowania i uruchamiania środków na finansowanie inwestycji jednostek objętych lub rozliczających się z budżetem centralnym (Monitor Polski Nr 65, poz. 369) oraz
2)
§ 5 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 26 listopada 1965 r. w sprawie planowania i uruchamiania środków na finansowanie inwestycji i kapitalnych remontów jednostek objętych lub rozliczających się z budżetami terenowymi (Monitor Polski Nr 66, poz. 374).
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1968.33.221

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Plany rzeczowo-finansowe dla zadań inwestycyjnych.
Data aktu: 24/05/1968
Data ogłoszenia: 01/08/1968
Data wejścia w życie: 01/08/1968