Zasady gospodarki finansowej przedsiębiorstw budowlano-montażowych sprawujących funkcję generalnego wykonawcy przy rozszerzonym zakresie czynności.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 6 marca 1968 r.
w sprawie zasad gospodarki finansowej przedsiębiorstw budowlano-montażowych sprawujących funkcję generalnego wykonawcy przy rozszerzonym zakresie czynności.

Na podstawie §§ 51 i 55 uchwały nr 277 Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie gospodarki finansowej zjednoczeń budownictwa i zgrupowanych w nich państwowych przedsiębiorstw objętych planowaniem centralnym (Monitor Polski Nr 61, poz. 317) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w niniejszym zarządzeniu jest mowa:
1)
o generalnym wykonawcy - należy przez to rozumieć działające zgodnie z zarządzeniem nr 12 Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 stycznia 1968 r. w sprawie generalnego wykonawstwa inwestycji przemysłowych i specjalnych przedsiębiorstwo budowlano-montażowe lub zjednoczenie budownictwa sprawujące w odniesieniu do wszystkich lub niektórych realizowanych zadań produkcyjnych funkcję generalnego wykonawcy przy zakresie czynności rozszerzonym na inne, oprócz wykonawstwa robót budowlanych i montażowych, części procesu inwestycyjnego,
2)
o inwestycji - należy przez to rozumieć przedsięwzięcie lub zadanie inwestycyjne albo jego część, stanowiące odrębny przedmiot umowy między generalnym wykonawcą a inwestorem.
§  2.
Do zasad gospodarki finansowej generalnego wykonawcy mają zastosowanie ogólnie obowiązujące przepisy uchwały nr 277 Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie gospodarki finansowej zjednoczeń budownictwa i zgrupowanych w nich przedsiębiorstw państwowych objętych planowaniem centralnym (Monitor Polski Nr 61, poz. 317) z uwzględnieniem przepisów niniejszego zarządzenia.
§  3.
1.
Ponoszone przez generalnego wykonawcę nakłady na realizację inwestycji do czasu ich sprzedaży inwestorowi są aktywowane i podlegają finansowaniu w całości kredytem bankowym. Nie podlegają one pokryciu funduszami własnymi w obrocie.
2.
Do nakładów, o których mowa w ust. 1, zalicza się w szczególności nakłady na:
1)
prace związane ze sporządzeniem oraz dostarczeniem projektów i kosztorysów, wykonywanych w ramach rozszerzonych funkcji generalnego wykonawstwa,
2)
przygotowanie przekazanego przez inwestora terenu pod budowę obiektu i robót poza obiektami, wchodzących w skład realizowanych inwestycji (w tym również opłaty administracyjne i koszty wywłaszczenia terenu),
3)
zakup, magazynowanie oraz konserwację maszyn i urządzeń wchodzących w skład realizowanych inwestycji,
4)
wykonanie obiektu lub obiektów budowlanych i robót poza obiektami wchodzących w skład realizowanych inwestycji,
5)
wykonywanie funkcji kontroli technicznej zamiast nadzoru inwestycyjnego,
6)
zorganizowanie i przeprowadzenie rozruchu zrealizowanych inwestycji.
§  4.
1.
Kredyt, o którym mowa w § 3, z wyjątkiem kredytu na zapasy maszyn i urządzeń nie zaliczanych do wartości produkcji budowlano-montażowej, jest udzielany na zasadach stosowanych przy udzielaniu kredytów na produkcję nie zakończoną.
2.
Kredyt na zapasy maszyn i urządzeń nie zaliczanych do wartości produkcji budowlano-montażowej jest udzielany na zasadach stosowanych przy kredytowaniu materiałów.
§  5.
Generalni wykonawcy podejmujący się realizacji inwestycji łącznie z opracowaniem projektu (wstępnego i technicznego lub tylko technicznego) na zasadzie wynagrodzenia ryczałtowego upoważnieni są do tworzenia funduszu ryzyka.
§  6.
1.
Fundusz ryzyka tworzony jest z odpisów dokonywanych w ciężar wynagrodzenia ryczałtowego, pobieranego przez generalnego wykonawcę za realizację inwestycji.
2.
Odpisy na fundusz ryzyka dokonywane są w momencie sprzedaży zrealizowanej i odebranej inwestycji i wynoszą:
1)
przy umowach ryczałtowych, obejmujących realizację inwestycji, włącznie z opracowaniem projektu wstępnego - 5% wartości całej inwestycji,
2)
przy umowach ryczałtowych, obejmujących realizację inwestycji począwszy od opracowania projektu technicznego - 2,5% wartości całej inwestycji.
3.
Z funduszu ryzyka generalny wykonawca pokrywa:
1)
dodatkowe koszty wynikające z konieczności usunięcia skutków błędów projektowych stwierdzonych w toku realizacji,
2)
straty spowodowane ujemną różnicą pomiędzy rzeczywistą wartością sprzedażną robót, dostaw i usług (ustaloną na podstawie faktur podwykonawców, dostawców maszyn i urządzeń, biur projektowych i faktur wewnętrznych za roboty wykonane siłami własnymi generalnego wykonawcy) a sumą wynagrodzenia ryczałtowego uzgodnionego z inwestorem,
3)
kary umowne lub odszkodowania płacone inwestorowi z tytułu nieosiągnięcia przewidzianych w umowie technicznych zdolności produkcyjnych oraz parametrów techniczno-ekonomicznych oddanej inwestycji.
§  7.
1.
Środki funduszu ryzyka gromadzi się na odrębnym rachunku bankowym. Nie wykorzystane środki funduszu przechodzą na rok następny.
2.
Jeżeli środki zgromadzone na rachunku funduszu ryzyka okażą się niewystarczające dla pokrycia wydatków, o których mowa w § 6 ust. 3, bank może udzielić generalnemu wykonawcy kredytu antycypacyjnego na poczet odpisów planowanych do końca danego roku do wysokości 50% sumy tych odpisów. Kredyt ten powinien być w całości spłacony przed upływem roku kalendarzowego.
§  8.
1.
Jeżeli środki funduszu ryzyka pozostałe na koniec roku przekraczają 1,5% wartości planowanej sprzedaży generalnego wykonawcy na następny rok, dyrektor przedsiębiorstwa będącego generalnym wykonawcą jest upoważniony do przekazania pozostałej w ten sposób nadwyżki na rachunek funduszu rozwoju.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy funkcję generalnego wykonawcy sprawuje bezpośrednio zjednoczenie, z tym że nadwyżka przekazywana jest wówczas na rachunek funduszu rezerwowego.
3.
Jeżeli wydatki, o których mowa w § 6 ust. 3, nie zostaną pokryte do końca roku w pełni z funduszu ryzyka, to nie pokryta różnica spisywana jest w przedsiębiorstwach w ciężar strat, a w zjednoczeniach w ciężar funduszu rezerwowego.
§  9.
Zasady ustalone w niniejszym zarządzeniu stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy generalnym wykonawcą jest jednostka państwowa nie będąca przedsiębiorstwem budowlano-montażowym.
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1968.11.71

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady gospodarki finansowej przedsiębiorstw budowlano-montażowych sprawujących funkcję generalnego wykonawcy przy rozszerzonym zakresie czynności.
Data aktu: 06/03/1968
Data ogłoszenia: 16/03/1968
Data wejścia w życie: 16/03/1968