Szczegółowe zasady gospodarowania środkami funduszu prewencyjnego Państwowego Zakładu Ubezpieczeń oraz zasady sprawozdawczości w tym zakresie.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 20 listopada 1964 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarowania środkami funduszu prewencyjnego Państwowego Zakładu Ubezpieczeń oraz zasad sprawozdawczości w tym zakresie.

Na podstawie art. 22 ustawy z dnia 2 grudnia 1958 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. Nr 72, poz. 357) i § 10 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 lutego 1963 r. w sprawie współdziałania organów administracji państwowej z Państwowym Zakładem Ubezpieczeń w zakresie ubezpieczeń majątkowych i osobowych oraz w zakresie zapobiegania powstawaniu szkód losowych (Dz. U. Nr 8, poz. 47) oraz art. 51 ustawy z dnia 1 lipca 1958 r. o prawie budżetowym (Dz. U. z 1958 r. Nr 45, poz. 221 i z 1963 r. Nr 28, poz. 164) zarządza się, co następuje:
§  1.
Fundusz prewencyjny Państwowego Zakładu Ubezpieczeń (PZU) dzieli się zgodnie z przepisami o systemie finansowym PZU na dwie części:
1)
fundusz pochodzący z ubezpieczeń jednostek gospodarki państwowej, przeznaczony na finansowanie działalności zapobiegawczej mającej na celu zmniejszenie liczby i rozmiarów szkód losowych:
a)
w ubezpieczonym mieniu tych jednostek,
b)
dotyczących osób ubezpieczonych przez te jednostki,
2)
fundusz pochodzący z ubezpieczeń jednostek gospodarki niepaństwowej, przeznaczony na finansowanie działalności zapobiegawczej mającej na celu zmniejszenie liczby i rozmiarów szkód losowych:
a)
w ubezpieczonym mieniu tych jednostek,
b)
dotyczących osób ubezpieczonych przez te jednostki.
§  2.
1.
Zasady prowadzenia działalności zapobiegawczej z funduszu prewencyjnego pochodzącego z ubezpieczeń jednostek gospodarki państwowej (§ 1 pkt 1) uregulują odrębne przepisy.
2.
Do czasu wydania przepisów, o których mowa w ust. 1, środki funduszu pochodzącego z ubezpieczeń jednostek gospodarki państwowej będą akumulowane przez Centralę PZU na odrębnym rachunku bankowym w Narodowym Banku Polskim.
§  3.
1.
Plan działalności zapobiegawczej PZU powinien uwzględniać podział funduszu pochodzącego z ubezpieczeń jednostek gospodarki niepaństwowej:
1)
na działalność zapobiegawczą prowadzoną bezpośrednio przez Centralę i terenowe jednostki organizacyjne PZU,
2)
na działalność zapobiegawczą prowadzoną za pośrednictwem organów i instytucji państwowych.
2.
Kierunki i zadania działalności zapobiegawczej oraz wysokość kwot przeznaczonych na te cele Centrala PZU przedstawia do zatwierdzenia Ministerstwu Finansów w okresie opracowywania narodowego planu gospodarczego. Wysokość kwot przeznaczonych na inwestycje, bezosobowy fundusz płac oraz inne wynagrodzenia nie objęte funduszem płac powinny być wyodrębnione.
§  4.
1.
Środki funduszu prewencyjnego akumulowane są przez Centralę PZU na rachunku bankowym w Narodowym Banku Polskim.
2.
Stosownie do wielkości planowanych zadań działalności zapobiegawczej, PZU może środki funduszu prewencyjnego wydatkować całkowicie lub częściowo w roku, w którym zostały one zakumulowane.
§  5.
1.
W okresie opracowywania wytycznych do projektu budżetu Państwa Centrala PZU po zasięgnięciu opinii zainteresowanych ministerstw oraz prezydiów wojewódzkich rad narodowych dzieli środki funduszu prewencyjnego przeznaczonego na działalność zapobiegawczą prowadzoną za pośrednictwem właściwych jednostek budżetowych między poszczególne ministerstwa oraz prezydia wojewódzkich rad narodowych według kierunków i zadań określonych w § 3 ust. 2.
2.
O kierunkach i zadaniach działalności zapobiegawczej oraz o wysokości kwot przeznaczonych na działalność zapobiegawczą - Centrala PZU zawiadamia zainteresowane ministerstwa i prezydia wojewódzkich rad narodowych.
3.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych w porozumieniu z oddziałami wojewódzkimi PZU dokonują podziału kwot między prezydia powiatowych rad narodowych według kierunków i zadań prewencyjnych.
4.
Prezydia powiatowych rad narodowych, po rozpatrzeniu postulatów gromadzkich rad narodowych, w porozumieniu z inspektoratami powiatowymi PZU opracowują wnioski w sprawie wykorzystania kwot przyznanych na działalność zapobiegawczą i wnioski te przesyłają do prezydiów wojewódzkich rad narodowych w terminie ustalonym dla opracowania projektów budżetów terenowych.
5.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych w porozumieniu z oddziałami wojewódzkimi PZU na podstawie wniosków prezydiów powiatowych rad narodowych opracowują zbiorcze wnioski w sprawie wykorzystania środków na działalność zapobiegawczą na terenie województw w terminie ustalonym dla opracowania projektów zbiorczych budżetów województw oraz przekazują je za pośrednictwem oddziałów wojewódzkich PZU - Centrali PZU.
6.
Ministerstwa przekazują swoje wnioski w sprawie własnej działalności zapobiegawczej do Centrali PZU.
7.
Centrala PZU na podstawie otrzymanych wniosków oraz planu własnej działalności zapobiegawczej sporządza projekt rocznego planu działalności zapobiegawczej, który powinien uwzględniać podział, o którym mowa w § 3 ust. 2.
8.
Plan, o którym mowa w ust. 7, w części dotyczącej działalności inwestycyjnej Centrala PZU uzgadnia z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów oraz Ministerstwem Finansów.
§  6. 1
Środki funduszu prewencyjnego określone w uchwalonym przez Radę Ubezpieczeniową PZU planie działalności zapobiegawczej jednostki organizacyjne PZU przekazują bezpośrednio na rachunki bankowe jednostek budżetowych (zakładów budżetowych), będących bezpośrednimi wykonawcami zadań prewencyjnych.
§  7. 2
(skreślony).
§  8.
1.
Środki funduszu prewencyjnego, przeznaczone na inwestycje w zakresie budownictwa inwestycyjnego, przelewane są, zgodnie z planem działalności zapobiegawczej, z rachunku bankowego funduszu na rachunek właściwy dla tej inwestycji.
2.
Środki funduszu prewencyjnego nie przeznaczone na budownictwo inwestycyjne wydatkowane są bezpośrednio z rachunku bankowego funduszu.
3. 3
(skreślony).
§  9.
Wzory planów finansowych funduszu prewencyjnego ustala zarządzenie Ministra Finansów o opracowaniu budżetu.
§  10. 4
1.
Wydziały finansowe prezydiów rad narodowych mogą w porozumieniu z właściwymi jednostkami organizacyjnymi PZU na wniosek jednostek budżetowych (zakładów budżetowych) realizujących zadania prewencyjne wprowadzać zmiany w planach finansowych funduszu prewencyjnego przez zmianę wysokości kwot przeznaczonych na poszczególne zadania w obrębie kwot przyznanych tym jednostkom budżetowym (zakładom budżetowym). Uprawnienie to nie dotyczy środków finansowych przeznaczonych na cele inwestycyjne.
2.
Zmiany polegające na przesunięciu środków finansowych funduszu między jednostkami budżetowymi (zakładami budżetowymi) realizującymi zadania prewencyjne mogą być dokonane tylko za zgodą Centrali PZU.
§  11. 5
1.
Jednostkami organizacyjnymi właściwymi do realizacji zadań prewencyjnych zgodnie z planami finansowymi funduszu prewencyjnego są:
1)
ministerstwa,
2)
wydziały (jednostki równorzędne) prezydiów wojewódzkich i powiatowych rad narodowych,
3)
jednostki budżetowe nie wymienione w pkt 1 i 2 oraz zakłady budżetowe.
2.
Środki funduszu prewencyjnego nie wykorzystane po całkowitym wykonaniu zadania prewencyjnego oraz środki przekazane na zadania, które nie będą mogły być zrealizowane - podlegają zwrotowi na rachunek bankowy właściwej jednostki organizacyjnej PZU przed upływem roku kalendarzowego.
§  12. 6
1.
Z wykonania planu finansowego funduszu prewencyjnego jednostki budżetowe (zakłady budżetowe) sporządzają sprawozdania określone w przepisach o rachunkowości budżetowej.
2.
Jednostki organizacyjne wymienione w § 11 ust. 1 przesyłają odpowiednim jednostkom organizacyjnym PZU kopie sprawozdań jednostkowych, zawierające potwierdzenie przez właściwe oddziały NBP końcowego stanu środków funduszu prewencyjnego.
§  13.
W sprawach nie uregulowanych niniejszym zarządzeniem stosuje się przepisy dotyczące jednostek i funduszów budżetowych, w szczególności przepisy zarządzenia Ministra Finansów z dnia 2 stycznia 1961 r. w sprawie przepisów o rachunkowości budżetowej (Monitor Polski Nr 17, poz. 87 z późniejszymi zmianami).
§  14.
1. 7
PZU jest uprawniony do kontroli wykonania planów finansowych działalności zapobiegawczej w drodze badania w tym zakresie zapisów księgowych i dokumentacji jednostek organizacyjnych realizujących zadania prewencyjne oraz sprawdzania realizacji zadań prewencyjnych na miejscu ich wykonania.
2.
Z przeprowadzonej kontroli organy kontrolujące PZU sporządzają protokoły, które przesyłają:
1) 8
jednostkom organizacyjnym realizującym zadania prewencyjne;
2)
właściwym terenowo oddziałom wojewódzkim PZU;
3)
właściwym terenowo prezydiom rad narodowych.
§  15.
1.
W zarządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 1952 r. w sprawie środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych (Monitor Polski Nr A-60, poz. 914 z późniejszymi zmianami) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w załączniku nr 1 skreśla się pozycje 14 i 15;
2)
w załączniku nr 2 skreśla się typ 14 i 15.
2.
Saldo rachunków środków specjalnych typ 14 i typ 15 powinno być przelane na właściwy rachunek funduszu prewencyjnego pod datą 1 stycznia 1965 r.
§  16.
Przepisy zarządzenia dotyczące:
1)
prezydiów wojewódzkich rad narodowych - stosuje się odpowiednio do prezydiów rad narodowych miast wyłączonych z województw,
2)
prezydiów powiatowych rad narodowych - stosuje się odpowiednio do prezydiów rad narodowych miast stanowiących powiaty oraz prezydiów dzielnicowych rad narodowych w miastach wyłączonych z województw,
3)
ministerstw - stosuje się odpowiednio do urzędów centralnych.
§  17.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1965 r.
1 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 18 kwietnia 1967 r. (M.P.67.24.114) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1968 r.
2 § 7 skreślony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 18 kwietnia 1967 r. (M.P.67.24.114) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1968 r.
3 § 8 ust. 3 skreślony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 18 kwietnia 1967 r. (M.P.67.24.114) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1968 r.
4 § 10 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 18 kwietnia 1967 r. (M.P.67.24.114) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1968 r.
5 § 11 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 18 kwietnia 1967 r. (M.P.67.24.114) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1968 r.
6 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia z dnia 18 kwietnia 1967 r. (M.P.67.24.114) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1968 r.
7 § 14 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 7 lit. a) zarządzenia z dnia 18 kwietnia 1967 r. (M.P.67.24.114) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1968 r.
8 § 14 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 7 lit. b) zarządzenia z dnia 18 kwietnia 1967 r. (M.P.67.24.114) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1968 r.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1964.84.396

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady gospodarowania środkami funduszu prewencyjnego Państwowego Zakładu Ubezpieczeń oraz zasady sprawozdawczości w tym zakresie.
Data aktu: 20/11/1964
Data ogłoszenia: 10/12/1964
Data wejścia w życie: 01/01/1965