Przepisy wstępne.
- zwanych dalej w skróceniu "jednostkami".
Zasady stosowania systemu planowo-zapobiegawczej obsługi technicznej oraz naprawy pojazdów samochodowych i przyczep.
Rodzaje obsługi technicznej i naprawy.
Czynności obsługi technicznej oraz orientacyjne wskaźniki pracochłonności obsługi technicznej i napraw bieżących.
Obsługa codzienna (OC).
Czynności obsługi codziennej.
Obsługa okresowa.
Czynności oraz czas trwania obsługi okresowej.
Częstotliwość wykonywania pierwszej i drugiej obsługi technicznej.
Grupa | Warunki pracy | Przebieg międzyobsługowy w km | |
I | lekkie | OT-1 | OT-2 |
2.500-3.000 | 10.000-12.000 | ||
II | średnie | 2.000-2.500 | 8.000-10.000 |
III | ciężkie | 1.500-2.000 | 6.000- 8.000 |
IV | bardzo ciężkie | 1.000-1.500 | 4.000- 6.000 |
Obsługa sezonowa.
Wymiana oleju.
Obsługa techniczna w okresie docierania.
Pracochłonność obsługi technicznej w okresie docierania.
Naprawa bieżąca.
Systemy wykonywania napraw bieżących.
Naprawa bieżąca wykonywana systemem indywidualnym.
Naprawa wykonywana systemem wymiany zespołów i podzespołów.
Warunki techniczne stosowania systemu wymiany zespołów i podzespołów przy wykonywaniu napraw.
Nazwa zespołu lub podzespołu | Ilość wymiennych zespołów i podzespołów na 100 pojazdów |
silnik | 4-6 |
skrzynka biegów | 3-5 |
przednia oś (kompletna) | 2-4 |
tylny most | 2-4 |
kierownica | 2-4 |
wał napędowy | 4-6 |
mechanizm samowyładowczy | 2-4 |
gaźnik | 3-5 |
pompa paliwowa | 3-5 |
pompa wodna | 3-5 |
aparat zapłonowy | 3-5 |
prądnica | 3-5 |
rozrusznik | 3-5 |
sprzęgło | 3-5 |
chłodnica | 3-5 |
głowica (kompletna) | 3-5 |
mechanizm różnicowy | 3-5 |
pompa wtryskowa | 2-4 |
inne | 2-4 |
Ewidencja zapasu wymiennego zespołów i podzespołów.
Naprawa główna.
- przy równoczesnej naprawie całego silnika w zakresie wynikającym z zużycia lub zniszczenia.
Zasady przekazywania pojazdu samochodowego lub silnika do naprawy głównej w zakładach (warsztatach) naprawy samochodów.
– zakład (warsztat) naprawy samochodów może przyjąć do naprawy taki pojazd na odrębnie ustalonych warunkach.
Zasady dokonywania rozliczeń zakładu (warsztatu) naprawy samochodów z użytkownikiem za wykonana naprawę główną.
Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać pojazdy samochodowe lub silniki przekazywane do naprawy głównej.
Normy przebiegu międzynaprawczego.
Zasady ustalania norm przebiegu międzynaprawczego.
Zasady ustalania wyjątkowych norm przebiegu międzynaprawczego.
Ogólne warunki techniczne wykonywania obsługi i napraw.
Określenie miejsca wykonywania obsługi technicznej i napraw.
Ogólne warunki, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia do wykonywania obsługi technicznej i napraw.
Kontrola stanu technicznego pojazdów samochodowych.
Organizacja wykonywania kontroli.
Wyposażenie stanowiska kontroli.
Obowiązek dokonywania okresowej kontroli.
Przepisy końcowe.
ZAŁĄCZNIKI
RAMOWY ZAKRES CZYNNOŚCI OBSŁUGI TECHNICZNEJ POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH I PRZYCZEP
Zakres czynności obsługi codziennej pojazdów samochodowych.
Zakres czynności obsługi codziennej dla przyczep (naczep).
Zakres czynności pierwszej obsługi technicznej (OT-1) pojazdów samochodowych.
A) czynności obsługowe monterskie:
1) oczyszczenie filtrów paliwa (w razie potrzeby wymianę wkładu),
2) oczyszczenie osadnika pompy paliwowej i osadnika paliwowego,
3) oczyszczenie filtra powietrza,
4) oczyszczenie filtra powietrza mechanizmu wspomagającego,
5) oczyszczenie filtra oleju,
6) dokręcenie śrub i nakrętek;
B) czynności obsługowe elektromonterskie:
1) oczyszczenie akumulatora, pokrywy i otworów wentylacyjnych w korkach ogniw,
2) uzupełnienie elektrolitu,
3) oczyszczenie końcówek w akumulatorze;
C) czynności smarownicze, w szczególności smarowanie:
1) łożyska wałka rozdzielacza,
2) łożysk wałka twornika prądnicy,
3) łożysk wałka pompy wodnej i wentylatora,
4) łożyska wyciskowego sprzęgła,
5) wałków pedału sprzęgła i hamulca,
6) sworznia hamulca próżniowego,
7) połączeń drążków kierowniczych,
8) sworzni zwrotnic,
9) widełek wyłączających sprzęgło,
10) sworzni rozpieraczy szczęk hamulcowych,
11) połączeń cięgieł hamulca ręcznego,
12) przegubów wału napędowego, wałka wieloklinowego i łożyska podwieszenia wału,
13) sworzni zawieszeń resorów oraz wsporników ślizgaczy,
14) ruchowych części zaczepu holowniczego;
D) czynności kontrolno-przeglądowe, w szczególności sprawdzenie:
1) stanu osi i kół,
2) połączeń drążków kierowniczych,
3) luzu w mechanizmie kierowniczym,
4) stanu resorów, zawieszenia oraz zamocowania amortyzatorów,
5) połączeń wału napędowego,
6) stanu pochwy mostu napędowego i jego szczelności,
7) zamocowania tłumika i przewodów wydechowych,
8) szczelności i stanu pompy hamulcowej,
9) szczelności i stanu przewodów hamulcowych,
10) poziomu płynu hamulcowego w zbiorniku,
11) stanu cięgieł hamulca ręcznego,
12) luzu pedału sprzęgła i hamulca,
13) zamocowania wentylatora i naciągu paska klinowego,
14) pracy silnika na całym zakresie obrotów,
15) wskazań wskaźnika oleju,
16) przecieków oleju z silnika,
17) działania rozrusznika i prądnicy,
18) cewki zapłonowej, przerywacza, kondensatora, palca rozdzielacza i kopułki, wielkości odstępu na stykach i czystości styków,
19) zamocowania sprężarki,
20) szczelności skrzynki biegów,
21) stanu pancerza i linki szybkościomierza,
22) szczelności przewodów układu paliwowego,
23) stanu i działania sygnałów, świateł wewnętrznych i zewnętrznych,
24) ustawienia świateł reflektorów (w razie potrzeby),
25) działania wycieraczek i kierunkowskazów,
26) zamocowania siedzeń i bagażników wewnętrznych (w autobusach),
27) działania mechanizmu zamykającego drzwi (w autobusach),
28) stanu drzwi, klamek, zamków drzwiowych, zawiasów, poręczy i stopni, zamocowania błotników, zderzaków, drabinki i bagażnika na dachu,
29) stanu skrzyni ładunkowej, zamków mocujących boki i tył skrzyni oraz zamocowania skrzyni do podwozia,
30) wsporników i oblachowania nadwozia,
31) zamocowania koła zapasowego,
32) stanu zewnętrznej powłoki lakieru poszczególnych elementów nadwozia i podwozia.
Zakres czynności pierwszej obsługi technicznej (OT-1) dla przyczep (naczep).
A) czynności obsługowo-smarownicze, w szczególności:
1) smarowanie zawieszeń resorów,
2) smarowanie przegubu dyszla,
3) smarowanie sworznia i rolek urządzenia obrotowego,
4) odwodnienie zbiornika powietrza hamulcowego (jeżeli posiada osadnik);
B) czynności kontrolno-przeglądowe, w szczególności sprawdzenie:
1) zamocowania zaczepu holowniczego,
2) łącznika przewodów elektrycznych,
3) resorów i zawieszenia,
4) szczelności łączników i przewodów hamulcowych,
5) kół przednich i tylnych,
6) ramy i urządzenia obrotowego osi przedniej,
7) skrzyni ładunkowej, zawiasów i zamków.
Zakres czynności drugiej obsługi technicznej (OT-2) dla pojazdów samochodowych.
A) czynności obsługowe monterskie:
1) odwodnienie zbiornika sprężonego powietrza i mechanizmu wspomagającego,
2) wyregulowanie luzów zaworowych,
3) usunięcie luzu na łożyskach piast kół,
4) wyregulowanie hamulca ręcznego;
B) czynności obsługowe elektromonterskie:
1) czyszczenie komutatorów prądnicy i rozrusznika,
2) czyszczenia styków zwory głównej rozrusznika,
3) przegląd zamocowania wyłącznika, regulatorów, napięcia i natężenia oraz sprawdzenie działania,
4) dokręcenie zacisków połączeń przewodów instalacji elektrycznej pomiędzy akumulatorem, rozrusznikiem i prądnicą;
C) czynności smarownicze:
1) uzupełnienie oleju w skrzynce biegów i w tylnym moście (w miarę potrzeby),
2) smarowanie połączeń dźwigni zmiany biegów,
3) uzupełnienie smaru w łożyskach kół przednich i tylnych (w miarę potrzeby),
4) smarowanie ruchomych części nadwozia, tj. klamek, zamków, zawiasów itp.;
D) czynności kontrolno-przeglądowe, w szczególności sprawdzenie:
1) napięcia poszczególnych ogniw akumulatora,
2) stanu przewodów instalacji zapłonowej, świec, odstępu między elektrodami,
3) działania i połączeń cięgieł amortyzatorów,
4) mechanizmu układu napędowego oraz bicia kół,
5) ustawienia zbieżności kół przednich,
6) zamocowania obudowy mechanizmu kierowniczego,
7) stanu ramy,
8) zamocowania silnika,
9) zamocowania chłodnicy i szczelności układu chłodzenia,
10) połączeń i cięgieł zmiany biegów,
11) wtryskiwaczy (w silnikach wysokoprężnych).
Zakres czynności obsługi sezonowej przygotowującej pojazd samochodowy do eksploatacji w okresie zimowym (OZ).
Zakres czynności obsługi sezonowej przygotowującej pojazd samochodowy do eksploatacji w okresie letnim (OL).
ORIENTACYJNE WSKAŹNIKI PRACOCHŁONNOŚCI OBSŁUGI TECHNICZNEJ I NAPRAW BIEŻĄCYCH
Lp. | Rodzaj pojazdu | Pracochłonność w roboczogodzinach | ||||||
obsługa codzienna | OT-1 | OT-2 | OZ lub OL | naprawy bieżące na 1000 km przebiegu pojazdu | ||||
w całości | w tym: czynności zdawczo-odbiorcze | system indywidualny | system wymiany zespołów | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
1 | Samochody osobowe | 0,8-1,2 | 20 min | 4,5-6,0 | 16-20 | 3,5-4,0 | 14-18 | 11-15 |
2 | Samochody ciężarowe i sanitarne o dopuszczalnym ciężarze całkowitym do 2,5 t włącznie | 0,8-1,2 | 20 min | 4,0-6,0 | 14-20 | 3,5-4,0 | 14-20 | 11-15 |
3 | Samochody ciężarowe z silnikiem niskoprężnym o dopuszczalnym ciężarze całkowitym powyżej 2,5 t | 0,6-0,9 | 20 min | 4,5-7,0 | 16-20 | 3,5 | 15-20 | 11-15 |
4 | Samochody ciężarowe z silnikiem wysokoprężnym o dopuszczalnym ciężarze całkowitym: | 0,8-1,1 | 20 min | 6,0-7,0 | 20-22 | 4,0 | 15-20 | 11-15 |
a) do 2,5 t włącznie | ||||||||
b) powyżej 2,5 t do 8 t włącznie |
0,8-1,2 | 20 min | 7,0-8,0 | 23-25 | 4,5 | 16-21 | 12-16 | |
c) powyżej 8 t | 1,0-1,4 | 20 min | 8,0-10 | 26-32 | 5,0 | 18-22 | 14-17 | |
5 | Autobusy z silnikiem niskoprężnym o dopuszczalnym ciężarze całkowitym: | 0,9-1,2 | 20 min | 4,5-6,5 | 16-20 | 3,5-4,0 | 18-22 | 15-18 |
a) do 2,5 t włącznie | ||||||||
b) powyżej 2,5 t | 1,0-1,6 | 30 min | 8,0-10,0 | 21-26 | 3,5-4,0 | 20-27 | 16-22 | |
6 | Autobusy z silnikiem wysokoprężnym | 1,4-1,8 | 30 min | 8,0-11,0 | 27-35 | 5,0 | 24-30 | 19-24 |
7 | Autobusy wymienione w pkt 6 z automatyczną skrzynią biegów | 2,0-2,8 | 30 min | 11,0-13,0 | 33-40 | 5,0 | 25-32 | 20-26 |
8 | Ciągniki siodłowe z naczepą: | 0,7-1,0 | 20 min | 5,5-6,5 | 18-20 | 3,5 | 16-21 | 12-16 |
a) z silnikiem niskoprężnym | ||||||||
b) z silnikiem wysokoprężnym |
0,8-1,2 | 20 min | 8,0-10,0 | 26-32 | 5,0 | 18-22 | 14-17 | |
9 | Ciągniki samochodowe (balastowe) | 1,0-1,2 | 20 min | 5,0-6,0 | 16-17 | 4,0 | 13-18 | 10-14 |
10 | Ciągniki wolnobieżne typu rolniczego | 0,5-0,7 | 20 min | 3,0 | 9,0 | 3,5 | 8-12 | 7-11 |
11 | Przyczepy (naczepy) ciężarowe: | 0,4-0,5 | - | 2,0-2,5 | - | - | 4,5 | - |
a) z hamulcami zespolonymi | ||||||||
b) inne | 0,3 | - | 1,0 | - | - | 2,4 | - | |
12 | Przyczepy autobusowe z hamulcami zespolonymi | 1,0-1,2 | - | 2,5-3,0 | - | - | 7-12 | - |
NORMY PODSTAWOWE PRZEBIEGU MIĘDZYNAPRAWCZEGO POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Lp. | Rodzaj pojazdu samochodowego | Przebieg w tysiącach km dla pojazdu | ||
nowego | po I naprawie głównej | po II naprawie głównej i następnych | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Samochody osobowe z silnikiem niskoprężnym o pojemności skokowej w litrach: | 70 | 60 | 50 |
a) do 1 włącznie | ||||
b) powyżej 1 do 2 włącznie | 90 | 80 | 70 | |
c) powyżej 2 do 3 włącznie | 120 | 100 | 80 | |
d) powyżej 3 | 150 | 130 | 110 | |
2 | Samochody osobowe z silnikiem wysokoprężnym (bez względu na pojemność skokową) | 170 | 150 | 130 |
3 | Samochody ciężarowe i sanitarne z silnikiem niskoprężnym o dopuszczalnym ciężarze całkowitym: | 100 | 80 | 65 |
a) do 2,5 t włącznie | ||||
b) powyżej 2,5 t | 90 | 75 | 60 | |
4 | Autobusu i silnikiem niskoprężnym o dopuszczalnym ciężarze całkowitym: | |||
a) do 2,5 t włącznie | 105 | 90 | 70 | |
b) powyżej 2,5 t | 95 | 80 | 65 | |
5 | Samochody ciężarowe i sanitarne z silnikiem wysokoprężnym o dopuszczalnym ciężarze całkowitym: | 100 | 85 | 70 |
a) do 3,5 t włącznie | ||||
b) powyżej 3,5 t do 11 t | 80 | 70 | 60 | |
c) powyżej 11 t do 17 t | 100 | 85 | 70 | |
d) powyżej 17 t | 110 | 95 | 85 | |
6 | Autobusy z silnikiem wysokoprężnym o dopuszczalnym ciężarze całkowitym: | 110 | 95 | 80 |
a) do 3,5 t włącznie | ||||
b) powyżej 3,5 t do 11 t | 90 | 80 | 70 | |
c) powyżej 11 t do 17 t | 110 | 95 | 80 | |
d) powyżej 17 t | 120 | 105 | 95 | |
7 | Samochody ciężarowe z silnikiem niskoprężnym z urządzeniem samowyładowczym (bez względu na dopuszczalny ciężar całkowity) | 75 | 60 | 50 |
8 | Samochody ciężarowe z silnikiem wysokoprężnym z urządzeniem samowyładowczym o dopuszczalnym ciężarze całkowitym: | 70 | 60 | 55 |
a) do 12 t włącznie | ||||
b) powyżej 12 t do 18 t | 85 | 75 | 65 | |
c) powyżej 18 t | 100 | 85 | 75 | |
9 | Ciągniki siodłowe i balastowe z silnikiem niskoprężnym o ciężarze własnym bez balastu: | 90 | 75 | 60 |
a) do 5 t | ||||
b) powyżej 5 t | 100 | 90 | 80 | |
10 | Ciągniki siodłowe i balastowe z silnikiem wysokoprężnym o ciężarze własnym bez balastu: | 100 | 90 | 80 |
a) do 5 t | ||||
b) powyżej 5 t | 110 | 100 | 90 | |
11 | Ciągniki rolnicze: | 600 godz. pracy silnika | 500 godz. pracy silnika | 450 godz. pracy silnika |
a) z silnikiem o mocy do 12 KM | ||||
b) z silnikiem o mocy powyżej 12 KM | 3.000 godz. pracy silnika | 2.500 godz. pracy silnika | 2.000 godz. pracy silnika | |
c) z silnikiem jednocylindrowym z głowicą żarową | 3.500 godz. pracy silnika | 3.000 godz. pracy silnika | 2.500 godz. pracy silnika | |
12 | Motocykle o pojemności skokowej silnika: | 8 | 6 | 5 |
a) do 100 cm3 | ||||
b) powyżej 100 cm3 do 200 cm3 | 15 | 12 | 10 | |
c) powyżej 200 cm3 do 350 cm3 | 20 | 17 | 12 | |
d) powyżej 350 cm3 | 25 | 20 | 15 |
Uwaga do lp. 12: Dla motocykli eksploatowanych stale z wózkiem bocznym lub z przyczepą (tylną) normę przebiegu międzynaprawczego obniża się o 20%.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
Grażyna J. Leśniak 13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
Grażyna J. Leśniak 11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
Grażyna J. Leśniak 25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025Identyfikator: | M.P.1964.6.28 |
Rodzaj: | Zarządzenie |
Tytuł: | Planowo-zapobiegawcza obsługa techniczna i naprawa pojazdów samochodowych i przyczep. |
Data aktu: | 28/12/1963 |
Data ogłoszenia: | 17/01/1964 |
Data wejścia w życie: | 17/01/1964 |