Książki do wpisywania skarg i wniosków w uspołecznionych placówkach handlu detalicznego i przemysłu gastronomicznego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA HANDLU WEWNĘTRZNEGO
z dnia 20 grudnia 1960 r.
w sprawie książek do wpisywania skarg i wniosków w uspołecznionych placówkach handlu detalicznego i przemysłu gastronomicznego.

Na podstawie § 33 uchwały nr 357 Rady Ministrów z dnia 13 października 1960 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Monitor Polski Nr 80, poz. 367) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa:
1)
o placówce handlowej - należy przez to rozumieć placówkę uspołecznionego handlu detalicznego i przemysłu gastronomicznego, tj. dom towarowy, sklep, kiosk, stragan, stołówkę, restaurację, bar, kawiarnię, cukiernię, jadłodajnię, bufet, magazyn prowadzący sprzedaż detaliczną artykułów do produkcji rolnej oraz każdy inny punkt sprzedaży detalicznej towarów lub posiłków bądź świadczenia usług przez jednostki handlowe, z wyłączeniem sprzedaży obnośnej;
2)
o dyrekcji przedsiębiorstwa - należy przez to rozumieć jednostkę, której placówka handlowa bezpośrednio podlega, tj. przedsiębiorstwo państwowe, spółdzielnię, organizację społeczną;
3)
o konsumentach - należy przez to rozumieć także osoby nabywające towary w placówkach handlowych lub korzystające z usług placówek handlowych (klienci).
§  2.
1.
Każda placówka handlowa obowiązana jest prowadzić książkę do wpisywania skarg i wniosków, zwaną dalej "książką".
2.
W domach towarowych, sklepach wielodziałowych oraz w dwu- i wielosalowych zakładach gastronomicznych należy prowadzić tyle książek, aby konsumenci mogli z nich swobodnie korzystać bez potrzeby oddalania się od miejsc zakupu towaru lub spożycia posiłku.
§  3.
1.
Kierownicy placówek handlowych obowiązani są umieścić książki w miejscach dostępnych dla konsumentów.
2.
Dla ułatwienia konsumentom zgłaszania skarg i wniosków w każdej placówce handlowej należy umieścić w miejscu widocznym wywieszkę informującą:
1)
gdzie znajduje się książka do wpisywania skarg i wniosków;
2)
w jakich dniach i godzinach odbywają się przyjęcia w dyrekcji przedsiębiorstwa w sprawach skarg i wniosków, z podaniem adresu dyrekcji.
3.
Opiekę nad książką w placówce handlowej powinien sprawować kierownik placówki lub wyznaczony przez niego pracownik przebywający stale w pomieszczeniu placówki handlowej (kasjer, kierownik sali, kierownik stołówki, kierownik działu, sprzedawca itp.).
§  4.
1.
Książka powinna być udostępniona konsumentowi na każde jego żądanie.
2.
Praca w placówce handlowej powinna być tak zorganizowana, aby mimo nieobecności osoby, która sprawuje opiekę nad książką (§ 3 ust. 3), konsument mógł ją w każdej chwili otrzymać.
3.
Od osób zamierzających dokonać w książce wpisu pracownicy placówek handlowych nie mogą żądać okazania jakiegokolwiek dowodu (dokumentu), ani podania personalii.
4.
Pracownicy obowiązani są udzielić korzystającym z książek niezbędnej pomocy (wskazać miejsce, gdzie można spokojnie dokonać wpisu, użyczyć przyborów do pisania itp.).
5.
Przy książce powinien być zawsze przymocowany zatemperowany ołówek kopiowy, a wewnątrz książki podłożona kalka w celu sporządzenia wniosku lub skargi w dwóch egzemplarzach.
6.
Na żądanie wpisującego skargę lub wniosek pracownik, o którym mowa w § 3 ust. 3, obowiązany jest potwierdzić na piśmie złożenie skargi lub wniosku.
§  5.
1.
Kierownik placówki handlowej obowiązany jest codziennie sprawdzić stan zapisów w książkach i bieżąco załatwiać skargi i wnioski zgłoszone przez konsumentów.
2.
Skargi i wnioski nie załatwione pozytywnie przez kierownika placówki handlowej, skargi i wnioski bez nazwiska i adresu zgłaszającego je oraz te, których załatwienie wykracza poza kompetencje lub możliwości kierownika placówki handlowej, muszą być przekazane w terminie 3 dni od daty ich wpisania do dyrekcji przedsiębiorstwa.
3.
Kierownik placówki handlowej przekazuje dyrekcji przedsiębiorstwa kopie skarg lub wniosków, o których mowa w ust. 2, oraz załącza własne wyjaśnienia bądź propozycje dotyczące sposobu załatwienia skargi lub wniosku. Jeżeli kopia skargi lub wniosku jest nieczytelna albo jeżeli wpis został dokonany bez kopii, kierownik placówki handlowej sporządza na karcie książki o tym samym numerze odpis skargi lub wniosku dla dyrekcji przedsiębiorstwa.
4.
O sposobie załatwienia skargi lub wniosku bądź o przekazaniu sprawy do załatwienia dyrekcji przedsiębiorstwa kierownik placówki handlowej zawiadamia w terminie 3 dni na piśmie konsumenta, który dokonał wpisu.
§  6.
1.
Dyrekcja przedsiębiorstwa obowiązana jest w terminie jak najkrótszym rozpatrzyć przekazaną przez kierownika placówki handlowej skargę lub wniosek i udzielić na piśmie odpowiedzi osobie, która dokonała wpisu skargi lub wniosku w książce, przesyłając kopię pisma kierownikowi placówki handlowej do wiadomości.
2.
Termin załatwienia skargi lub wniosku w zasadzie nie powinien przekraczać 1 miesiąca od daty zgłoszenia skargi lub wniosku. Dyrekcja przedsiębiorstwa może udzielić odpowiedzi w terminie późniejszym, o ile przemawiają za tym względy szczególne, jednak nie dłuższym niż dwa miesiące od daty zgłoszenia skargi lub wniosku.
3.
Skarga lub wniosek bez podpisu i adresu wnoszącego podlegają rozpatrzeniu, jeżeli jest to uzasadnione interesem społecznym.
§  7.
1.
Dyrekcja przedsiębiorstwa obowiązana jest zorganizować systematyczną kontrolę prowadzenia książek przez podległe placówki handlowe.
2.
Jednostka organizacyjna sprawująca nadzór nad dyrekcją przedsiębiorstwa (centralny zarząd, centrala handlowa, zjednoczenie, związek spółdzielni itp.) powinna przeprowadzać kontrole prowadzenia książek w nadzorowanych placówkach handlowych oraz sposobu załatwiania wpisanych skarg i wniosków przez placówki handlowe i dyrekcję przedsiębiorstwa.
3.
Niezależnie od kontroli prowadzonych przez dyrekcję przedsiębiorstwa i jednostkę nadrzędną nad dyrekcją przedsiębiorstwa, książki podlegają kontroli przez inne organy, do których zakresu należy kontrola placówek handlowych.
4.
W książkach należy zamieszczać daty przeprowadzenia kontroli, podpisy z uwzględnieniem stanowisk służbowych osób dokonujących kontroli oraz uwagi bądź zalecenia przekazane w czasie kontroli.
§  8.
Analiza wpisów skarg i wniosków oraz sposobu ich załatwiania powinna być włączona do tematyki narad roboczych w celu usprawnienia pracy placówek handlowych.
§  9.
1.
Ewidencję książek prowadzi dyrekcja przedsiębiorstwa.
2.
Książkę wydaje się kierownikowi placówki handlowej za pokwitowaniem, z ponumerowanymi kartami i wypełnioną okładką książki, zawierającą:
1)
dokładny adres placówki handlowej, dla której książka jest przeznaczona (ewentualnie nr telefonu) oraz nazwisko kierownika tej placówki handlowej;
2)
odcisk pieczęci przedsiębiorstwa, któremu placówka podlega - z uwzględnieniem adresu i numeru telefonu;
3)
dokładny adres i numer telefonu wydziału handlu prezydium terenowo właściwej (powiatowej, miejskiej, dzielnicowej) rady narodowej;
4)
dokładny adres i numer telefonu właściwego terytorialnie inspektoratu Państwowej Inspekcji Handlowej;
5)
dokładny adres i numer telefonu komisji do walki ze spekulacją;
6)
numer książki w danej placówce handlowej (o ile placówka handlowa prowadzi kilka książek do wpisywania skarg i wniosków).
3.
Wzór wewnętrznych kart książek zawiera załącznik.
4.
Wydanie nowej książki przez dyrekcję przedsiębiorstwa może nastąpić dopiero po całkowitym wykorzystaniu i zwróceniu starej książki.
§  10.
Książki do wpisywania skarg i wniosków według wzoru, o którym mowa w § 9 ust. 3. powinny być wprowadzone do dnia 1 marca 1961 r., do którego to czasu można używać dotychczasowych "książek życzeń i zażaleń".
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1961 r.

ZAŁĄCZNIK 

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1960.95.420

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Książki do wpisywania skarg i wniosków w uspołecznionych placówkach handlu detalicznego i przemysłu gastronomicznego.
Data aktu: 20/12/1960
Data ogłoszenia: 24/12/1960
Data wejścia w życie: 01/01/1961