Zasady systemu finansowego wojewódzkich zjednoczeń przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego, wojewódzkich zjednoczeń przemysłu terenowego materiałów budowlanych oraz wojewódzkich zarządów budownictwa terenowego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA BUDOWNICTWA I PRZEMYSŁU MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH
z dnia 25 czerwca 1959 r.
w sprawie zasad systemu finansowego wojewódzkich zjednoczeń przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego, wojewódzkich zjednoczeń przemysłu terenowego materiałów budowlanych oraz wojewódzkich zarządów budownictwa terenowego. *

Na podstawie § 2 ust. 2 uchwały nr 45 Rady Ministrów z dnia 21 lutego 1958 r. w sprawie zasad i trybu wprowadzenia nowej organizacji w budownictwie (Monitor Polski Nr 16, poz. 99), § 16 ust. 3 uchwały nr 533 Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1958 r. w sprawie organizacji państwowego przemysłu terenowego materiałów budowlanych (Monitor Polski z 1959 r. Nr 3, poz. 13), oraz § 15 ust. 2 uchwały nr 510 Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 1958 r. w sprawie organizacji państwowego przemysłu terenowego (Monitor Polski z 1959 r. Nr 3, poz. 9) zarządza się, co następuje:

I.

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa:
1)
o wojewódzkich zjednoczeniach przedsiębiorstw państwowych przemysłu terenowego, należy przez to rozumieć jednostki organizacyjne, w których zgrupowane są przedsiębiorstwa państwowego przemysłu terenowego, podporządkowane prezydiom rad narodowych, z wyjątkiem zjednoczeń państwowego przemysłu gastronomicznego i piekarniczego,
2)
o wojewódzkich zjednoczeniach przemysłu terenowego materiałów budowlanych, należy przez to rozumieć jednostki, w których zgrupowane są przedsiębiorstwa państwowego przemysłu materiałów budowlanych, podporządkowane prezydiom wojewódzkich i powiatowych (miejskich) rad narodowych, nad którymi zwierzchni nadzór sprawuje Minister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych,
3)
o zarządach budownictwa, należy przez to rozumieć jednostki nadrzędne powołane przez prezydia wojewódzkich rad narodowych do koordynowania i kontrolowania działalności państwowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych i innych przedsiębiorstw objętych działalnością zarządów budownictwa, nad którymi zwierzchni nadzór sprawuje Minister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych,
4)
o prezydium wojewódzkiej rady narodowej, należy przez to rozumieć również prezydia rad narodowych miast wyłączonych z województw.
2.
Przepisy zarządzenia, w których nie określa się dokładnie, że dotyczą jednego z wymienionych w ust. 1 pkt 1-3 podmiotów, odnoszą się do wojewódzkich zjednoczeń przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego, wojewódzkich zjednoczeń przemysłu terenowego materiałów budowlanych oraz zarządów budownictwa, zwanych w dalszych przepisach zarządzenia "zjednoczeniami".
§  2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o roku obrachunkowym lub rocznym planie finansowym, należy przez to rozumieć:
1)
w zjednoczeniach, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i 2 - rok kalendarzowy trwający od 1 stycznia do 31 grudnia,
2)
w zarządach budownictwa - rok gospodarczy trwający od 1 kwietnia do 31 marca.

II.

Zasady administrowania funduszami.

§  3.
1.
Zjednoczenia dysponują własnymi środkami trwałymi i obrotowymi, które występują w formie:
1)
funduszu statutowego,
2)
funduszu administracyjnego.
2.
Fundusz statutowy stanowi równowartość środków trwałych zjednoczeń oraz nakładów inwestycyjnych w obiektach obcych, wykazywanych w wartości inwentarzowej (początkowej).
3.
Fundusz administracyjny tworzy się z wpłat przedsiębiorstw zgrupowanych w zjednoczeniach.
4.
Wpłaty przedsiębiorstw, o których mowa w ust. 3, wpływają na rachunek bankowy funduszu administracyjnego zjednoczenia we właściwym oddziale banku finansującego. Z rachunku tego zjednoczenia pokrywają swoje wydatki administracyjne.
5.
Zjednoczenia mogą otwierać również na podstawie obowiązujących przepisów inne rachunki bankowe.
6.
Ponadto zjednoczenia mogą prowadzić rachunki środków budżetowych jako dysponenci kredytów budżetowych.
§  4.
1.
Wysokość rocznej sumy wpłat poszczególnych przedsiębiorstw na fundusz administracyjny ustalają zjednoczenia w ramach sumy, jaką zamyka się roczny preliminarz wydatków administracyjnych zjednoczeń, po uwzględnieniu dochodów ubocznych osiągniętych przez zjednoczenia w związku z działalnością własną.
2.
Wysokość wpłat przedsiębiorstw ustala się w stosunku procentowym:
1)
w zjednoczeniach, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i 2 - do planowanej wartości produkcji towarowej w cenach zbytu,
2)
w zarządach budownictwa - do planowanej wartości sprzedaży produkcji (budowlano-montażowej, produkcji pomocniczej i usług wykonanych siłami własnymi przedsiębiorstw).

Wpłaty te stanowią element kosztów własnych przedsiębiorstw.

3.
Kwoty, o których mowa w ust. 2, przedsiębiorstwa odprowadzają jednorazowo na rachunek funduszu administracyjnego zjednoczeń w terminie do dnia 20 miesiąca poprzedzającego dany kwartał, w wysokości ustalonej przez zjednoczenie na ten kwartał.
§  5.
1.
Zjednoczenia ujmują swoją działalność w rocznym planie finansowym sporządzanym według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia i zatwierdzanym przez prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
2.
Preliminarz działalności administracyjnej w ramach rocznego planu finansowego zatwierdza prezydium wojewódzkiej rady narodowej w ramach zbiorczych planów finansowych.
§  6.
Podstawą opracowania planu finansowego (preliminarza) są wytyczne prezydium wojewódzkiej rady narodowej wydane zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§  7.
1.
Zjednoczenia przedstawiają projekt planu finansowego w terminie do 60 dni przed rozpoczęciem danego roku obrachunkowego (kalendarzowego, gospodarczego) dla uzyskania zatwierdzenia.
2.
Zjednoczenia przesyłają po 1 egzemplarzu zatwierdzonego planu finansowego:
1)
bankowi finansującemu,
2)
Ministerstwu Finansów,
3)
Komitetowi Drobnej Wytwórczości (zjednoczenia, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1),
4)
Ministerstwu Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych (zjednoczenia, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2 i 3).
3.
Przepisy ust. 2 pkt 2, 3 i 4 dotyczą tylko 1959 r.
§  8.
1.
Zatwierdzone przez prezydium wojewódzkiej rady narodowej plany finansowe (preliminarze - część I planu finansowego) stanowią dla banku finansującego podstawę finansowania z rachunku bankowego, o którym mowa w § 3 ust. 4. Ogólna suma zatwierdzonego preliminarze stanowi dla oddziału banku finansującego górną granicę finansowania wydatków związanych z utrzymaniem zjednoczenia.
2.
Wykorzystywanie funduszu płac przez zjednoczenia podlega kontroli bankowej według zasad ustalonych dla funduszu płac pracowników umysłowych przedsiębiorstw zgrupowanych w zjednoczeniach.
§  9.
1.
Zjednoczenia uprawnione są do dokonywania zmian w preliminarzu działalności administracyjnej (część I planu finansowego), polegających na przesunięciach pomiędzy poszczególnymi pozycjami wydatków, z zastrzeżeniami wynikającymi z ust. 2.
2.
Zmiany w preliminarzu powodujące zwiększenie ogólnej jego kwoty (w granicach limitu ustalonego zgodnie z § 5 ust. 2), kwoty preliminowanych wydatków osobowych, kwoty na nagrody, kwoty funduszu dyspozycyjnego oraz zmniejszenie wydatków o charakterze inwestycyjnym mogą następować jedynie za zgodą prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
3.
W razie przekazania lub przejęcia w ciągu roku przedsiębiorstw bądź ich zakładów prezydium wojewódzkiej rady narodowej może odpowiednio skorygować wysokość wpłat pozostałych przedsiębiorstw na fundusz administracyjny.
4.
Zjednoczenia mogą dokonywać zmian w części II i III zatwierdzonego planu finansowego, jeżeli nie spowoduje to zmian w dochodach i wydatkach budżetów terenowych.
§  10.
Zjednoczeniom przysługuje prawo redystrybucji części zysku pozostającego w dyspozycji przedsiębiorstw w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami.
§  11.
1.
Środki na fundusz nagród dla wyróżniających się pracowników zjednoczeń ustalone są w preliminarzach zjednoczeń (część I planu finansowego):
1)
w wojewódzkich zjednoczeniach przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego - na podstawie § 3 ust. 1 uchwały nr 389 Rady Ministrów z dnia 25 września 1957 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w wojewódzkich zarządach przemysłu (Monitor Polski Nr 83, poz. 496),
2)
w wojewódzkich zjednoczeniach przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego materiałów budowlanych oraz w zarządach budownictwa - na podstawie § 3 ust. 1 uchwały nr 512 Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 1957 r. w sprawie wynagradzania pracowników zatrudnionych w wojewódzkich zarządach budownictwa terenowego oraz wojewódzkich zarządach przemysłu terenowego materiałów budowlanych.
2.
Fundusz nagród, o którym mowa w ust. 1, jest uruchamiany na podstawie decyzji prezydium wojewódzkiej rady narodowej. Nagrody dla dyrektora, zastępcy dyrektora i głównego księgowego zjednoczeń przyznaje prezydium wojewódzkiej rady narodowej, dla pozostałych zaś pracowników - dyrektor zjednoczenia.
§  12.
1.
Wydatki osobowe rady techniczno-ekonomicznej oraz zespołów branżowych działających przy zjednoczeniach są preliminowane i pokrywane w ramach bezosobowego funduszu płac.
2.
Za udział w posiedzeniach i pracach rady techniczno-ekonomicznej oraz zespołów branżowych przysługuje wynagrodzenie zgodnie z przepisami uchwały nr 38 Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 1954 r. w sprawie trybu powoływania komisji resortowych i wynagradzania za udział w posiedzeniach (Monitor Polski Nr A-30, poz. 442).
§  13.
Zjednoczenia przewidują w ramach swego preliminarza działalności administracyjnej (część I planu finansowego) środki na fundusz dyspozycyjny stosownie do przepisów o tworzeniu i dysponowaniu tym funduszem.
§  14.
1.
Nakłady na inwestycje zdecentralizowane, służące do wykonywania przez zjednoczenia ich działalności administracyjnej, oraz nakłady na kapitalne remonty w tym zakresie pokrywane są ze środków przewidzianych na ten cel w preliminarzu działalności administracyjnej (część I planu finansowego).
2.
Zjednoczenia nie dokonują amortyzacji środków trwałych przeznaczonych dla potrzeb działalności administracyjnej.
§  15.
Nie wykorzystane w danym roku obrachunkowym (kalendarzowym, gospodarczym) środki na rachunku rozliczeniowym funduszu administracyjnego (§ 4 ust. 3) zjednoczeń podlegają przekazaniu w ostatnim dniu każdego roku w całości na rachunek środków na fundusz inwestycji zdecentralizowanych przedsiębiorstw.

III.

Zasady finansowania działalności gospodarczej zjednoczeń.

§  16.
1.
Koszty działalności gospodarczej prowadzonej przez zjednoczenia we wspólnym interesie nadzorowanych przedsiębiorstw i w ich imieniu pokrywają zjednoczenia ze środków posiadanych na rachunkach działalności gospodarczej. Podjęcie akcji gospodarczej w jednostkach, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i 2, wymaga opinii kolegium.
2.
Na rachunki własnej działalności gospodarczej zjednoczeń wpływają środki od przedsiębiorstw, pochodzące z przewidzianych w ich planach odpowiednich źródeł finansowanych.
3.
Pobieranie przez zjednoczenia wpłat od przedsiębiorstw na pokrycie kosztów działalności gospodarczej powinno poprzedzać ustalenie w ramach planu finansowego zjednoczeń (część II lub III planu) preliminarza wydatków tej działalności oraz uzgodnienie z zainteresowanymi przedsiębiorstwami ich udziału w kosztach. W odniesieniu do zarządów budownictwa plan podlega ponadto zaopiniowaniu przez jego radę techniczno-ekonomiczną.
4.
Jeżeli obowiązujące przepisy lub założenia przyjęte przez zjednoczenia nie przewidują inaczej, działalność gospodarcza zjednoczeń, o której mowa w ust. 1, powinna być realizowana w granicach kosztów własnych.
5.
W ostatnim dniu każdego roku nadwyżki środków pochodzących z wpłat przedsiębiorstw podlegają przekazaniu na fundusz inwestycji zdecentralizowanych lub na inne cele przewidziane odrębnymi przepisami.
§  17.
1.
Zjednoczenia mogą powoływać do prowadzenia stałej działalności gospodarczej bazy zaopatrzeniowe, biura konstrukcyjne, laboratoria i inne jednostki pomocnicze objęte zakresem działania zjednoczeń, działające na zasadach rozrachunku gospodarczego.
2.
Jednostki, o których mowa w ust. 1, mogą być wyposażone przez zjednoczenia we własne środki obrotowe w wysokości niezbędnej do prowadzenia działalności gospodarczej, z wpłat zadeklarowanych przez przedsiębiorstwa albo z innych źródeł. Źródłami finansowania mogą być również kredyty bankowe.
3.
Na pokrycie przejściowych potrzeb jednostek wymienionych w ust. 1 zjednoczenia mogą zaciągnąć w oddziale banku finansującego kredyty na warunkach ustalonych dla przedsiębiorstw.
4.
Jednostki wymienione w ust. 1 prowadzą działalność gospodarczą na podstawie sporządzonych, w ramach planu finansowego zjednoczenia, planów techniczno-ekonomicznych według wzoru obowiązującego dla odpowiednich przedsiębiorstw i posiadają własne rachunki bankowe. Jednostki te obowiązują zasady podziału zysku analogiczne do zasad obowiązujących przedsiębiorstwa danego typu.
5.
W razie zaprzestania działalności jednostki wymienionej w ust. 1 środki uzyskane z likwidacji przydzielonego jej majątku podlegają przekazaniu w całości na fundusz inwestycji zdecentralizowanych przedsiębiorstw.
6.
Działalność gospodarcza, o której mowa w ust. 1, może być prowadzona na podstawie sporządzonych w ramach planu finansowego zjednoczenia preliminarzy dochodów i wydatków własnej działalności gospodarczej. W tym wypadku działalność finansowana jest bezpośrednio z rachunku bankowego własnej działalności gospodarczej.

IV.

Księgowość i sprawozdawczość zjednoczeń.

§  18.
1.
Zjednoczenia prowadzą księgowość na podstawie branżowych planów kont przedsiębiorstw zgrupowanych w zjednoczeniu.
2.
W razie prowadzenia przez zjednoczenia działalności gospodarczej w formie określonej w § 17 ust. 6 plan kont zjednoczenia należy uzupełnić kontami służącymi do ewidencji operacji związanych z tą działalnością.
3.
W razie powołania jednostek organizacyjnych działających w ramach zjednoczenia na zasadach wewnętrznego rozrachunku gospodarczego (§ 17 ust. 1), księgowość ich może być prowadzona oddzielnie. Księgowość ta jest prowadzona według planu kont, obowiązującego przedsiębiorstwa, które prowadzą analogiczną działalność gospodarczą.
§  19.
1.
Zjednoczenia, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i 2, prowadzą ewidencję środków z wpłat przedsiębiorstw, różnic cen, ponoszonych kosztów oraz zmian w stanie funduszu statutowego i funduszu administracyjnego, zgodnie z następującymi zasadami:
1)
należne od przedsiębiorstwa wpłaty księgować należy w ciężar konta 19-2 "Pozostałe rozrachunki wewnętrznobranżowe" przy jednoczesnym uznaniu konta 21 "Fundusze i rezerwy" - konto analityczne "Fundusz administracyjny zjednoczenia",
2)
wpływy środków stanowiących równowartość wpłat przedsiębiorstw księgować należy w ciężar konta 9-1 "Rachunek rozliczeniowy" i na dobro konta 19-2 "Pozostałe rozrachunki wewnętrznobranżowe",
3)
koszty administracyjne zjednoczenia należy księgować w ciężar konta 30-2 "Koszty administracyjne zjednoczenia" z podziałem w analityce według pozycji przewidzianych w planie kosztów,
4)
straty i zyski nadzwyczajne zjednoczenia księgowane są na koncie 39 "Straty i zyski",
5)
zmiany w stanie środków trwałych rejestrowane są na odpowiednich kontach środków trwałych (1-1) oraz na koncie 6 "Fundusz statutowy"; przy likwidacji środków trwałych na koncie 6 "Fundusz statutowy" księguje się wartość likwidowanych środków trwałych,
6)
konto 30-2 "Koszty administracyjne zjednoczenia" zamyka się w końcu roku przenosząc jego saldo w ciężar konta 39 "Straty i zyski",
7)
konto 39 "Straty i zyski" zamyka się w końcu roku, przenosząc jego saldo na konto 21 "Fundusze i rezerwy", "Fundusz administracyjny zjednoczenia" lub "Fundusz celowy zjednoczenia", jeśli chodzi o zysk na własnej działalności gospodarczej.
2.
Zjednoczenia, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 3, stosują zasady ewidencji określone w ust. 1 pkt 1-7, z uwzględnieniem symboli i nazw kont właściwego branżowego planu kont.
3.
Ewidencję operacji gospodarczych nie wymienionych w ust. 1 należy prowadzić zgodnie z przepisami zawartymi w branżowych planach kont.
§  20.
W celu umożliwienia bieżącej kontroli wydatków zjednoczenia prowadzą szczegółową ewidencję wykonywania preliminarza wydatków działalności administracyjnej na kartach wydatków według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia. Ewidencję tę prowadzi się na podstawie odpowiednich zapisów na stronie "Ma" kont środków pieniężnych.
§  21.
1.
Zjednoczenia obowiązane są do składania:
1)
kwartalnych sprawozdań o wydatkach i dochodach działalności administracyjnej według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia w terminie do dnia 15 miesiąca następującego po kwartale sprawozdawczym, po uzgodnieniu stanów rachunków bankowych,
2)
sprawozdań finansowych w terminie i według wzorów przewidzianych w obowiązujących instrukcjach w zakresie sprawozdawczości finansowej, wydanych przez Ministerstwo Finansów i Główny Urząd Statystyczny,
3)
sprawozdań o działalności gospodarczej prowadzonej na zasadach rozrachunku gospodarczego według przepisów obowiązujących dla sprawozdawczości przedsiębiorstw.
2.
Sprawozdawczość, o której mowa w ust. 1, zjednoczenia przesyłają:
1)
prezydium wojewódzkiej rady narodowej,
2)
bankowi finansującemu,
3)
Ministerstwu Finansów,
4)
Komitetowi Drobnej Wytwórczości - odnośnie do zjednoczeń, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1.
3.
Przepisy ust. 2 pkt 3 i 4 dotyczą tylko 1959 r.
4.
Nieuzgodnienie z bankiem finansującym stanów rachunków bankowych w terminie obowiązującym dla sprawozdań, o których mowa w ust. 1, uprawnia właściwy bank do wstrzymania finansowania.

V.

Przepisy końcowe.

§  22.
Uprawnienia i obowiązki zjednoczeń, jako dysponentów kredytów bankowych, określają przepisy wydane na podstawie ustawy z dnia 1 lipca 1958 r. o prawie budżetowym (Dz. U. Nr 45, poz. 221).
§  23.
Do zjednoczeń nie mają zastosowania przepisy zarządzenia Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 1954 r. w sprawie systemu finansowania oraz opracowywania i zatwierdzania preliminarzy wydatków oraz sprawozdań jednostek administracyjnych utrzymywanych z narzutów (Monitor Polski z 1955 r. Nr 28, poz. 274).
§  24.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą:
1)
w wojewódzkich zjednoczeniach przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego oraz w wojewódzkich zjednoczeniach przemysłu materiałów budowlanych - od dnia 1 stycznia 1959 r.,
2)
w zarządach budownictwa - od dnia 1 kwietnia 1959 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

..........................................................

..........................................................

..........................................................

(nazwa zjednoczenia)

PLAN FINANSOWY ZA ROK ..........

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

Budżet ............................................

(zjednoczenie)

Nr pozycji wydatków .....................

KARTA WYDATKÓW

Kwota rocznego limitu Limit roczny Ostateczna kwota limitu rocznego zł Nr zapotrzebowania środków płatniczych Zwroty (zmniejszenie wydatków) zł Wydatki (wystawione polecenie przelewu czeki) zł Pozostałość z kwoty rocznego limitu zł W tym kwoty zaangażowania w umowach oraz kwoty zablokowane zł
zwiększono o zł zmniejszono o zł
1 2 3 4 5 6 7 8 9

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

SPRAWOZDANIE O WYDATKACH I DOCHODACH Z DZIAŁALNOŚCI ADMINISTRACYJNEJ ZJEDNOCZENIA .......... za kwartał .......... 195.. r.

Lp. Wyszczególnienie rodzajów wydatków Roczny preliminarz zatwierdzony przez prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) Wykonanie rocznego preliminarza w złotych
w okresie sprawozdawczym % 4:3 od początku roku % 6:3
1 2 3 4 5 6 7
A. Wydatki osobowe
1 Płace pracowników
2 Fundusz bezosobowy i prace zlecone
3 Świadczenia socjalne
4 Nagrody
5 Ubezpieczenia społeczne
Razem grupa A
B. Wydatki rzeczowe
6 Delegacje, przejazdy i przeniesienia
7 Transport
a) własnymi środkami
b) obcy
8 Wydatki administracyjno-gospodarcze
9 Inwentarz (przedmioty nietrwałe)
10 Inne wydatki
w tym fundusz dyspozycyjny
Razem grupa B
Ogółem wydatki grupy A i B
11 Inwestycje zdecentralizowane
12 Kapitalne remonty
13 Ilość etatów
14 Średnia płac
Dochody ogółem:
a) wpłaty przedsiębiorstwa
b) inne dochody
........................................... …………………… dnia ………. 196 ….. r.

(główny księgowy)

…………………………...........

(dyrektor)

* Z dniem 1 stycznia 1963 r. nin. zarządzenie traci moc obowiązującą w zakresie uregulowanym uchwałą Rady Ministrów nr 35 z dnia 17 stycznia 1963 r. w sprawie zasad organizacji i finansowania zjednoczeń przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego. (M.P.63.12.63), zgodnie z § 36 pkt 2 przywołanej uchwały.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1959.62.317

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady systemu finansowego wojewódzkich zjednoczeń przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego, wojewódzkich zjednoczeń przemysłu terenowego materiałów budowlanych oraz wojewódzkich zarządów budownictwa terenowego.
Data aktu: 25/06/1959
Data ogłoszenia: 16/07/1959
Data wejścia w życie: 16/07/1959, 01/04/1959, 01/01/1959