Ceny detaliczne na używane pojazdy samochodowe.

OKÓLNIK
PAŃSTWOWEJ KOMISJA CEN
z dnia 10 lipca 1957 r.
w sprawie cen detalicznych na używane pojazdy samochodowe.

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 uchwały nr 406 Rady Ministrów z dnia 3 czerwca 1953 r. w sprawie właściwości organów do ustalania niektórych cen, opłat i stawek taryfowych oraz w sprawie zasad i trybu składania wniosków o ustalenie cen, opłat i stawek taryfowych oraz określenie wytycznych do ich ustalenia (Monitor Polski z 1953 r. Nr A-57, poz. 722, Nr A-96, poz. 1336, Nr A-115, poz. 1495, z 1954 r. Nr A-50, poz. 683 oraz z 1955 r. Nr 65, poz. 850, Nr 120, poz. 1582 i Nr 123, poz. 1601) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się następujące podstawowe ceny detaliczne na używane samochody osobowe, ciężarowe, specjalne ciągniki drogowe, przyczepy (naczepy) i autobusy oraz motocykle i przyczepy motocyklowe:
1.
Samochody osobowe:
1)
samochody o pojemności cylindrów powyżej 3.500 cm3 - 150.000 zł,
2)
samochody o pojemności cylindrów 2.501 do 3.500 cm3 - 135.000 zł,
3)
samochody o pojemności cylindrów 2.001 do 2.500 cm3 - 120.000 zł,
4)
samochody o pojemności cylindrów 1.501 do 2.000 cm3 - 105.000 zł,
5)
samochody o pojemności cylindrów 1.001 do 1.500 cm3 - 90.000 zł,
6)
samochody o pojemności cylindrów 501 do 1.000 cm3 - 75.000 zł,
7)
samochody o pojemności cylindrów poniżej 501 cm3 - 50.000 zł,
8) 1
samochody terenowe o nadwoziu otwartym pojemności cylindra 2501-3500 cm3 (np. Gaz-57) - 90.000 zł.
2.
Samochody ciężarowe z silnikiem gaźnikowym (benzynowe):
1)
samochody o ładowności do 2,5 t włącznie - 120.000 zł,
2)
samochody o ładowności powyżej 2,5 do 5 t włącznie - 140.000 zł.

Za cenę detaliczną samochodu o ładowności większej niż 5 t przyjmuje się cenę samochodu o ładowności 5 t powiększoną o 10.000 zł za każdą tonnę ładowności powyżej 5.

3.
Samochody ciężarowe z silnikiem wysokoprężnym (Diesel):
1)
samochody o ładowności do 3 t włącznie - 140.000 zł,
2)
samochody o ładowności powyżej 3 do 4 t włącznie - 160.000 zł,
3)
samochody o ładowności powyżej 4 do 6 t włącznie - 200.000 zł,
4)
samochody o ładowności powyżej 6 do 8 t włącznie - 220.000 zł,
5)
samochody o ładowności powyżej 8 do 10 t włącznie - 240.000 zł.

Za cenę detaliczną samochodu o ładowności większej niż 10 t przyjmuje się cenę samochodu o ładowności 10 t powiększoną o 20.000 zł za każdą tonnę ładowności powyżej 10.

Cenę samochodu z więcej niż jedną osią napędową powiększa się o 10% za każdą następną oś napędową.

4.
Samochody konstrukcyjnie oparte na podwoziu samochodu osobowego:

Na samochody konstrukcyjnie oparte na podwoziu samochodu osobowego, lecz przeznaczone do innych celów (samochody dostawcze, furgonetki, sanitarki itp.), stosuje się odpowiednio ceny samochodów osobowych określone w ust. 1.

5.
Samochody specjalne:

Na samochody specjalne konstrukcyjnie oparte na podwoziu samochodu ciężarowego (samochody-dźwigi itp.) stosuje się odpowiednio ceny samochodów ciężarowych, określone w ust. 2 i 3, powiększone o wartość urządzeń zainstalowanych na danym samochodzie.

6. 2
Ciągniki ze sprzęgiem hakowym lub siodłowym:
1)
ciągniki marki "URSUS" - 59.800 zł,
2)
ciągniki marki "ZETOR" - 70.000 zł,
3)
pozostałe:
a)
ciągniki z silnikiem o mocy do 50 KM - 80.000 zł,
b)
ciągniki z silnikiem o mocy powyżej 50 do 100 KM - 120.000 zł,
c)
ciągniki z silnikiem o mocy powyżej 100 KM - 150.000 zł
7.
Przyczepy (naczepy) ciężarowe:
1)
przyczepy o ładowności do 0,5 t (dwukołowe) - 10.000 zł,
2)
przyczepy o ładowności powyżej 0,5 do 1,5 t włącznie - 20.000 zł,
3)
przyczepy o ładowności powyżej 1,5 do 3 t włącznie - 26.000 zł,
4)
przyczepy o ładowności powyżej 3 do 6 t włącznie - 60.000 zł,
5)
przyczepy o ładowności powyżej 6 do 10 t włącznie - 80.000 zł.

Za cenę przyczepy (naczepy) o ładowności większej niż 10 t przyjmuje się cenę przyczepy (naczepy) o ładowności 10 t, powiększoną o 6.000 zł za każdą tonnę ładowności powyżej 10.

8. 3
Autobusy:
1)
autobusy z silnikiem gaźnikowym - 200.000 zł,
2)
autobusy z silnikiem wysokoprężnym (Diesel) - 250.000 zł.
9.
Motocykle:
1)
motocykle o pojemności skokowej silnika do 125 cm3 - 7.000 zł,
2)
motocykle o pojemności skokowej silnika powyżej 125 do 200 cm3 - 12.000 zł,
3)
motocykle o pojemności skokowej silnika powyżej 200 do 250 cm3 - 17.000 zł,
4)
motocykle o pojemności skokowej silnika powyżej 250 do 350 cm3 - 24.000 zł,
5)
motocykle o pojemności skokowej silnika powyżej 350 do 500 cm3 - 27.000 zł,
6)
motocykle o pojemności skokowej silnika powyżej 500 do 750 cm3 - 32.000 zł,
7)
motocykle o pojemności skokowej silnika powyżej 750 cm3 - 35.000 zł.
10.
Przyczepy do motocykli (boczne):
1)
przyczepy do motocykli o pojemności skokowej silnika od 250 do 350 cm3 - 5.500 zł,
2)
przyczepy do motocykli o pojemności skokowej silnika od 500 do 600 cm3 - 7.000 zł,
3)
przyczepy do motocykli o pojemności skokowej silnika 700 cm3 i powyżej - 8.500 zł.
§  2.
1.
Ceny detaliczne określone w § 1 mają zastosowanie jako ceny szacunkowe pojazdów przeznaczonych do przekazania, sprzedaży bez przetargu lub jako ceny wywołania pojazdów zbywanych w drodze przetargu po pomniejszeniu ich o kwoty odpowiadające stopniowi zużycia pojazdu, obliczone w trybie określonym zarządzeniem Ministra Komunikacji z dnia 8 maja 1957 r. w sprawie postępowania ze zbędnymi pojazdami samochodowymi (Monitor Polski Nr 56, poz. 353).
2.
Kwota potrąceń z tytułu zużycia pojazdu przy ustalaniu ceny wywołania przy sprzedaży pojazdu w drodze przetargu nie może być wyższa niż 75% ceny detalicznej określonej w § 1.
3. 4
Cenami szacunkowymi zbędnych pojazdów, o których mowa w częściach 2, 3 i 7 § 1, w razie gdy pojazdy te sprzedawane są jednostkom gospodarki uspołecznionej, są ceny podane w § 1 pomniejszone w odniesieniu do samochodów ciężarowych (część 2 i 3) oraz przyczep (naczep) ciężarowych (część 7) o 45%. Tak wyliczoną cenę szacunkową pomniejsza się o kwotę odpowiadającą stopniowi zużycia pojazdu w trybie, o którym mowa w ust. 1.
§  3.
Traci moc zarządzenie Państwowej Komisji Cen z dnia 15 grudnia 1956 r. w sprawie cen detalicznych na używane samochody osobowe (Monitor Polski Nr 106, poz. 1245).
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. Przewodniczący Państwowej
1 § 1 pkt 8 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 31 grudnia 1957 r. (M.P.58.9.56) zmieniającego nin. okólnik z dniem 13 lutego 1958 r.
2 § 1 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 31 grudnia 1957 r. (M.P.58.9.56) zmieniającego nin. okólnik z dniem 13 lutego 1958 r.
3 § 1 ust. 8 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 31 grudnia 1957 r. (M.P.58.9.56) zmieniającego nin. okólnik z dniem 13 lutego 1958 r.
4 § 2 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 31 grudnia 1957 r. (M.P.58.9.56) zmieniającego nin. okólnik z dniem 13 lutego 1958 r.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1957.56.354

Rodzaj: Okólnik
Tytuł: Ceny detaliczne na używane pojazdy samochodowe.
Data aktu: 10/07/1957
Data ogłoszenia: 20/07/1957
Data wejścia w życie: 20/07/1957