Ustalenie regulaminu organizacyjnego zawodowej zakładowej straży pożarnej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI KOMUNALNEJ
z dnia 6 sierpnia 1954 r.
w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego zawodowej zakładowej straży pożarnej.

Na podstawie art. 8 ust. 6 ustawy z dnia 4 lutego 1950 r. o ochronie przeciwpożarowej i jej organizacji (Dz. U. z 1951 r. Nr 58, poz. 404) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się regulamin organizacyjny zawodowej zakładowej straży pożarnej w brzmieniu załącznika do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY ZAWODOWEJ ZAKŁADOWEJ STRAŻY POŻARNEJ

Rozdział I.

Obszar, zadania i zakres działania.

§  1.
Zawodowa Straż Pożarna zakładu ........ zwana w dalszych postanowieniach "strażą", jest organem kierownika zakładu w wypełnianiu zadań, wynikających z ustawy z dnia 4 lutego 1950 r. o ochronie przeciwpożarowej i jej organizacji (Dz. U. z 1951 r. Nr 58, poz. 404), zwanej w dalszych postanowieniach "ustawą przeciwpożarową".
§  2.
1.
Obszarem działania straży, zwanym w dalszych postanowieniach "obszarem własnym", jest teren zakładu(ów) .......
2.
Obszar działania rozszerzonego straży, zwany dalej "obszarem pomocy sąsiedzkiej" rozciąga się na obszar miasta (osiedla) ........... Przypadki, w których straż jest obowiązana podjąć akcję ratowniczą również poza obszarem pomocy sąsiedzkiej, określają szczególne przepisy o współdziałaniu straży pożarnych.
3.
Straż wchodzi w skład garnizonu pożarniczego.
4.
Od obowiązku wyjeżdżania do akcji ratowniczej w czasie pożaru i innych klęsk poza teren zakładu straż może być zwolniona w trybie określonym w art. 8 ust. 1 ustawy przeciwpożarowej.
§  3.
1.
Do zadań straży należy:
1)
na obszarze własnym:
a)
prowadzenie przeciwpożarowej akcji zapobiegawczej oraz współdziałanie w tym zakresie z władzami, organami administracji państwowej, instytucjami i jednostkami gospodarki uspołecznionej,
b)
udzielanie pomocy i ratunku w czasie pożaru i innych klęsk żywiołowych,
c)
współdziałanie z władzami, organami administracji państwowej, instytucjami i jednostkami gospodarki uspołecznionej w realizacji zadań pokrewnych, określonych w ustawie przeciwpożarowej;
2)
na obszarze pomocy sąsiedzkiej:
a)
prowadzenie akcji ratowniczej w czasie pożaru i innych klęsk żywiołowych,
b)
wykonywanie innych czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej, zleconych przez władze pożarnicze.
§  4.
Zadania określone w § 3 straż wypełnia przez:
1)
organizowanie służby ochrony przeciwpożarowej na terenie zakładu,
2)
przygotowanie straży do potrzeb terenowej obrony przeciwlotniczej i innych dziedzin, objętych ustawowym współdziałaniem straży,
3)
podejmowanie akcji ratowniczej w czasie pożarów i innych klęsk żywiołowych,
4)
fachowe i ideologiczne szkolenie członków straży,
5)
przedkładanie organom przełożonym i nadzorczym opinii i wniosków w sprawach bezpieczeństwa przeciwpożarowego i zadań objętych działaniem straży,
6)
sprawowanie nadzoru i wykonywanie kontroli w zakresie przestrzegania przepisów bezpieczeństwa przeciwpożarowego w budynkach i urządzeniach zakładu pracy oraz dopilnowywanie wykonania wydanych w tych sprawach zarządzeń,
7)
czuwanie nad utrzymaniem w należytym stanie urządzeń przeciwpożarowych zakładu i dopilnowywanie ich konserwacji przez powołane do tego zakładowe organy techniczne,
8)
czuwanie nad terminowym czyszczeniem przez kominiarzy urządzeń ogrzewniczych, przewodów dymowych i spalinowych,
9)
prowadzenie działalności uświadamiającej wśród pracowników zakładu o ochronie przeciwpożarowej i walce z pożarami.

Rozdział  II.

Organizacja wewnętrzna.

§  5.
1.
Straż jest zorganizowana w zakładzie (przedsiębiorstwie) jako oddzielna jednostka o specjalnym charakterze działania.
2.
Komendant straży podlega kierownikowi zakładu lub jednemu z jego zastępców.
§  6.
W przypadku gdy kilka zakładów wspólnie utrzymuje straż pożarną, komendant straży łącznie z załogą podlega kierownikowi zakładu (przedsiębiorstwa), w którym straż ma swą siedzibę.
§  7.
Pod względem organizacji wewnętrznej straż składa się z następujących jednostek służbowych:
1)
komendy,
2)
jednostek służby liniowej,
3)
jednostek służby zapobiegawczej,
4)
w miarę potrzeby z jednostek służb pomocniczych i specjalnych.

Rozdział  III.

Kierownictwo i nadzór.

§  8.
1.
Na czele straży stoi komendant, któremu podlegają wszystkie jednostki służbowe straży.
2.
Komendant kieruje strażą jednoosobowo.
3.
Do pomocy w kierowaniu działalnością straży komendant powołuje komendę. Liczbę członków komendy określają przepisy o etatyzacji jednostek ochrony przeciwpożarowej.
4.
W celu umożliwienia komendantowi sprawowania nad strażą stałego nadzoru - jego miejsce zamieszkania powinno się znajdować w zasadzie na terenie zakładu, a gdy to jest niemożliwe - w bezpośrednim jego sąsiedztwie.
§  9.
1.
Od kandydata na stanowisko komendanta straży jest wymagany stopień oficera pożarnictwa.
2.
Komendantem straży jest komendant ochrony przeciwpożarowej zakładu.
§  10.
1.
Do podstawowych obowiązków i praw komendanta straży należy:
1)
opracowywanie operacyjnych planów ochrony przeciwpożarowej obiektów położonych na własnym obszarze straży,
2)
tworzenie wewnątrz straży jednostek poszczególnych służb pożarniczych i dziedzin pokrewnych oraz ustanawianie dla nich podziału czynności,
3)
kierowanie szkoleniem członków straży według zatwierdzonego przez władze pożarnicze planu szkoleniowego,
4)
dowodzenie strażą i kierowanie ogólną akcją ratowniczą w czasie pożaru i innych klęsk żywiołowych na terenie zakładu, wyjąwszy przypadki, dla których naczelne organy resortu wydały odmienne przepisy,
5)
opracowywanie planów i sprawozdań z działalności finansowo-gospodarczej,
6)
wnoszenie i referowanie spraw ochrony przeciwpożarowej zakładu na naradach roboczych załogi produkcyjnej,
7)
ustalanie toku służby przeciwpożarowej członków straży w dostosowaniu do okresów ruchu zakładu i jego przestojów,
8)
utrzymanie w szeregach straży karności i dyscypliny, udzielanie pracownikom straży pochwał oraz wymierzanie im kar porządkowych w zakresie ustalonym szczególnymi przepisami,
9)
przedstawianie wyróżniających się pracą i zasługami funkcjonariuszów straży do nagród i odznaczeń oraz do awansu na wyższy stopień służbowy,
10)
dopilnowanie ubezpieczenia pracowników straży od nieszczęśliwych wypadków,
11)
prowadzenie akcji zapobiegawczej na terenie zakładu (przedsiębiorstw).
2.
Szczegółowy zakres czynności zastępcy(ów) komendanta oraz dowódców i kierowników poszczególnych jednostek służbowych określa regulamin służbowy straży.
§  11.
1.
W zakresie zadań określonych niniejszym regulaminem straż podlega nadzorowi i kontroli zwierzchnich organów służby przeciwpożarowej danego resortu.
2.
W przypadku gdy straż jest zorganizowana w zakładzie należącym do resortu nie posiadającego kierowniczych organów służby przeciwpożarowej, przewidzianych w art. 7 ustawy przeciwpożarowej, uprawnienia tych organów przechodzą na powiatowych komendantów straży pożarnych, a w miastach stanowiących powiaty oraz w miastach Warszawa i Łódź - na miejskich komendantów straży pożarnych.

Rozdział  IV.

Załoga.

§  12.
Etaty stanowisk i stopni służbowych pracowników straży oraz tryb przyjmowania i zwalniania pracowników straży, będących członkami Korpusu Technicznego Pożarnictwa, regulują odrębne przepisy.
§  13.
Personel służby liniowej powinien być poddany corocznemu badaniu lekarskiemu celem stwierdzenia jego przydatności do służby.
§  14.
Czas pracy personelu straży, uposażenie i inne jego uprawnienia regulują przepisy szczególne.
§  15.
Szczegółową organizację wewnętrzną straży, zakres czynności, obowiązki poszczególnych funkcyjnych oraz tok służby określa regulamin służby wewnętrznej, zatwierdzony przez Komendanta Głównego Straży Pożarnych.

Zmiany w prawie

Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku ok. 4 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 23.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024